106
Henryk Stażewski | Bez tytułu, 1973
Estymacja:
40,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
50,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Op-art i abstrakcja geometryczna
Artysta
Henryk Stażewski (1894 - 1988)
Lokalizacja
akryl/deska
Wymiary
śr.: 46 cm
Opis
akryl/deska, śr.:46 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'H. Stażewski 1973'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prace na okrągłym podobraziu należą w twórczości Henryka Stażewskiego do rzadkości. Znane nam są pojedyncze przykłady malarstwa wykonanego na misach ceramicznych, zamówionych przez cenionego fotografa, Jana Styczyńskiego, do jego oryginalnej kolekcji polskiego malarstwa nowoczesnego. Stażewski, podobnie jak inni zaproszeni do współpracy artyści, których nazwiska stanowią dziś kanon współczesnego malarstwa - Tchórzewski, Pągowska, Winiarski i inni - zrealizował na nieszkliwionym, ceramicznym talerzu jedną z charakterystycznych dla siebie, geometrycznych kompozycji. Pewne utrudnienie dla artysty było malowanie linii prostych na wklęsłym podobraziu. Artysta wybrnął z tego, malując siatkę z cienkich, czarnych linii, i wypełniając powstałe pola kolorem. Wywodzący swoje artystyczne korzenie z idei konstruktywizmu, Stażewski parokrotnie podejmował się prac z pogranicza sztuk wysokich i użytkowych, tworząc opracowania graficzne wydawnictw, okładki książek, projekty wnętrz, a także malując swoje kompozycje malarskie na przedmiotach znalezionych lub podarowanych, takich jak buty czy łyżki. Powstałe głównie dla przyjaciół artysty, stanowią teraz gratkę dla kolekcjonerów.
Henryk Stażewski to legenda sztuki awangardowej w Polsce. Studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1913-20. W początkach kariery malował martwe natury. Przejściowo wystawiał z ugrupowaniem "Formiści" (1922). Wziął też udział w Wystawie Nowej Sztuki w Wilnie w 1923 roku. O tego czasu tworzył pod wpływem konstruktywizmu. Obok kompozycji malarskich zajmował się grafiką książkową, projektował wnętrza, sprzęty, a także scenografie - były to w większości prace teoretyczne i studyjne. Polskie i międzynarodowe ugrupowania awangardy, z którymi wystawiał i współpracował jako publicysta, to kolejno: "Blok" (1924-26), "Praesens" (1926-30), "Cercle et Carré" (1929-31), "Abstraction-Création" (1931-39), "a.r." (1932-39). Należał też do Koła Artystów Grafików Reklamowych (1933-39). W 1930 roku był współorganizatorem zbiórki dzieł artystów międzynarodowej awangardy przeznaczonych dla muzeum łódzkiego (obecnie w Muzeum Sztuki w Łodzi). Po II wojnie mieszkał i działał w Warszawie. W latach 40. i 50. podejmował próby dostosowania się do postulatów sztuki figuratywnej. Z tego okresu pochodzą rysunkowe i malarskie kompozycje o tematyce pracy, budowy, a także projekty monumentalne. Po 1956 roku, uznawany powszechnie za patrona polskiej awangardy, uprawiał już wyłącznie abstrakcję o konstruktywistycznym rodowodzie. Tworzył cykle prac będących studiami płaszczyzn, linii, kolorów w różnych układach względem siebie. Przy pozorach chłodnej perfekcji umiał nasycić je emocją bezpośredniego dotknięcia, śladu ręki. Obok malarstwa i form pochodnych, jak kolaże, reliefy, multiple, tworzył formy przestrzenne i grafikę (autoryzował serigraficzne repliki swoich prac).
Description:
Untitled, 1973
acrylic on panel, diameter:46 cm; signed and dated on the reverse: 'H. Stazewski 1973',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prace na okrągłym podobraziu należą w twórczości Henryka Stażewskiego do rzadkości. Znane nam są pojedyncze przykłady malarstwa wykonanego na misach ceramicznych, zamówionych przez cenionego fotografa, Jana Styczyńskiego, do jego oryginalnej kolekcji polskiego malarstwa nowoczesnego. Stażewski, podobnie jak inni zaproszeni do współpracy artyści, których nazwiska stanowią dziś kanon współczesnego malarstwa - Tchórzewski, Pągowska, Winiarski i inni - zrealizował na nieszkliwionym, ceramicznym talerzu jedną z charakterystycznych dla siebie, geometrycznych kompozycji. Pewne utrudnienie dla artysty było malowanie linii prostych na wklęsłym podobraziu. Artysta wybrnął z tego, malując siatkę z cienkich, czarnych linii, i wypełniając powstałe pola kolorem. Wywodzący swoje artystyczne korzenie z idei konstruktywizmu, Stażewski parokrotnie podejmował się prac z pogranicza sztuk wysokich i użytkowych, tworząc opracowania graficzne wydawnictw, okładki książek, projekty wnętrz, a także malując swoje kompozycje malarskie na przedmiotach znalezionych lub podarowanych, takich jak buty czy łyżki. Powstałe głównie dla przyjaciół artysty, stanowią teraz gratkę dla kolekcjonerów.
Henryk Stażewski to legenda sztuki awangardowej w Polsce. Studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1913-20. W początkach kariery malował martwe natury. Przejściowo wystawiał z ugrupowaniem "Formiści" (1922). Wziął też udział w Wystawie Nowej Sztuki w Wilnie w 1923 roku. O tego czasu tworzył pod wpływem konstruktywizmu. Obok kompozycji malarskich zajmował się grafiką książkową, projektował wnętrza, sprzęty, a także scenografie - były to w większości prace teoretyczne i studyjne. Polskie i międzynarodowe ugrupowania awangardy, z którymi wystawiał i współpracował jako publicysta, to kolejno: "Blok" (1924-26), "Praesens" (1926-30), "Cercle et Carré" (1929-31), "Abstraction-Création" (1931-39), "a.r." (1932-39). Należał też do Koła Artystów Grafików Reklamowych (1933-39). W 1930 roku był współorganizatorem zbiórki dzieł artystów międzynarodowej awangardy przeznaczonych dla muzeum łódzkiego (obecnie w Muzeum Sztuki w Łodzi). Po II wojnie mieszkał i działał w Warszawie. W latach 40. i 50. podejmował próby dostosowania się do postulatów sztuki figuratywnej. Z tego okresu pochodzą rysunkowe i malarskie kompozycje o tematyce pracy, budowy, a także projekty monumentalne. Po 1956 roku, uznawany powszechnie za patrona polskiej awangardy, uprawiał już wyłącznie abstrakcję o konstruktywistycznym rodowodzie. Tworzył cykle prac będących studiami płaszczyzn, linii, kolorów w różnych układach względem siebie. Przy pozorach chłodnej perfekcji umiał nasycić je emocją bezpośredniego dotknięcia, śladu ręki. Obok malarstwa i form pochodnych, jak kolaże, reliefy, multiple, tworzył formy przestrzenne i grafikę (autoryzował serigraficzne repliki swoich prac).
Description:
Untitled, 1973
acrylic on panel, diameter:46 cm; signed and dated on the reverse: 'H. Stazewski 1973',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
śr.: 46 cm
Technika
akryl/deska
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'H. Stażewski 1973'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0