5
Agata Bogacka | Bez tytułu, 1999
Estymacja:
200,000 zł - 250,000 zł
Sprzedane
190,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Agata Bogacka (1976)
Wymiary
100 x 120 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 100 x 120 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'AGATA | 1999', na odwrociu dedykacja autorska datowana na 2003
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Agata Bogacka to jedna z najbardziej rozpoznawalnych i cenionych polskich malarek współczesnych. Jej twórczość zawsze oscylowała między figuracją a abstrakcją. Wcześniejsze prace artystki były mocno związane z malarstwem figuratywnym, ukazując uproszczone, niemal komiksowe sylwetki ludzkie w oszczędnej palecie barw. Bogacka często poruszała w nich tematy tożsamości, emocji i relacji międzyludzkich. O wczesnych obrazach Bogackiej tak pisał Łukasz Musielak: „Towarzyskość, ale samotność, nagość, ale niedostępność, intymność, ale powierzchowność, bliskość, ale brak zaufania, zadowolenie, ale znużenie, oczekiwanie, ale zwątpienie… O wczesnym sukcesie Bogackiej zadecydowała zdolność do oddania tych napięć, a przede wszystkim charakterystycznego dla tego pokolenia napięcia między otwartością i gotowością do ekshibicjonizmu, a poczuciem graniczącej z solipsyzmem monadyczności. Nie bez znaczenia był oczywiście także specyficzny styl Bogackiej, który pozwalał ten klimat wyrazić – początkowo dosyć toporny, bliski językowi popularnych mediów i łatwy do skonsumowania, ale zarazem bezpośredni i odświeżający” (Łukasz Musielak, Być politycznym jest trendi, ale…, „Tłum” Agaty Bogackiej w BWA Zielona Góra, SZUM, 27.01.2017, https://magazynszum.pl/byc-politycznym-jest-trendi-ale-tlum-agaty-bogackiej-w-bwa-zielona-gora/, [dostęp: 19.02.2025]). Taka właśnie jest prezentowana na aukcji praca. Obraz z 1999 jest pierwszym obrazem figuratywnym artystki, rozpoczyna następujący kilkuletni charakterystyczny okres w jej twórczości malarskiej. Obraz przedstawia artystkę i jej brata w domowej codzienności, zapatrzonych w telewizor. Naga dziewczyna siedząca na wprost przed odbiornikiem trzyma w dłoni pilot do telewizora. Telewizora, który w czasach bez Internetu, był nieodzownym obiektem w każdym polskim mieszkaniu i powszechnym, a często jedynym, oknem na świat. Telefon komórkowy i pilot do telewizora, są elementami charakterystycznymi dla danego czasu, inne elementy użytkowe pojawiają się również w późniejszych obrazach malarki.
W latach 1996 - 2001 studiowała na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (na dyplomie aneks z malarstwa). Swoje prace pokazywała na wielu wystawach indywidualnych m.in. „Ja krwawię” w CSW w Warszawie w 2003, „Najkrótsza droga do domu” w galerii „Raster” w Warszawie w 2004, "Did you love me? w Galerie Meyer Kainer w Wiedniu w 2005, "Pamiętniki" w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta w Warszawie w 2011 Uczestniczyła też w wielu wystawach zbiorowych w Polsce i zagranicą m.in. „Rzeczywiście, młodzi są realistami” w CSW w Warszawie w 2002, "Malarstwo polskie XXI w." w Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie w 2006, "Double fond" w The Fair Gallery na Frieze Art Fair w Londynie w 2007 Jej prace znajdują się w wielu kolekcjach prywatnych oraz państwowych, takich jak CSW Zamek Ujazdowski, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Fundacja Sztuki Polskiej ING, Bank Austria Creditanstalt. Artystka współpracuje z współpracuję z Gunia Nowik Gallery w Warszawie.
Description:
Untitled, 1999
acrylic/canvas, 100 x 120 cm; signed and dated on the reverse: 'AGATA | 1999', a dedication by the artist on the reverse dated 2003,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Agata Bogacka to jedna z najbardziej rozpoznawalnych i cenionych polskich malarek współczesnych. Jej twórczość zawsze oscylowała między figuracją a abstrakcją. Wcześniejsze prace artystki były mocno związane z malarstwem figuratywnym, ukazując uproszczone, niemal komiksowe sylwetki ludzkie w oszczędnej palecie barw. Bogacka często poruszała w nich tematy tożsamości, emocji i relacji międzyludzkich. O wczesnych obrazach Bogackiej tak pisał Łukasz Musielak: „Towarzyskość, ale samotność, nagość, ale niedostępność, intymność, ale powierzchowność, bliskość, ale brak zaufania, zadowolenie, ale znużenie, oczekiwanie, ale zwątpienie… O wczesnym sukcesie Bogackiej zadecydowała zdolność do oddania tych napięć, a przede wszystkim charakterystycznego dla tego pokolenia napięcia między otwartością i gotowością do ekshibicjonizmu, a poczuciem graniczącej z solipsyzmem monadyczności. Nie bez znaczenia był oczywiście także specyficzny styl Bogackiej, który pozwalał ten klimat wyrazić – początkowo dosyć toporny, bliski językowi popularnych mediów i łatwy do skonsumowania, ale zarazem bezpośredni i odświeżający” (Łukasz Musielak, Być politycznym jest trendi, ale…, „Tłum” Agaty Bogackiej w BWA Zielona Góra, SZUM, 27.01.2017, https://magazynszum.pl/byc-politycznym-jest-trendi-ale-tlum-agaty-bogackiej-w-bwa-zielona-gora/, [dostęp: 19.02.2025]). Taka właśnie jest prezentowana na aukcji praca. Obraz z 1999 jest pierwszym obrazem figuratywnym artystki, rozpoczyna następujący kilkuletni charakterystyczny okres w jej twórczości malarskiej. Obraz przedstawia artystkę i jej brata w domowej codzienności, zapatrzonych w telewizor. Naga dziewczyna siedząca na wprost przed odbiornikiem trzyma w dłoni pilot do telewizora. Telewizora, który w czasach bez Internetu, był nieodzownym obiektem w każdym polskim mieszkaniu i powszechnym, a często jedynym, oknem na świat. Telefon komórkowy i pilot do telewizora, są elementami charakterystycznymi dla danego czasu, inne elementy użytkowe pojawiają się również w późniejszych obrazach malarki.
W latach 1996 - 2001 studiowała na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (na dyplomie aneks z malarstwa). Swoje prace pokazywała na wielu wystawach indywidualnych m.in. „Ja krwawię” w CSW w Warszawie w 2003, „Najkrótsza droga do domu” w galerii „Raster” w Warszawie w 2004, "Did you love me? w Galerie Meyer Kainer w Wiedniu w 2005, "Pamiętniki" w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta w Warszawie w 2011 Uczestniczyła też w wielu wystawach zbiorowych w Polsce i zagranicą m.in. „Rzeczywiście, młodzi są realistami” w CSW w Warszawie w 2002, "Malarstwo polskie XXI w." w Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie w 2006, "Double fond" w The Fair Gallery na Frieze Art Fair w Londynie w 2007 Jej prace znajdują się w wielu kolekcjach prywatnych oraz państwowych, takich jak CSW Zamek Ujazdowski, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Fundacja Sztuki Polskiej ING, Bank Austria Creditanstalt. Artystka współpracuje z współpracuję z Gunia Nowik Gallery w Warszawie.
Description:
Untitled, 1999
acrylic/canvas, 100 x 120 cm; signed and dated on the reverse: 'AGATA | 1999', a dedication by the artist on the reverse dated 2003,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'AGATA | 1999'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska