Powrót do DESA.PL
29 of Liczba obiektów: 69
29
Tomasz Ciecierski | Bez tytułu, 2017
Estymacja:
35,000 zł - 50,000 zł
Sprzedane
28,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
46 x 46,5 cm
Opis
olej/płótno, 46 x 46,5 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'T. CIECIERSKI | 2017 | olej',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Kiedy zaczynam pewien cykl, to… jakby… widzę obrazy, które powstaną. Tak, mniej więcej je widzę. Wiem o co chodzi, mam powód i zaczynam malować. I przychodzi taki moment, w którym po namalowaniu cyklu okazuje się, że już nie jestem tym jakoś specjalnie podekscytowany i czuję, że już ten cykl musi się po prostu skończyć. Wtedy przestaję malować i wracam do początku, do zastanawiania się nad tym, czym jest malarstwo, a czym nie jest, będąc wciąż sztuką”.
Tomasz Ciecierski

Tomasz Ciecierski to jeden z najwybitniejszych polskich malarzy współczesnych, którego twórczość obejmuje malarstwo, rysunek, fotografię oraz kolaż. Jego prace stanowią głęboką refleksję nad istotą malarstwa, często łącząc różnorodne techniki i środki w celu eksploracji granic i możliwości tego medium. Całość jego artystycznego dorobku jest przez historyków sztuki mianowana „traktatem o malarstwie”. Ciecierski przekracza zarówno konceptualne, jak i fizyczne granice rozumienia malarstwa oraz warsztatu malarskiego – narzędzi, którymi posługuje się artysta, czego wyraz odnajdujemy w kolejnych cyklach, począwszy od lat 70. XX wieku. Twórczość Tomasza Ciecierskiego to nieustanna refleksja nad malarstwem i jego granicami.

W miarę rozwoju swojej praktyki artystycznej Ciecierski zaczął eksperymentować z formą obrazu, tworząc tzw. obrazomontaże. Termin ten, wprowadzony przez krytyka sztuki Waldemara Baraniewskiego, odnosi się do techniki polegającej na rytmicznej multiplikacji kolejnych płócien, które są ze sobą na stałe połączone, często ukrywając wcześniejsze elementy dzieła. Obrazomontaże Ciecierskiego to kompozycje reliefowe, powstające poprzez warstwowe nakładanie na siebie samodzielnych obrazów. W tych pracach artysta często łączył elementy rysunku, grafiki i fotografii z tradycyjnym malarstwem olejnym, tworząc wielowarstwowe struktury, które zachęcają widza do głębszej analizy i interpretacji. Do kontemplacyjnego doświadczenia i odtworzenia procesu twórczego zapisanego przez artystę w podanej formie – procesu pamięci, procesu abstrakcji, procesu tworzenia.

Przykładem takich prac są dwa obrazomontaże prezentowane w katalogu. Pierwsze, monumentalne dzieło „Bez tytułu” z 1998 roku, w dominującej bieli i wykonane z wielu nałożonych na siebie małych płócien przytwierdzonych do większego podobrazia wzmocnionego płytą, pochodzi z czasu, kiedy Ciecierski dopiero rozpoczynał taką formę twórczości. Pierwsze obrazomontaże pochodzą bowiem z lat 90. Mniejsze płótno z 2017 roku, zbudowane na podobnej zasadzie warstwowego łączenia płaszczyzn obrazu, nosi w sobie już kolejne etapy twórczości Ciecierskiego, między innymi: znamienny cykl składanych pejzaży, zwracających uwagę odbiorcy na sposób postrzegania i przeżywania natury w konkretnym miejscu na ziemi oraz gatunku sztuki, który utrwalił się i zakademizował w Europie w okresie nowoczesności.

Ciecierski nie ograniczał się jedynie do malarstwa. W jego twórczości istotną rolę odgrywała fotografia oraz kolaż. Artysta fotografował swoje niewielkie obrazy na tle białej ściany w różnych porach dnia, podchodząc do tematu malarsko. Pozwalał, aby odbitki nosiły ślad słońca w postaci żółtawej tonacji zdjęcia lub wieczoru, kiedy światło bywa ciemniejsze lub niebieskawe. Fotografował również utensylia malarskie, kolekcjonował pocztówki, wycinki, zdjęcia z polaroidu, by potem zestawiać je z malarską wersją pejzażu lub budować z nich wzór do stworzenia autorskiego krajobrazu. Niezwykle ważny pozostawał dla niego również rysunek, będący dla artysty równoważnym medium wyrazu twórczego.
Ukończył warszawską Akademię Sztuk Pięknych, uzyskał dyplom w 1971 roku w pracowni prof. Krystyny Łady-Studnickiej. W latach 1972-85 był wykładowcą macierzystej uczelni. W 1981 i 1983 przebywał jako stypendysta w Stedelijk museum w Amsterdamie, w latach 1985-86 wyjechał na pobyt studyjny do Atelierhaus. Lata 1990-91 spędził w Musée d’Art Contemporain w Nîmes. W 1999 roku otrzymał nagrodę im. Jana Cybisa za dorobek twórczy. Jego prace wystawiane były wielokrotnie w kraju i za granicą, brały udział w prestiżowych międzynarodowych pokazach sztuki: Festiwale Malarstwa w Cagnes-sur-Mer (1982, 1984), Biennale w Sao Paulo (1987, 1994) oraz Documenta w Kassel (1992). Jego prace znajdują się m.in. w kolekcjach Muzeum Narodowego (Łódź, Kraków, Poznań, Warszawa, Wrocław) i Stedelijk Museum (Amsterdam).Współpracuje z Galerią Foksal w Warszawie, Wetering Galerie w Amsterdamie i Galerie Hansa Strelow w Düsseldorfie.

Description:
Bez tytulu, 2017
oil/canvas, 46 x 46.5 cm; sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'T. CIECIERSKI | 2017 | olej', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'T. CIECIERSKI | 2017 | olej'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska