Powrót do DESA.PL
4 of Liczba obiektów: 49
4
Jarosław Modzelewski | "Podwieszenie worka z lodem", 1992
Estymacja:
150,000 zł - 250,000 zł
Sprzedane
120,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Ekspresja i Nowa Figuracja
Artysta
Jarosław Modzelewski (1955)
Wymiary
169 x 136 cm
Opis
olej/płótno, 169 x 136 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Jarosław Modzelewski | "Podwieszenie worka z lodem" | 170x136 olej | 1992',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Studiował na warszawskiej ASP - w 1980 roku obronił dyplom z malarstwa w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. Był współzałożycielem Gruppy, z którą wystawiał w latach 1983-92. W tym też okresie w obrazach artysty znajdują odbicie wydarzenia, którymi żyła Polska. Jest uważany za jedną z głównych postaci "Ekspresji lat 80.". W latach 1986-89 tworzył obrazy figuralne, których forma (kolor, modelunek, perspektywa) odpowiadała zasadom realizmu, jednak charakterystyka postaci, a zwłaszcza sytuacji, w jakich były one przedstawiane, odznaczała się drażniącą niezwykłością. Artysta uzyskiwał ten efekt np. przez dublowanie figur (Fotograf. Fotograf, 1986), ujmowanie postaci w sytuacji niepewności, niewygody czy zagrożenia upadkiem (Trudności w poruszaniu się, 1987), zabiegi z przestrzenią (Romanica Toscana, 1987). Niekiedy surrealna atmosfera wynikała wprost z tematu czy przedstawionej sytuacji egzystencjalnej. We własnym odczuciu artysta uważa lata 90., za okres twórczości o wiele ważniejszy niż wcześniejsze dokonania. W latach 90. prowadził, wspólnie z Markiem Sobczykiem prywatną Szkołę Sztuki w Warszawie. W 1997 roku nastąpiła zmiana używanej przez Jarosława Modzelewskiego techniki malarskiej z olejnej na temperową. Zamiarem artysty było ożywienie płócien przez technikę tempery, która pozwala na swobodniejsze kształtowanie faktury płótna. W twórczości artysty pojawiły wkrótce nowe wątki. Na przełomie 2001 i 2002 roku w Galerii Kordegarda w Warszawie odbyła się wystawa pt. "Obraz jako wyraz obserwacji wnętrza kościelnego". Obrazy prezentowane na tej wystawie to efekt odkrycia przez Modzelewskiego nowego obszaru zainteresowań - wnętrz kościołów. Szczególne znaczenie ma zaobserwowana przez artystę prozaiczność tych wnętrz, która kontrastuje z ich duchowym i sakralnym przeznaczeniem. Specyficzna atmosfera obrazów Modzelewskiego i filmowy sposób kadrowania tematu sprawia, że krytycy chętnie porównują go do Edwarda Hoppera.

Description:
"Hanging an ice bag", 1992
oil/canvas, 169 x 136 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Jaroslaw Modzelewski | "Podwieszenie worka z lodem" | 170x136 olej | 1992', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Jarosław Modzelewski | "Podwieszenie worka z lodem" | 170x136 olej | 1992'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Francja
Literatura
Kama Zboralska, Sztuka inwestowania w sztukę. Przewodnik po galeriach sztuki, Warszawa 2004, s. 60; ; Por.:; ; Jarosław Modzelewski. Samotność człowieka wobec wykonywanych czynności w ujęciu plastycznym, katalog wystawy, Galeria Zderzak, Galeria na Mazowieckiej, Kraków-Warszawa 1992, poz. kat. X, nlb. (il.); Danuta Kudła, Modzelewski, „Artelier”, nr 1, 1992, s. 28; Monika Małkowska, Sztuczna rybka, „Życie Warszawy”, nr 111, 1992, s. 7; Katarzyna Pikoń, J. Modzelewski - Zderzak, „Gazeta Wyborcza (Kraków)”, nr 87, 1992 (il.); Mirosław Ratajczak, Nie oglądaj się teraz... (?), „Odra”, nr 5, 1993, s. 85 (il.); Dorota Warowna, Malarskie jednoaktówki, „Kurier Polski”, nr 91, 1992; Katarzyna Bik, Zbyt uporczywa samotność? „Gazeta Wyborcza (Kraków)”, 4-5.10.1997; Małgorzata Kurzac, Jan Michalski, Jarosław Modzelewski. Obrazy 1977-2006, Kraków 2006, poz. kat. 212, s. 180 (il.)