Powrót do DESA.PL
3 of Liczba obiektów: 49
3
Jarosław Modzelewski | "Niosący belkę", 1992
Estymacja:
150,000 zł - 250,000 zł
Sprzedane
110,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Ekspresja i Nowa Figuracja
Artysta
Jarosław Modzelewski (1955)
Wymiary
190 x 120 cm
Opis
olej/płótno, 190 x 120 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Jarosław | Modzelewski 1991 | "niosący belkę" | olej 190x120'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Studiował na warszawskiej ASP - w 1980 roku obronił dyplom z malarstwa w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. Był współzałożycielem Gruppy, z którą wystawiał w latach 1983-92. W tym też okresie w obrazach artysty znajdują odbicie wydarzenia, którymi żyła Polska. Jest uważany za jedną z głównych postaci "Ekspresji lat 80.". W latach 1986-89 tworzył obrazy figuralne, których forma (kolor, modelunek, perspektywa) odpowiadała zasadom realizmu, jednak charakterystyka postaci, a zwłaszcza sytuacji, w jakich były one przedstawiane, odznaczała się drażniącą niezwykłością. Artysta uzyskiwał ten efekt np. przez dublowanie figur (Fotograf. Fotograf, 1986), ujmowanie postaci w sytuacji niepewności, niewygody czy zagrożenia upadkiem (Trudności w poruszaniu się, 1987), zabiegi z przestrzenią (Romanica Toscana, 1987). Niekiedy surrealna atmosfera wynikała wprost z tematu czy przedstawionej sytuacji egzystencjalnej. We własnym odczuciu artysta uważa lata 90., za okres twórczości o wiele ważniejszy niż wcześniejsze dokonania. W latach 90. prowadził, wspólnie z Markiem Sobczykiem prywatną Szkołę Sztuki w Warszawie. W 1997 roku nastąpiła zmiana używanej przez Jarosława Modzelewskiego techniki malarskiej z olejnej na temperową. Zamiarem artysty było ożywienie płócien przez technikę tempery, która pozwala na swobodniejsze kształtowanie faktury płótna. W twórczości artysty pojawiły wkrótce nowe wątki. Na przełomie 2001 i 2002 roku w Galerii Kordegarda w Warszawie odbyła się wystawa pt. "Obraz jako wyraz obserwacji wnętrza kościelnego". Obrazy prezentowane na tej wystawie to efekt odkrycia przez Modzelewskiego nowego obszaru zainteresowań - wnętrz kościołów. Szczególne znaczenie ma zaobserwowana przez artystę prozaiczność tych wnętrz, która kontrastuje z ich duchowym i sakralnym przeznaczeniem. Specyficzna atmosfera obrazów Modzelewskiego i filmowy sposób kadrowania tematu sprawia, że krytycy chętnie porównują go do Edwarda Hoppera.

Description:
"Carrying a beam", 1992
oil/canvas, 190 x 120 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Jaroslaw | Modzelewski 1991 | "niosacy belke" | olej 190x120', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Jarosław | Modzelewski 1991 | "niosący belkę" | olej 190x120'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Francja
Literatura
Arkadiusz Bichta, Na krawędzi. Modzelewski na Mazowieckiej, „Glob 24”, nr 90, 1992 (il.); ; Mariusz Rosiak, Modzelewski i Modzelewski, „Art & Business”, nr 910, 1992, s. 50-51 (il.); Małgorzata Kurzac, Jan Michalski, Jarosław Modzelewski. Obrazy 1977-2006, Kraków 2006, poz. kat. 194, s. 176 (il.)
Wystawiany
Jarosław Modzelewski. Malarstwo, Galeria na Mazowieckiej, Warszawa, 27.04-17.05.1992; Jarosław Modzelewski. Malarstwo, Galeria BWA, Poznań, 12.06-1.07.1992