Powrót do DESA.PL
102 of Liczba obiektów: 49
102
Jan Ziemski | Kompozycja , 1976
Estymacja:
40,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
48,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Op-art i abstrakcja geometryczna
Artysta
Jan Ziemski (1920 - 1988)
Lokalizacja
akryl, relief/sklejka
Wymiary
60 x 60 x 8,5 cm
Opis
akryl, relief/sklejka, 60 x 60 x 8,5 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'JAN ZIEMSKI | 1976'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

Jana Ziemskiego można zaliczyć do grona najwybitniejszych polskich konstruktywistów. Był jednym z założycieli lubelskiej grupy artystycznej "Zamek" działającej w latach 1956-59. Wystawa grupy zorganizowana w Galerii Ranelagh de Cinema i George Fall w Paryżu w 1959 spotkała się z uznaniem krytyki, a Jean-Clarence Lambert zatytułował swój artykuł znamiennym tytułem "Le miracle polonais".Początkowo Jan Ziemski wykonywał kompozycje surrealistyczno-metaforyczne, które z biegiem czasu poprzez liczne eksperymenty z abstrakcją, sprawiły, że twórczość artysty zbliżyła się do malarstwa materii. Pod koniec lat 50. Ziemski porzucił je jednak na rzecz twórczych poszukiwań w zakresie form geometryczno-przestrzennych. Podczas ich tworzenia skupiał się na bogatej, nakładanej warstwowo, gipsowej fakturze, w której żłobił głębokie bruzdy. Te często monochromatyczne, skomplikowane powierzchnie wzbogacał obcymi, niemalarskimi elementami, jak choćby kamieniami. Od połowy lat 60. w pracach Ziemskiego uwidocznił się duch konstruktywizmu. Artystę fascynowały już niezmiennie problemy wizualizacji światła, ruchu oraz przestrzeni. Umieszczając na płaszczyźnie kompozycji wygięte, drewniane listewki, Ziemski konstruował struktury, które w miarę poruszania się widza wywołują wrażenie ruchu oraz efekt migotliwego przepływu kolorów. W ten sposób artysta realizował idee obrazu znikliwego, istniejącego jedynie w chwili interakcji z dziełem i zmian pozycji odbiorców dzieła w przestrzeni. Ziemski odszedł również od monochromatyczności na rzecz pracy z czystymi, wyrazistymi barwami, często w kontrastowych zestawieniach czerwieni i zieleni, niebieskiego i czerwonego, czy niebieskiego i żółtego.
Studiował historię sztuki na KUL-u od 1956 roku. Był współtwórcą Grupy Zamek. Jego pierwsze malarskie kompozycje można określić jako metaforyczne. Od roku 1958 artysta eksperymentował z powierzchnią obrazu, wprowadzając niemalarskie, konkretne materie. Najciekawszym doświadczeniem twórcy były wykonywane w latach 1960-64 "formury", czyli obrazy-obiekty o skomplikowanej fakturze, formowane w gipsie. Od połowy lat 60. fascynowały artystę problemy wizualizacji przestrzeni, ruchu i światła (RYTMY, 1971; PERMUTACJE, 1973). W latach 80. Ziemski skrajnie uprościł paletę i w ostatnich pracach posługiwał się wyłącznie bielą i czernią (cykl METAMORFOZY). Stały uczestnik plenerów i sympozjów, m.in. PLENERÓW KOSZALIŃSKICH w Osiekach.

Description:
Composition, circa 1976
acrylic, relief on plywood, 60 x 60 x 8.5 cm; signed and dated on the reverse: 'JAN ZIEMSKI | 1976 r.',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl, relief/sklejka
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'JAN ZIEMSKI | 1976'