25
Tadeusz Dominik | "Pejzaż", 2001
Estymacja:
60,000 zł - 80,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Tadeusz Dominik (1928 - 2014)
Wymiary
90 x 120 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 90 x 120 cm, sygnowany p.d.: 'Dominik', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Dominik 2001 | OL. PŁ. 90 x 120 | PEJZAŻ'
na odwrociu nalepka Galerii Anna Iglińska w Krakowie
numer inwentarzowy na krośnie malarskim
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Moje malarstwo jest w całości efektem otwarcia na naturę, jest inspirowane naturą. Nie ilustruję natury, ale swoimi obrazami otwieram drogę widzowi do jej własnego przeżywania”.
Tadeusz Dominik
Tadeusz Dominik był malarzem przyrody. Naturę interpretował poprzez abstrakcyjne znaki odzwierciedlające bogactwo jej form i kolorów. Z barwnych kompozycji plam i smug układał pejzaże, w których widzowie mogą rozpoznać drzewa, ścieżki, rzeki, ogrody. Styl Tadeusza Dominika to jedno z najbardziej rozpoznawalnych zjawisk w polskim malarstwie współczesnym. W jego twórczości splatają się elementy polskiego koloryzmu z liryczną abstrakcją. W przeciwieństwie do kolorystów, dla których kolor wynikał bezpośrednio z natury i pejzażu, Dominik czerpał inspirację z przyrody, ale jego krajobrazy były wytworem wyobraźni, a nie dosłownym odwzorowaniem rzeczywistości. Obrazy Dominika nie są również czystą abstrakcją. Pojawiają się w nich rozpoznawalne nawiązania do kształtów i zjawisk obecnych w naturze. W malarstwie Dominika kluczową rolę odgrywa kolor, stając się swoistym manifestem artystycznym. Jego obrazy emanują radością i zmysłową afirmacją piękna świata. W pewnym sensie artysta przypominał kompozytora – w sposób harmonijny przelewał na płótno barwy niczym muzyczne tony, wywołując w odbiorcy nie tylko wrażenia wizualne, lecz także niemalże dźwiękowe. Jego plastyczne uproszczenia świadczą o głębokiej świadomości artystycznej i precyzyjnym podejściu do kompozycji. Barwy nakładane szerokimi pociągnięciami pędzla oraz dynamicznymi ruchami szpachli nadawały dziełom artysty ekspresyjny i żywiołowy charakter.
Malarz, grafik, zajmował się też tkaniną artystyczną, ceramiką, a także grafiką komputerową. W latach 1946-51 studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom uzyskał w 1953 roku w pracowni prof. Jana Cybisa. W 1951 roku rozpoczął pracę pedagogiczną na stołecznej uczelni i przeszedł przez wszystkie stopnie kariery akademickiej, od asystenta do profesora zwyczajnego (1988). Dwukrotnie był dziekanem Wydziału Malarstwa warszawskiej ASP. Był laureatem m.in. nagrody im. Jana Cybisa (1973) i stypendystą Ford Foundation (1962). Jego prace znajdują się w zbiorach muzealnych oraz prywatnych w Polsce i na świecie.
Description:
"Pejzaz", 2001
oil/canvas, 90 x 120 cm; sygnowany p.d.: 'Dominik', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Dominik 2001 | OL. PL. 90 x 120 | PEJZAZ'
na odwrociu nalepka Galerii Anna Iglinska w Krakowie
numer inwentarzowy na krosnie malarskim,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
na odwrociu nalepka Galerii Anna Iglińska w Krakowie
numer inwentarzowy na krośnie malarskim
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Moje malarstwo jest w całości efektem otwarcia na naturę, jest inspirowane naturą. Nie ilustruję natury, ale swoimi obrazami otwieram drogę widzowi do jej własnego przeżywania”.
Tadeusz Dominik
Tadeusz Dominik był malarzem przyrody. Naturę interpretował poprzez abstrakcyjne znaki odzwierciedlające bogactwo jej form i kolorów. Z barwnych kompozycji plam i smug układał pejzaże, w których widzowie mogą rozpoznać drzewa, ścieżki, rzeki, ogrody. Styl Tadeusza Dominika to jedno z najbardziej rozpoznawalnych zjawisk w polskim malarstwie współczesnym. W jego twórczości splatają się elementy polskiego koloryzmu z liryczną abstrakcją. W przeciwieństwie do kolorystów, dla których kolor wynikał bezpośrednio z natury i pejzażu, Dominik czerpał inspirację z przyrody, ale jego krajobrazy były wytworem wyobraźni, a nie dosłownym odwzorowaniem rzeczywistości. Obrazy Dominika nie są również czystą abstrakcją. Pojawiają się w nich rozpoznawalne nawiązania do kształtów i zjawisk obecnych w naturze. W malarstwie Dominika kluczową rolę odgrywa kolor, stając się swoistym manifestem artystycznym. Jego obrazy emanują radością i zmysłową afirmacją piękna świata. W pewnym sensie artysta przypominał kompozytora – w sposób harmonijny przelewał na płótno barwy niczym muzyczne tony, wywołując w odbiorcy nie tylko wrażenia wizualne, lecz także niemalże dźwiękowe. Jego plastyczne uproszczenia świadczą o głębokiej świadomości artystycznej i precyzyjnym podejściu do kompozycji. Barwy nakładane szerokimi pociągnięciami pędzla oraz dynamicznymi ruchami szpachli nadawały dziełom artysty ekspresyjny i żywiołowy charakter.
Malarz, grafik, zajmował się też tkaniną artystyczną, ceramiką, a także grafiką komputerową. W latach 1946-51 studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom uzyskał w 1953 roku w pracowni prof. Jana Cybisa. W 1951 roku rozpoczął pracę pedagogiczną na stołecznej uczelni i przeszedł przez wszystkie stopnie kariery akademickiej, od asystenta do profesora zwyczajnego (1988). Dwukrotnie był dziekanem Wydziału Malarstwa warszawskiej ASP. Był laureatem m.in. nagrody im. Jana Cybisa (1973) i stypendystą Ford Foundation (1962). Jego prace znajdują się w zbiorach muzealnych oraz prywatnych w Polsce i na świecie.
Description:
"Pejzaz", 2001
oil/canvas, 90 x 120 cm; sygnowany p.d.: 'Dominik', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Dominik 2001 | OL. PL. 90 x 120 | PEJZAZ'
na odwrociu nalepka Galerii Anna Iglinska w Krakowie
numer inwentarzowy na krosnie malarskim,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'Dominik'
Proweniencja
Galeria Anna Iglińska, Kraków; kolekcja prywatna, Polska