15
Rafał Bujnowski | Bez tytułu (EXIT 4), 2010
Estymacja:
120,000 zł - 180,000 zł
Sprzedane
95,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Rafał Bujnowski (1974)
Wymiary
106 x 106 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 106 x 106 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'BUJNOWSKI| 2010',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Konceptualna twórczość Rafała Bujnowskiego to ciągłe badanie granic wizualności i próba reinterpretacji stosowanych w malarstwie konwencji. Artysta tworząc kolejne cykle prac skupia się na sposobach doświadczania malarstwa. Wśród najbardziej znanych prac Bujnowskiego są wielkoformatowe monochromatyczne pejzaże, w których jedynie dukt pędzla wyznacza granice między abstrakcją a przedstawieniem. W pracach artysty istnieje relacja między stosowaną techniką malarską a przedstawianym tematem. Jednym z przykładów działania Bujnowskiego jest obraz „Bez tytułu (Exit 4)” z 2010. Praca była prezentowana na wystawie na wystawie indywidualnej autora w 2011 w Berlinie. Obrazy z cyklu „Exit” wyróżniały się szczególnym zabiegiem. Artysta pozostawił fragment każdego płótna w surowej, niepokrytej farbą formie. Dzięki zastosowaniu szklanej ramy, prace te nie tylko zdawały się wychodzić poza swoje fizyczne granice, ale także ujawniały wewnętrzną strukturę samego malowidła. Co ważne, oprawa została zakomponowana jako integralna część dzieła malarskiego. Widoczność kolejnych mocnych pociągnięć pędzla, nasycenie czarnej farby pokrywającej płótno, zakłócone przez dodanie oprawy z szybą, miały skonfrontować widza z jego własnym odbiciem pojawiającym się na tle monochromatycznego obrazu. To rodzaj gry, w którą Bujnowski wciąga widzów swoich prac.
Malarz, grafik, ostatnio także artysta posługujący się wideo. W latach 1993-95 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, a następnie w latach 1995-2000 na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1994 do 2001 działał w Grupie Ładnie, jednocześnie od 1998 do 2001 prowadził Galerię Otwartą w Krakowie, w ramach której wystawiał m.in. plakaty przedstawiające przedmioty codziennego użytku w formule zbliżonej do reklamy produktów supermarketu, jednak niemożliwych do kupienia. Interesuje go wchodzenie sztuki w przestrzeń publiczną, a także kwestie komercjalizacji sztuki i pozbawiania jej wartości innej niż materialna. Dokumentuje przemianę dzieła sztuki w reklamę lub w przedmiot.Jego ulubioną metodą jest powtarzanie przedmiotu w innej technice (malarstwo olejne, linoryty). Próbuje oczyścić swoją sztukę z indywidualności. Wykonane przez niego obrazy przypominają np. cegły czy deski, a jednocześnie mogą być odbierane jako przykłady malarstwa abstrakcyjnego czy konceptualnego. Artysta sprzedawał je początkowo po rzeczywistej cenie "towaru", jaki przedstawiały. Zajmuje się także akcjami artystycznymi, polegającymi na odmalowywaniu fasad galerii.
Description:
Untitled (EXIT 4), 2010
oil/canvas, 106 x 106 cm; signed and sated on the reverse: 'BUJNOWSKI| 2010', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Konceptualna twórczość Rafała Bujnowskiego to ciągłe badanie granic wizualności i próba reinterpretacji stosowanych w malarstwie konwencji. Artysta tworząc kolejne cykle prac skupia się na sposobach doświadczania malarstwa. Wśród najbardziej znanych prac Bujnowskiego są wielkoformatowe monochromatyczne pejzaże, w których jedynie dukt pędzla wyznacza granice między abstrakcją a przedstawieniem. W pracach artysty istnieje relacja między stosowaną techniką malarską a przedstawianym tematem. Jednym z przykładów działania Bujnowskiego jest obraz „Bez tytułu (Exit 4)” z 2010. Praca była prezentowana na wystawie na wystawie indywidualnej autora w 2011 w Berlinie. Obrazy z cyklu „Exit” wyróżniały się szczególnym zabiegiem. Artysta pozostawił fragment każdego płótna w surowej, niepokrytej farbą formie. Dzięki zastosowaniu szklanej ramy, prace te nie tylko zdawały się wychodzić poza swoje fizyczne granice, ale także ujawniały wewnętrzną strukturę samego malowidła. Co ważne, oprawa została zakomponowana jako integralna część dzieła malarskiego. Widoczność kolejnych mocnych pociągnięć pędzla, nasycenie czarnej farby pokrywającej płótno, zakłócone przez dodanie oprawy z szybą, miały skonfrontować widza z jego własnym odbiciem pojawiającym się na tle monochromatycznego obrazu. To rodzaj gry, w którą Bujnowski wciąga widzów swoich prac.
Malarz, grafik, ostatnio także artysta posługujący się wideo. W latach 1993-95 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, a następnie w latach 1995-2000 na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1994 do 2001 działał w Grupie Ładnie, jednocześnie od 1998 do 2001 prowadził Galerię Otwartą w Krakowie, w ramach której wystawiał m.in. plakaty przedstawiające przedmioty codziennego użytku w formule zbliżonej do reklamy produktów supermarketu, jednak niemożliwych do kupienia. Interesuje go wchodzenie sztuki w przestrzeń publiczną, a także kwestie komercjalizacji sztuki i pozbawiania jej wartości innej niż materialna. Dokumentuje przemianę dzieła sztuki w reklamę lub w przedmiot.Jego ulubioną metodą jest powtarzanie przedmiotu w innej technice (malarstwo olejne, linoryty). Próbuje oczyścić swoją sztukę z indywidualności. Wykonane przez niego obrazy przypominają np. cegły czy deski, a jednocześnie mogą być odbierane jako przykłady malarstwa abstrakcyjnego czy konceptualnego. Artysta sprzedawał je początkowo po rzeczywistej cenie "towaru", jaki przedstawiały. Zajmuje się także akcjami artystycznymi, polegającymi na odmalowywaniu fasad galerii.
Description:
Untitled (EXIT 4), 2010
oil/canvas, 106 x 106 cm; signed and sated on the reverse: 'BUJNOWSKI| 2010', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'BUJNOWSKI| 2010'
Proweniencja
Johnen Galerie, Berlin; kolekcja prywatna, Brandenburgia; Grisebach, 2023; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Alina Astrova, Rafał Bujnowski, Johnen Galerie, „Frieze”, nr 139, 2011 (il.), online: https://www.frieze.com/article/rafa%C5%82-bujnowski [dostęp: 18.02.2025]
Wystawiany
Rafał Bujnowski, „Corner”, Johnen Galerie, Berlin, 21.01-5.03.2011