2
Barbara Falender (1947) | Bez tytułu z cyklu "Sfery", 1989
Estymacja:
25,000 zł - 30,000 zł
Cena wywoławcza:
20,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Artysta
Barbara Falender (1947)
Wymiary
20 x 36 x 29 cm
Kategoria
Opis
porcelit szkliwiony, 20 x 36 x 29 cm, sygnowany i datowany u podstawy: 'BARBARA FALENDER 89',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prace Barbary Falender wielokrotnie są interpretowane jako wyraz rewolucji obyczajowej i seksualnej lat 60. oraz 70. Jej rzeźby, rysunki i fotografie skłaniają do tworzenia nowych kategorii analizy polskiej historii sztuki. Erotyczne dzieła z lat 70. były poddawane cenzurze, ponieważ stanowiły awangardę obyczajową. Wykorzystanie
tradycyjnych materiałów, zestawionych z kontrowersyjną lub przewrotną tematyką, było integralną częścią konsekwentnie realizowanego indywidualnego programu artystki. Twórczość Barbary Falender od zawsze oscyluje wokół zagadnień związanych z ludzkim ciałem. Jest ona zmysłowa i delikatna, a zarazem pełna radości.
Charakterystyczną cechą jej prac jest stosowanie różnorodnych materiałów w ramach jednej kompozycji. W latach 80. XX wieku artystka rozpoczęła prace nad cyklem „Sfery”, w którym
sięgnęła po kruche materiały, takie jak porcelit i porcelana. Ich plastyczność i delikatność pozwoliły jej uchwycić zarysy postaci wyłaniające się spod fałd materiału. W efekcie miękkość i lekkość rzeźby kontrastuje z erotyczną, tajemniczą sceną, do której kuluarów widz nie otrzymał dostępu.
Uprawia rzeźbę, rysunek i fotografię. Studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1966-1970), na Wydziale Rzeźby w pracowni prof. Jerzego Jarnuszkiewicza, uzyskując dyplom w 1972 roku. Artystka pracuje w kamieniu, brązie, epoksydzie oraz w porcelanie. W 1976 roku otrzymała stypendium rządu włoskiego za realizację rzeźb w marmurze, w Carrarze. Zdobyła I nagrodę na Salonie Zimowym w Radomiu w 1980 roku i nagrodę na III Sympozjum Rzeźby Fanano, w 1985 roku. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych sympozjach rzeźbiarskich m.in.: w Villany (1979); w Digne les Bains (1991), w Guilin Yuzi Paradise, Chiny (2000). Realizowała scenografię i kostiumy do sztuk: Dla Fedry Per Olafa Enquista, TV Telewizji oraz Yourcenar, Teatr Rozrywki, Chorzów (1997).
Description:
Untitled from the series "Spheres", 1989
silver, 20 x 36 x 29 cm; signed and dated by the base: 'BARBARA FALENDER 89', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prace Barbary Falender wielokrotnie są interpretowane jako wyraz rewolucji obyczajowej i seksualnej lat 60. oraz 70. Jej rzeźby, rysunki i fotografie skłaniają do tworzenia nowych kategorii analizy polskiej historii sztuki. Erotyczne dzieła z lat 70. były poddawane cenzurze, ponieważ stanowiły awangardę obyczajową. Wykorzystanie
tradycyjnych materiałów, zestawionych z kontrowersyjną lub przewrotną tematyką, było integralną częścią konsekwentnie realizowanego indywidualnego programu artystki. Twórczość Barbary Falender od zawsze oscyluje wokół zagadnień związanych z ludzkim ciałem. Jest ona zmysłowa i delikatna, a zarazem pełna radości.
Charakterystyczną cechą jej prac jest stosowanie różnorodnych materiałów w ramach jednej kompozycji. W latach 80. XX wieku artystka rozpoczęła prace nad cyklem „Sfery”, w którym
sięgnęła po kruche materiały, takie jak porcelit i porcelana. Ich plastyczność i delikatność pozwoliły jej uchwycić zarysy postaci wyłaniające się spod fałd materiału. W efekcie miękkość i lekkość rzeźby kontrastuje z erotyczną, tajemniczą sceną, do której kuluarów widz nie otrzymał dostępu.
Uprawia rzeźbę, rysunek i fotografię. Studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1966-1970), na Wydziale Rzeźby w pracowni prof. Jerzego Jarnuszkiewicza, uzyskując dyplom w 1972 roku. Artystka pracuje w kamieniu, brązie, epoksydzie oraz w porcelanie. W 1976 roku otrzymała stypendium rządu włoskiego za realizację rzeźb w marmurze, w Carrarze. Zdobyła I nagrodę na Salonie Zimowym w Radomiu w 1980 roku i nagrodę na III Sympozjum Rzeźby Fanano, w 1985 roku. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych sympozjach rzeźbiarskich m.in.: w Villany (1979); w Digne les Bains (1991), w Guilin Yuzi Paradise, Chiny (2000). Realizowała scenografię i kostiumy do sztuk: Dla Fedry Per Olafa Enquista, TV Telewizji oraz Yourcenar, Teatr Rozrywki, Chorzów (1997).
Description:
Untitled from the series "Spheres", 1989
silver, 20 x 36 x 29 cm; signed and dated by the base: 'BARBARA FALENDER 89', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
0
Technika
porcelit szkliwiony
Sygnatura
sygnowany i datowany u podstawy: 'BARBARA FALENDER 89'
Proweniencja
0
Literatura
Jola Gola, Barbara Falender, Olsztyn 1997, poz. kat. 68.21 (pocelit), s. 102-103 (spis), 48, 53, 58, 62 (wzmiankowany)
Wystawiany
0