Powrót do DESA.PL
31 of Liczba obiektów: 69
31
Koji Kamoji | "Słoneczniki", 1984
Estymacja:
16,000 zł - 30,000 zł
Sprzedane
15,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Koji Kamoji (1935)
Wymiary
25 x 34,8 cm
Opis
kamień, olej, technika mieszana/deska, 25 x 34,8 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'SŁONECZNIKI | Koji Kamoji | 1984. Białowieża',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Kōji Kamoji zajmuje wyjątkowe miejsce na polskiej scenie artystycznej. Artysta wypracował oryginalny język, który łączy elementy kultury Wschodu i Zachodu, japońską wrażliwość z osiągnięciami zachodniej awangardy. Podobnie jak wielu jego rodaków po II wojnie światowej po ukończeniu studiów w Tokio w 1958 Kamoji zdecydował się na emigrację. Wybrał jednak nietypowy kierunek – Warszawę, która znajdowała się wówczas za „żelazną kurtyną”, a tym samym poza głównymi ośrodkami awangardy światowej. Trafił tu dzięki opowieściom swojego wuja, Ryōchū Umedy, pierwszego lektora języka japońskiego na Uniwersytecie Warszawskim, który po powrocie do Japonii nadal utrzymywał bliskie kontakty z polskim środowiskiem artystycznym.

Po przyjeździe do Warszawy Kamoji podjął studia w pracowni Artura Nachta-Samborskiego, co pozwoliło mu pogłębić znajomość kultury zachodniej. W 1967 jego praca dyplomowa zwróciła uwagę nowo powstałej Galerii Foksal, która wkrótce stała się kluczowym ośrodkiem sztuki współczesnej w Polsce. Kamoji nawiązał wówczas kontakt z czołowymi przedstawicielami warszawskiego środowiska artystycznego, m.in. Henrykiem Stażewskim, Anką Ptaszkowską i Tadeuszem Kantorem, co miało istotny wpływ na rozwój jego praktyki twórczej.
Jednym z motywów przewodnich twórczości Kamojiego są kamienie – element materialny o głębokiej, symbolicznej wartości, obecny w prezentowanym w katalogu asamblażu „Słoneczniki” z 1984. Kamienie odgrywają istotną rolę w kulturze japońskiej, szczególnie w ogrodach Zen, gdzie ich rozmieszczenie sprzyja medytacji i kontemplacji. Artysta niczym ogrodnik buduje kompozycje, kierując się intuicją – bliższą japońskiej niż europejskiej myśli o sztuce – poszukując dla kamieni idealnego miejsca w przestrzeni obrazu. Gdy je odnajduje, czuje się szczęśliwy.
W latach 1953-58 studiował w Akademii Sztuk Pięknych Musashino w Tokio (dyplom w 1958 roku) w pracowni profesorów Saburo Aso i Takeo Yamaguchi. W 1959 roku przyjechał do Polski i podjął studia w Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (dyplom w 1966 roku) w pracowni prof. Artura Nachta-Samborskiego. Laureat Nagrody Krytyki im. C. K. Norwida (1975). Od 1967 roku współpracuje z Galerią Foksal w Warszawie. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Description:
"Sloneczniki", 1984
kamien, oil, mixed media/panel, 25 x 34.8 cm; sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'SLONECZNIKI | Koji Kamoji | 1984. Bialowieza', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
kamień, olej, technika mieszana/deska
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'SŁONECZNIKI | Koji Kamoji | 1984. Białowieża'