190
Nan Goldin | Valérie, Axel and Johanna at the Pulp, 1999
Estymacja:
85,000 zł - 100,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Fotografia Kolekcjonerska: "Klasyka i Awangarda Artystyczna" oraz "Sławy, Gwiazdy, Osobowości"
Artysta
Nan Goldin (1953)
Wymiary
72,2 x 104,5 cm
Kategoria
Opis
C-Print/dibond, papier fotograficzny, 72,2 x 104,5 cm; ed. 5/15
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Jest takie powiedzenie, że fotograf jest z natury podglądaczem, ostatnim zaproszonym na przyjęcie. Ale ja się nie wpraszam, to jest moje przyjęcie. Moja rodzina, moja historia”.
– NAN GOLDIN
„Akceptuję świat, jaki jest. Ludzie patrzący na zdjęcia muszą odwzajemnić spojrzenia sportretowanych. Trudno czuć się podglądaczem, kiedy ktoś, kogo podglądasz, patrzy ci w oczy. Nie sądzę, by moje fotografowanie było podglądactwem, ponieważ podglądactwo zakłada ukrywanie się przed fotografowaniem. Ty – jako fotograf – chowasz się, jesteś świadkiem zachowania obiektu bez angażowania się w sytuację i bez ujawniania się. Tego nie ma w moich pracach. Nie ukrywam się, lecz ujawniam w takim samym stopniu, jak moj obiekt. Osoby fotografowane przeze mnie mają świadomość bycia oglądanymi. Nie ma sensu odmawiać im tej świadomości. Uczucie, jakiego doświadcza publiczność, to – mam nadzieję – bardziej empatia niż podglądanie”.
– NAN GOLDIN
Nan Goldin zaczęła fotografować w 1968 roku, w wieku 15 lat. Jej pierwsza indywidualna wystawa odbyła się w 1973 roku w Bostonie – artystka pokazała na niej fotografie z wizyt w gejowskich i transseksualnych wspólnotach, do których wprowadził ją przyjaciel David Armstrong. Pierwsze fascynacje barwnym środowiskiem LGBTQ stały się najważniejszym motywem jej twórczości, który powielała przez kolejne lata. Po ukończeniu studiów przeprowadziła się do Nowego Jorku. Tam zaczęła dokumentować scenę muzyki post punk i new wave, subkulturę post-stonewall końca lat 70. i początku 80. oraz nocne życie miasta. Głównymi tematami jej wczesnych prac są: miłość, życie codzienne, seksualność, płeć. Często dokumentowała również kobiety patrzące w lustra, dziewczyny w łazienkach, drag queens, stosunki seksualne, ludzkie obsesje i uzależnienia. Zdjęcia często przedstawiają życia prywatne bliskich jej osób. Prace po 1995 roku obejmują szeroki zakres tematyki: od wspólnego projektu książki z japońskim fotografem Nobuyoshi Araki, poprzez panoramy Nowego Jorku, krajobrazy, osoby pływające w wodzie, dzieci, rodzicielstwo i życie rodzinne. Prace Goldin najczęściej prezentowane są w postaci pokazu slajdów, często pokazywane na festiwalach filmowych.
Description:
Valérie, Axel and Johanna at the Pulp, 1999
C-Print on photographic paper, dibond, 72.2 x 104.5 cm; ed. 5/15
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Jest takie powiedzenie, że fotograf jest z natury podglądaczem, ostatnim zaproszonym na przyjęcie. Ale ja się nie wpraszam, to jest moje przyjęcie. Moja rodzina, moja historia”.
– NAN GOLDIN
„Akceptuję świat, jaki jest. Ludzie patrzący na zdjęcia muszą odwzajemnić spojrzenia sportretowanych. Trudno czuć się podglądaczem, kiedy ktoś, kogo podglądasz, patrzy ci w oczy. Nie sądzę, by moje fotografowanie było podglądactwem, ponieważ podglądactwo zakłada ukrywanie się przed fotografowaniem. Ty – jako fotograf – chowasz się, jesteś świadkiem zachowania obiektu bez angażowania się w sytuację i bez ujawniania się. Tego nie ma w moich pracach. Nie ukrywam się, lecz ujawniam w takim samym stopniu, jak moj obiekt. Osoby fotografowane przeze mnie mają świadomość bycia oglądanymi. Nie ma sensu odmawiać im tej świadomości. Uczucie, jakiego doświadcza publiczność, to – mam nadzieję – bardziej empatia niż podglądanie”.
– NAN GOLDIN
Nan Goldin zaczęła fotografować w 1968 roku, w wieku 15 lat. Jej pierwsza indywidualna wystawa odbyła się w 1973 roku w Bostonie – artystka pokazała na niej fotografie z wizyt w gejowskich i transseksualnych wspólnotach, do których wprowadził ją przyjaciel David Armstrong. Pierwsze fascynacje barwnym środowiskiem LGBTQ stały się najważniejszym motywem jej twórczości, który powielała przez kolejne lata. Po ukończeniu studiów przeprowadziła się do Nowego Jorku. Tam zaczęła dokumentować scenę muzyki post punk i new wave, subkulturę post-stonewall końca lat 70. i początku 80. oraz nocne życie miasta. Głównymi tematami jej wczesnych prac są: miłość, życie codzienne, seksualność, płeć. Często dokumentowała również kobiety patrzące w lustra, dziewczyny w łazienkach, drag queens, stosunki seksualne, ludzkie obsesje i uzależnienia. Zdjęcia często przedstawiają życia prywatne bliskich jej osób. Prace po 1995 roku obejmują szeroki zakres tematyki: od wspólnego projektu książki z japońskim fotografem Nobuyoshi Araki, poprzez panoramy Nowego Jorku, krajobrazy, osoby pływające w wodzie, dzieci, rodzicielstwo i życie rodzinne. Prace Goldin najczęściej prezentowane są w postaci pokazu slajdów, często pokazywane na festiwalach filmowych.
Description:
Valérie, Axel and Johanna at the Pulp, 1999
C-Print on photographic paper, dibond, 72.2 x 104.5 cm; ed. 5/15
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
C-Print/dibond, papier fotograficzny
Sygnatura
ed. 5/15
Proweniencja
- prywatna kolekcja, Polska
Literatura
0
Wystawiany
- Drżące ciało. Fotografia z kolekcji Cezarego Pieczyńskiego, Galeria Starmach, Kraków 2012; - Oh no! Not sex and death again / Ikonografia cielesności, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Sopot 2010