Powrót do DESA.PL
101 of Liczba obiektów: 49
101
Danuta Lewandowska | "Nr 3", 1974
Estymacja:
35,000 zł - 50,000 zł
Sprzedane
28,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Op-art i abstrakcja geometryczna
Lokalizacja
technika własna/płótno
Wymiary
99 x 75 cm
Opis
technika własna/płótno, 99 x 75 cm, opisany i datowany na blejtramie: 'nr.3/1974'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

Zgeometryzowane, regularne struktury fascynowały Danutę Lewandowską od początku jej działalności. Cykl prac artystki utrzymany w duchu konstruktywizmu i abstrakcji geometrycznej liczy aż 134 dzieła, które powstały już w dojrzałym okresie twórczości liczącym zaledwie cztery lata przerwane przedwczesną śmiercią artystki w 1977. Są to kompozycje głównie o centralnej, niekiedy osiowej konstrukcji. Najczęstszym motywem tych prac jest koło, rzadziej owal. Lewandowska najczęściej sięgała po odcienie czerwieni, kulturowo kojarzone z miłością, życiem oraz po błękit kojarzony z kolorem duchowym, symbolicznie utożsamianym z sacrum. Artystka funkcjonowała w intelektualnym środowisku czołowych polskich plastyków. Pozostawała w wielkiej przyjaźni z Henrykiem Stażewskim, który określił jej obrazy "automatycznymi maszynami". Malarstwo Lewandowskiej jest zjawiskiem nietypowym dla polskiej awangardy przede wszystkim dzięki inspiracjom zaczerpniętym z dalekowschodniej filozofii, do której artystka często nawiązywała w swoich pracach.Prezentowana kompozycja ma cechy charakterystyczne dla twórczości Lewandowskiej. Obraz na płótnie oprawiony jest w drewnianą ramę, która tworzy efekt pudełka. Przestrzeń kompozycji zbudowana jest z nachodzących na siebie płaszczyzn, które tworzą gęsto naciągane, rytmicznie ułożone struny. Kolejne przestrzenne warstwy tworzą rastrowa płaszczyzna oraz ciemnoniebieskie tło. W miarę przesuwania się widza oraz zmian w kierunku padania i nasilenia światła obrazy Lewandowskiej ulegają nieustannym przeinaczeniom. Pojawiają się w nich efekty wibracji, przebłysków, ruchu, poczucia prószenia światła i pulsowania świetlnych okręgów.
Malarka, architekt wnętrz, projektant. Absolwentka warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Studiowała w latach 1950-1955 pod kierunkiem J. Sołtana i K. Nity na Wydziale Architektury Wnętrz. Dyplom otrzymała w 1955 Od 1958 do śmierci wykładała na warszawskiej ASP. Od 1973 adiunkt w pracowni Kompozycji Brył i Płaszczyzn profesora Owidzkiego na Wydziale Malarstwa, przemianowanej później na Pracownię Struktur i Działań Wizualnych. Funkcjonowała w środowisku intelektualnym czołowych polskich twórców, pozostawała w wielkiej przyjaźni z Henrykiem Stażewskim.

Description:
"Nr 3", 1974
mixed media on canvas, 99 x 75 cm; described and dated on the stretcher: 'nr.3/1974',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
technika własna/płótno
Sygnatura
opisany i datowany na blejtramie: 'nr.3/1974'
Proweniencja
- zakup bezpośrednio od artystki; - kolekcja prywatna, Warszawa