10
Wlastimil Hofman | Faun i rusałka przy kapliczce ("Prośba o wskrzeszenie"), 1918
Estymacja:
90,000 zł - 150,000 zł
Sprzedane
80,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Artysta
Wlastimil Hofman (1881 - 1970)
Wymiary
73 x 92 cm
Kategoria
Opis
olej/tektura, 73 x 92 cm, sygnowany i datowany l.d.: 'Wlastimil Hofmann | 1918', na odwrociu stemple: paryskiego wytwórcy materiałów malarskich Lefranc & Cie, krakowskiego składu przyborów malarskich Róży Aleksandrowicz oraz numer odnoszący się do wymiarów podobrazia, opisany: 'No 5 Prośba o wzkrzeszenie', 'Prośba o wzkrzeszenie', 'Własność Dr. K. Ostrowskiego | Kraków Szewska 20.' oraz inne nieczytelne notatki
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Urodził się w Karlinie (obecnie dzielnica Pragi), w polsko-czeskiej rodzinie, która w 1889 roku przeprowadziła się do Krakowa. W latach 1895-1899 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Floriana Cynka, Józefa Unierzyskiego i Jana Stanisławskiego. Największy wpływ wywarła na niego jednak twórczość jego mistrza, Jacka Malczewskiego. Pod jego skrzydłami Hofman wykształcił charakterystyczny dla siebie, przepojony symbolizmem język form. Od 1899 do 1901 przebywał w paryskiej Académie des Beaux-Arts, gdzie kształcił się w pracowni akademika Jeana Léona Gérômea. Od 1902 roku regularnie wystawiał swoje prace. W czasie I wojny światowej przebywał w Pradze, gdzie poznał swoją przyszłą żonę, Adę. W 1919 para wyjeżdża do Paryża. W kolejnym roku bierze ślub i osiedla się w Krakowie, gdzie na ulicy Spadzistej (obecnie Wlastimila Hofmana) buduje swój dom i pracownię malarza. Okres międzywojenny to czas dynamicznego rozwoju artysty. Hofman dużo malował. Organizowane były liczne jego wystawy. Po wybuchu II wojny światowej, wraz z żoną udał się na emigrację do Palestyny, gdzie powstały liczne portrety i pejzaże. Pod koniec wojny Hofman został uwikłany w konflikt o charakterze politycznym i powrócił do kraju w 1946. W Krakowie jego sztuka nie spotkała się już z tak pozytywnym odbiorem publiczności. Słyszalne były także coraz bardziej negatywne głosy krytyki. Małżeństwo wyjechało zatem do Szklarskiej Poręby, gdzie osiedliło się w domu - pracowni zwanym Wlastimilówką. W swojej twórczości rozpiętej na kilka dekad Hofman pozostawał wierny tym samym ideałom. Należał m.in. do Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka", Grupy Zero, Grupy Pięciu oraz Secesji Wiedeńskiej.
Description:
Faun and mermaid at the shrine ("Request for resurrection"), 1918
oil/paperboard, 73 x 92 cm; signed and dated lower left: 'Wlastimil Hofmann | 1918', on the reverse of the stamps of: the Parisian manufacturer of painting materials Lefranc & Cie, the Cracow depot of painting accessories Roza Aleksandrowicz and a number referring to the size of the subpainting, described: 'No 5 Prosba o wzkrzeszenie', 'Prosba o wzkrzeszenie', 'Wlasnosc Dr. K. Ostrowskiego | Krakow Szewska 20.' and other illegible notes,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Urodził się w Karlinie (obecnie dzielnica Pragi), w polsko-czeskiej rodzinie, która w 1889 roku przeprowadziła się do Krakowa. W latach 1895-1899 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Floriana Cynka, Józefa Unierzyskiego i Jana Stanisławskiego. Największy wpływ wywarła na niego jednak twórczość jego mistrza, Jacka Malczewskiego. Pod jego skrzydłami Hofman wykształcił charakterystyczny dla siebie, przepojony symbolizmem język form. Od 1899 do 1901 przebywał w paryskiej Académie des Beaux-Arts, gdzie kształcił się w pracowni akademika Jeana Léona Gérômea. Od 1902 roku regularnie wystawiał swoje prace. W czasie I wojny światowej przebywał w Pradze, gdzie poznał swoją przyszłą żonę, Adę. W 1919 para wyjeżdża do Paryża. W kolejnym roku bierze ślub i osiedla się w Krakowie, gdzie na ulicy Spadzistej (obecnie Wlastimila Hofmana) buduje swój dom i pracownię malarza. Okres międzywojenny to czas dynamicznego rozwoju artysty. Hofman dużo malował. Organizowane były liczne jego wystawy. Po wybuchu II wojny światowej, wraz z żoną udał się na emigrację do Palestyny, gdzie powstały liczne portrety i pejzaże. Pod koniec wojny Hofman został uwikłany w konflikt o charakterze politycznym i powrócił do kraju w 1946. W Krakowie jego sztuka nie spotkała się już z tak pozytywnym odbiorem publiczności. Słyszalne były także coraz bardziej negatywne głosy krytyki. Małżeństwo wyjechało zatem do Szklarskiej Poręby, gdzie osiedliło się w domu - pracowni zwanym Wlastimilówką. W swojej twórczości rozpiętej na kilka dekad Hofman pozostawał wierny tym samym ideałom. Należał m.in. do Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka", Grupy Zero, Grupy Pięciu oraz Secesji Wiedeńskiej.
Description:
Faun and mermaid at the shrine ("Request for resurrection"), 1918
oil/paperboard, 73 x 92 cm; signed and dated lower left: 'Wlastimil Hofmann | 1918', on the reverse of the stamps of: the Parisian manufacturer of painting materials Lefranc & Cie, the Cracow depot of painting accessories Roza Aleksandrowicz and a number referring to the size of the subpainting, described: 'No 5 Prosba o wzkrzeszenie', 'Prosba o wzkrzeszenie', 'Wlasnosc Dr. K. Ostrowskiego | Krakow Szewska 20.' and other illegible notes,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/tektura
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'Wlastimil Hofmann | 1918'
Proweniencja
kolekcja K. Ostrowskiego, Kraków; kolekcja rodzinna, Kraków (od okresu powojennego)