Powrót do DESA.PL
24 of Liczba obiektów: 75
24
Bolesław Biegas (1877 - 1954) | "Zamyślony", lat 20. XX w.
Estymacja:
55,000 zł - 80,000 zł
Cena wywoławcza:
48,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Wymiary
47 x 30 x 20 cm
Kategoria
Opis
brąz, 47 x 30 x 20 cm, sygnowany, datowany i opisany: 'B. Biegas | EA II/IV' oraz znak odlewni: 'AVANGINI FONDEUR', (odlew późniejszy)
edycja: 2/4

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Bolesław Biegas to jeden z najwybitniejszych rzeźbiarzy europejskiego modernizmu. Urodzony w biednej rodzinie pod Ciechanowem należał, oprócz Antoniego Kurzawy i Konstantego Laszczki, do „wiejskich geniuszy” polskiej rzeźby końca wieku. Edukację rozpoczął w roku 1895 w zakładzie kościelnej snycerki w Warszawie. W latach 1897-1901 kształcił się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Alfreda Dauna i Konstantego Laszczki. W 1901 został wydalony z uczelni za skandalizującą rzeźbę „Księga życia”. W tym samym roku rozpoczął międzynarodową karierę artystyczną: wziął udział w X Wystawie Wiedeńskiej Secesji. Dzięki stypendium warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych wyjechał do Paryża, gdzie mieszkał do końca życia. Początkowo uzupełniał edukację w École des Beaux-Arts, aby wkrótce rozpocząć indywidualną działalność artystyczną poza akademickimi konwencjami.
W twórczości rzeźbiarskiej Bolesława Biegasa ścierały się dwa główne nurty: geometryzująco-linearny oraz organiczno-naturalistyczny. W pierwszym realizacje rzeźbiarskie opierały się na dużym uproszczeniu i pewnej prymitywizacji bryły, w drugim, tworzonym pod wpływem floralnej secesji, artysta podkreślał płynność formy i giętkość linii. W jego dorobku artystycznym znalazły się więc formy charakteryzujące się z jednej strony dystyngowanym spokojem, klarownością i prostotą, z drugiej zmysłowym wyrafinowaniem, ruchem i ekspresją.
Obok powyższych nurtów w swojej dojrzałej fazie Bolesław Biegas pracował nad rzeźbami o estetyce bardziej tradycyjnej, nawiązującej do sztuki końca wieku, a mianowicie rodinowskiego impresjonizmu realistycznego. Około 1910 jego twórczość ewoluuje w stronę pełnej rzeźby, a jednym z tematów chętniej podejmowanych przez artystę staje się akt. W latach 1920-22 wykonał krótką serię rzeźb „Satyry z Lasku Bulońskiego”, w której zaprezentował swoją biegłość w posługiwaniu się językiem form rzeźbiarskich. Składają się na nią masywne, haptycznie i tektonicznie zbudowane akty męskie, w których kryje się potężna, skondensowana siła. W skurczonych i powyginanych sylwetkach mężczyzn, niekiedy o nienaturalnym układzie ciała, ujawnia się techniczna sprawność artysty.
Prezentowana w katalogu aukcyjnym rzeźba „Zamyślony” należy do powyższego cyklu i wskazuje na prowadzony przez Biegasa dialog z tradycją. Postać siedząca na skale jednoznacznie odwołuje się do najsłynniejszej pracy francuskiego rzeźbiarza Auguste’a Rodina, „Myśliciela” – rzeźby powstałej jako część „Bramy piekieł” na zamówienie Musée des Arts Décoratifs w Paryżu z 1880. Rodin pracował nad projektem do śmierci w 1917 i nigdy go nie ukończył. Pojedyncze kompozycje „Bramy” były powtarzane w formie autoryzowanych odlewów, dzięki czemu należą do najpopularniejszych dzieł w historii nowoczesnej rzeźby. Biegas w swoim „myślicielu” ukazał skulonego mężczyznę siedzącego na skale, który krzyżuje ramiona i jedną dłonią podpiera głowę, drugą zaś zasłania usta. Ekspresja jego ciała, zwrócenie głowy w bok oraz gesty dłoni świadczą o rozgrywającym się w jego duszy dramacie. Z ludzkiej postaci zespolonej ze skałą Biegas uczynił żywotny symbol ludzkiej egzystencji, dręczonej przez niepewność, smutek i melancholię.

Jeden z najwybitniejszych modernistycznych polskich malarzy i rzeźbiarzy. Studiował rzeźbę w latach 1896-1901 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Alfreda Dauna i Konstantego Laszczki. W 1901 roku został wydalony z uczelni za rzeźbę "Księga życia", która pokazana została w atmosferze skandalu. Dzięki stypendium warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych wyjechał do Paryża, gdzie z przerwami na wyjazdy do kraju pozostał do końca życia. Wystawiał w Wiedniu, gdzie był członkiem tamtejszej Secesji. Pokazywał swoje prace w Petersburgu (1903), Kijowie, a także Rzymie i Amsterdamie. Pod wpływem filozofii Stanisława Przybyszewskiego tworzył alegoryczno-symboliczne rzeźby i obrazy oddające dramat ludzkiej egzystencji. Jest twórcą autorskiej koncepcji malarskiej zwanej sferyzmem.

Description:
"Zamyslony"
bronze, 47 x 30 x 20 cm; signed, dated and inscribed: 'B. Biegas | EA II/IV' and the foundry mark: 'AVANGINI FONDEUR', (later cast)
Edit: 2/4,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Stan zachowania
0
Technika
brąz
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany: 'B. Biegas | EA II/IV' oraz znak odlewni: 'AVANGINI FONDEUR'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Warszawa
Literatura
0
Wystawiany
0