Powrót do DESA.PL
18 of Liczba obiektów: 67
18
Józef Pankiewicz | "Saint-Tropez" ("Pejzaż z Saint-Tropez"), 1922
Estymacja:
300,000 zł - 600,000 zł
Sprzedane
480,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
50,5 x 61,5 cm
Opis
olej/płótno, 50,5 x 61,5 cm, sygnowany p.d.: 'Pankiewicz', na krośnie malarskim papierowa nalepka inwentarzowa opisana piórem, papierowa nalepka z numerem inwentarzowym: '1140/2006' oraz papierowa nalepka wystawowa z drukowanym numerem katalogowym: '2520'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


W latach 1884 - 85 uczył się w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem Wojciecha Gersona i Aleksandra Kamińskiego, następnie wraz z Władysławem Podkowińskim wyjechał do Petersburga, aby w latach 1885-86 przebywać na stypendium w tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych. W 1889 obaj artyści udali się do Paryża; tam jego obraz "Targ na jarzyny na placu za żelazną bramą" (1888) został nagrodzony srebrnym medalem na Wystawie Powszechnej. Zapoznawszy się z pracami impresjonistów po powrocie do Warszawy w 1890 roku, starał się przenieść na rodzimy grunt francuskie trendy malarskie. Nawiązujący do impresjonizmu "Targ na kwiaty przed kościołem Św. Magdaleny w Paryżu" (1890) spotkał się z nieprzychylnym odbiorem polskiej krytyki i publiczności, która doradzała malarzowi wizytę u okulisty. W latach następnych twórczość artysty pozostawał pod wpływem symbolizmu - tworzył nastrojowe nokturny o ciemnym, niemal monochromatycznym kolorycie: Rynek Starego Miasta w Warszawie nocą (1892) Dorożka nocą (1896), Łabędzie w ogrodzie Saskim (1896) Park w Duboju (1897). Inspirowany m.in. twórczością Jamesa Whistlera stworzy cykl nastrojowych portretów m.in. Portret Dziewczynki w czerwonej sukni (1897), Portret Pani Oderfeldowej z córką (1897, nagrodzony na Wystawie Powszechnej w Paryżu złotym medalem). W 1897 roku został członkiem krakowskiego Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”. W latach 1897-1906 podróżował po zachodniej Europie zwiedzając Holandię, Belgię, Włochy, Anglię, Niemcy i Francję. Kolejne wakacyjne wizyty we Francji - od 1908 roku, kiedy nawiązał przyjaźń między innymi z Pierrem Bonnardem i Felixem Fénéonem - zaowocowały szeregiem obrazów i akwafort przedstawiających widoki Concarneaux, St. Valery en Caux, Collioure, Saint-Tropez, Vernon i Giverny. Prezentowany obraz pochodzi z tego okresu twórczości artysty. W roku 1906 został profesorem ASP w Krakowie. Zaświadcza o tym m.in. seria martwych natur w tym najznakomitsza Martwa natura z owocami i nożem (1909). Wojenne lata 1914-19 spędził w Hiszpanii, gdzie zaprzyjaźnił się z Robertem Delaunayem, któremu zawdzięcza zmianę stylu. Płótna ‘okresu hiszpańskiego’ cechuje geometryzacja (wpływ kubizmu) oraz intensywność płasko kładzionych barw - wpływ fowizmu. W latach 20. zainicjował nurt polskiego koloryzmu nawiązujący do twórczości francuskich postimpresjonistów. Jako pedagog patronował grupie malarzy i grafików skupionych w Komitecie Paryskim zwanych potocznie kapistami. W jej skład wchodzili m.in. Jan Cybis, Artur Nacht-Samborski, Józef Czapski, Zygmunt Waliszewski i Piotr Potworowski. Od 1923 roku został ponownie profesorem ASP w Krakowie, a od 1925 roku kierował filią tej uczelni w Paryżu. Lata powojenne przynoszą kolejną zmianę stylu Pankiewicza. Stopniowo rezygnował z czystego, intensywnego, dekoracyjnego koloru na rzecz malarstwa walorowego, będącego obiektywną wizją rzeczywistość. Częstym tematem powojennych prac malarza są „pejzaże z puszystymi koronami drzew” okolic Sanary, Cassis i La Ciôtat.

