Powrót do DESA.PL
25 of Liczba obiektów: 59
25
Alex Urban | "Brat", 2012
Estymacja:
13,000 zł - 18,000 zł
Sprzedane
12,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Alex Urban (1978)
Wymiary
100 x 70 cm
Opis
olej/płótno, 100 x 70 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Alex Urban | "BRAT" 2012',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Sylwia Serafinowicz w katalogu wystawy Alex Urban „Smoła/ Tar” szczególną uwagę poświęciła czerni, która odgrywa symboliczną rolę w twórczości artystki. Na tle pastelowych, niemal cukierkowych kolorów, którymi operuje Urban, czerń nierzadko gęsta jak tytułowa smoła, jest nie tyle kolorystycznym przełamaniem, co samą esencją jej prac – pojawia się wszędzie tam, gdzie artystka opowiada o zagrożeniu, przemocy, cielesności, wykluczeniu. „Ponieważ czerń jest materią, która pochłania światło, zamiast je odbijać, stała się ona wizualizacją tych budzących lęk narracji” (Sylwia Serafinowicz, Alex Urban. Smoła/Tar, Warszawa 2019, s. 51). Prezentowany w katalogu obraz „Brat” na tle dorobku Alex Urban jest kompozycją stosunkowo spokojną – brak tutaj deformacji ciała, wydzielin, które się z niego wydobywają, czy jego fetyszyzacji. Jednak w tej pozornie statycznej scenie rozgrywającej się na tle bajkowego pejzażu, Urban udało się uchwycić napięcie i niepokój. Artystka spowiła czernią sylwetkę dziewczynki, która prawdopodobnie właśnie rozpoczyna edukację szkolną, o czym może świadczyć znajdujący się tuż obok niej róg obfitości. Ukazana została w towarzystwie upiornej lalki oraz tytułowego brata, którego twarz w przeciwieństwie do innych elementów kompozycji została rozmazana. Jego wizerunek być może nie jest aż tak istotny, jak kij bejsbolowy – atrybut, który wymownie trzyma w dłoni. „Atrybutami stosunków międzyludzkich stają się w pracach Alex Urban bejsbol i perły (czyli tradycyjna metoda kija i marchewki). Model relacji jest przemocowy, niezależnie od tego, czy to relacje rodzinne, partnerskie, czy koleżeńskie” (Łukasz Kropiowski, tamże, s. 9).
Studiowała malarstwo na Wydziale Malarstwa i Rzeźby na ASP we Wrocławiu. W 1998 i w 2003 stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Swoją twórczość wielokrotnie prezentowała na wystawach w kraju i za granicą, między innymi we Frankfurcie nad Menem, Rostoku, Wrocławiu, Warszawie i Krakowie. Jest obdarzona nieposkromioną wyobraźnią, która pozwala zapełniać płótna sytuacjami z pogranicza jawy i snu.

Description:
"Brother", 2012
oil/canvas, 100 x 70 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Alex Urban | "BRAT" 2012', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Alex Urban | "BRAT" 2012'
Proweniencja
Galeria LETO, Warszawa; kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany
Aleksandra Urban, „Na końcu języka”, LETO, Warszawa, 24.11.2012-19.01.2013; Marcin Dudek, Alex Urban, „10 letnich powidoków”, LETO, Warszawa 8-14.07.2017