Description:
"Saint-Tropez" ("Landscape from Saint-Tropez"), 1922
oil/canvas, 50.5 x 61.5 cm; signed lower right: 'Pankiewicz', on the painting loom a paper inventory sticker inscribed in pen, a paper sticker with inventory number: ‘1140/2006’ and a paper exhibition sticker with printed catalogue number: ‘2520’,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'Pankiewicz'
Proweniencja
własność artysty;; Ministre de I'Instruction Publique et des Beaux-Arts, Paryż (zakupiony po wystawie w Galerie Bernheim Jeune 17 lipca 1922 przez Fond national d'art contemporain w Paryżu, nr inw. Fnac 7978);; Izba Adwokacka Sądu Apelacyjnego, Paryż (zdeponowany w 1923; wystawiany m.in. w Musée du Luxembourg w Paryżu); kolekcja prywatna, Francja;; Beaussant-Lefèvre, Paryż, marzec 1993;; kolekcja prywatna, Polska;; Agra Art, marzec 2002;; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Ewa Bobrowska-Jakubowska, Paryskie ślady Józefa Pankiewicza, „Rocznik Zakładu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego” 1995, t. 4, s. 61 (wzmiankowany);; Józef Pankiewicz. Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin, katalog wystawy, oprac. Elżbieta Charazińska, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2006, s. 123, poz. I/288 (jako „Pejzaż z Saint-Tropez”; zaginiony); Alfred Ligocki, Józef Pankiewicz, Warszawa 1973, s. 45 (wzmiankowany); Jadwiga Dmochowska, W kręgu Pankiewicza. Wspomnienia i listy 1906-1940, Kraków 1963, s. 180 i 186; Katalog prac prof. Józefa Pankiewicza, wstęp Mieczysław Treter, Salon Sztuk Czesława Garlińskiego w Warszawie, Warszawa 1924, s. 12; Katalog wystawy obrazów prof. Pankiewicza, Kislinga, Haydena, Hryńkowskiego, Rubczaka, Zawadowskiego oraz rzeźb prof. Dunikowskiego, wstęp Stefan Oderfeld, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, Kraków 1924, s. nlb. (1, il.), nr kat.(?);; Antoni Potocki, Józef Pankiewicz, „Sztuki Piękne” 1924/1925, I, s. 55 (il. jako „Saint-Tropez”); M. Dąbrowski, Józef Pankiewicz, „Ilustrowany Kuryer Codzienny” 1923, nr 59; Edward Woroniecki, Z wystaw polskich w Paryżu. Wystawa J. Pankiewicza w Bernheim Jeune, „Świat” 1922, nr 35, s. 5 (il. jako „Pejzaż”); Exposition Joseph Pankiewicz, katalog wystawy, wstęp Félix Fénéon, Galerie Bernheim Jeune, Paris 1922, s. 4, nr kat. 13 lub s. 6, nr kat. 42 (jako „Saint-Tropez”);; ARCHIWALIA;; Archiwum Józefa Pankiewicza, Muzeum Narodowe w Warszawie, nr inw. Rys.Pol.10563/337, archiwalna fotografia obrazu opisana w języku niemieckim; Archiwum Józefa Pankiewicza, Muzeum Narodowe w Warszawie, nr inw. Rys.Pol.10563/349, archiwalna fotografia obrazu opisana ołówkiem przez artystę: '„Saint-Tropez | 1922”'
Wystawiany
Wystawa prac prof. Józefa Pankiewicza, Salon Sztuki Czesława Garlińskiego, Warszawa, lipiec 1924; Wystawa obrazów prof. Pankiewicza, Kislinga, Haydena, Hryńkowskiego, Rubczaka, Zawadowskiego oraz rzeźb prof. Dunikowskiego, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Kraków, kwiecień 1924;; Exposition Joseph Pankiewicz, Galerie Bernheim Jeune w Paryżu, 22 czerwca - 5 lipca 1922