23
Józef Hałas | "Góra P-S", 1985
Estymacja:
90,000 zł - 120,000 zł
Sprzedane
85,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Józef Hałas (1927 - 2015)
Wymiary
118 x 133 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 118 x 133 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'góra p-s JHałas 1985',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Cykl ‘Gór’ zacząłem malować w latach 60. (…) Skąd się to brało? Myślę, że z chęci powrotu do moich stron rodzinnych. To znaczy do gór. Tam jeździłem na swoje plenery. Z papierem, czasem z płótnem. Raczej z papierem i farbami. (…) Przeważnie przywoziłem z tych wypraw, niekiedy trzytygodniowych, jakiś materiał, który później rozmnażał się w pracowni”.
Rozmowa Józefa Hałasa z Cezarym Kaszewskim, 1992-1994, [dz. cyt.], s. 26-27
Natura odegrała przewodnią rolę w twórczości Józefa Hałasa i była jego największą inspiracją. Tworząc nowoczesne malarstwo pejzażowe, artysta syntetyzował i upraszczał krajobraz, koncentrując się na rytmie i sile obserwowanych zjawisk. Pracował w cyklach, a do najważniejszych z nich należą te rozwijane od lat 60.: „Góry”, „Wnętrza” oraz „Drogi. Praca nad cyklem „Gór” w latach 60. zdominowała twórczość artysty i stała się przyczynkiem do odkrywania własnej tożsamości twórczej. Dla wielu zaskoczeniem było, gdy na przełomie 1967/68 porzucił dotychczasowy temat, kierując się w stronę abstrakcji, co zaowocowało powstaniem serii „Przeciwstawienia” oraz kolejnych prac. Do motywu gór powrócił w latach 80. „Góra P-S” jest wzorcowym przykładem dzieł z tego okresu. Powstałe prace wyróżniają się uproszczoną kompozycją, skoncentrowaną na pojedynczym masywie o ściętych narożach oraz harmonijnej grze kolorów i faktur. Symetryczna, scentralizowana bryła wypełnia niemal całe pole obrazowe, podkreślając harmonię kompozycji. Ostatnie dzieła z tego cyklu, o monumentalnej skali, powstały w 1996 i znajdują się obecnie w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Innym wariantem tej kompozycji jest góra zwielokrotniona, najczęściej w formie podwójnej. W tej wersji artysta zachowuje istotną dla niego symetrię, symbolizującą to, co idealne i boskie. Często oś symetrii podkreślał pionowym pasem biegnącym między wzniesieniami, który przypominał drogę wspinającą się ku górze lub strumień spływający ze szczytów. Oszczędna, niezmienna kompozycja stanowiła tło dla ekspresyjnej gry kolorów i faktur.
Cykl „Gór” w pełni ujawnia talent Hałasa do tworzenia subtelnych zestawień barwnych. Z nieruchomym masywem doskonale współbrzmią stonowane brązy i szarości, które artysta ożywiał, konfrontując je z intensywniejszymi kolorami. Charakter poszczególnych prac w dużej mierze wynika z podziałów w obrębie centralnego masywu, które Hałas wprowadzał za pomocą fakturalnych dodatków. Przed nałożeniem farby na płótno przyklejał krótkie kawałki sznurka, a papier dziurawił gwoździem, tworząc wypustki na powierzchni. Układ tych elementów mógł wzmacniać poczucie harmonii lub wprowadzać napięcie. Pionowe linie stanowiły dla Hałasa oznakę ładu, podczas gdy ukośne kreski, kojarzące się z chaosem i destrukcją, oddziaływały w przeciwny sposób. Gęsta sieć małych punktów wprowadzała dynamikę do kompozycji, sprawiając, że góry zdają się wibrować. „Góra P-S” wydaje się kompilacją obu tych cech, emanując spokojem i energią jednocześnie. Podziały kompozycyjne w twórczości Hałasa wynikały z dokładnych obserwacji natury. Pionowe linie nawiązują do pni drzew rosnących w lesie, a ukośne do drzew powalonych przez wichurę. Jak w całym jego malarstwie detale zostały uproszczone – artysta nie dążył do wiernego odwzorowania rzeczywistego krajobrazu, lecz starał się uchwycić ogólne układy i rytmy natury. Znawcy jego twórczości zwracają uwagę na muzyczną wrażliwość artysty. Hałas, miłośnik klasycznych kompozycji Bacha, Mozarta i Haydna, łączył obserwację przyrody z muzyczną intuicją, tworząc kompozycje, które oddają rytmy natury i harmonijne zestawienia barw niczym klasyczne utwory operowe.
Absolwent wrocławskiej PWSSP (obecnie ASP), gdzie kształcił się pod okiem Eugeniusza Gepperta. Dyplom obronił w roku 1954, a w latach 1957-60 pracował tam jako pedagog. Członek i współtwórca powstałej w 1956 roku Grupy X, w skład której wchodzili także: Małgorzata Grabowska, Krzesława Maliszewska i Alfons Mazurkiewicz. Od 1961 związany ze Szkołą Wrocławską. Pozostawał krótko pod wpływem twórczości Paula Klee i Tadeusza Makowskiego. Stopniowo dążył do coraz większego syntetyzowania kształtów ku sztuce abstrakcyjnej. Następnie zwrócił się w stronę geometrycznych pejzaży, inspirowanych często znajomymi krajobrazami Nowego Sącza i okolic.
Description:
"Gora P-S", 1985
oil/canvas, 118 x 133 cm; sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'gora p-s JHalas 1985', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Cykl ‘Gór’ zacząłem malować w latach 60. (…) Skąd się to brało? Myślę, że z chęci powrotu do moich stron rodzinnych. To znaczy do gór. Tam jeździłem na swoje plenery. Z papierem, czasem z płótnem. Raczej z papierem i farbami. (…) Przeważnie przywoziłem z tych wypraw, niekiedy trzytygodniowych, jakiś materiał, który później rozmnażał się w pracowni”.
Rozmowa Józefa Hałasa z Cezarym Kaszewskim, 1992-1994, [dz. cyt.], s. 26-27
Natura odegrała przewodnią rolę w twórczości Józefa Hałasa i była jego największą inspiracją. Tworząc nowoczesne malarstwo pejzażowe, artysta syntetyzował i upraszczał krajobraz, koncentrując się na rytmie i sile obserwowanych zjawisk. Pracował w cyklach, a do najważniejszych z nich należą te rozwijane od lat 60.: „Góry”, „Wnętrza” oraz „Drogi. Praca nad cyklem „Gór” w latach 60. zdominowała twórczość artysty i stała się przyczynkiem do odkrywania własnej tożsamości twórczej. Dla wielu zaskoczeniem było, gdy na przełomie 1967/68 porzucił dotychczasowy temat, kierując się w stronę abstrakcji, co zaowocowało powstaniem serii „Przeciwstawienia” oraz kolejnych prac. Do motywu gór powrócił w latach 80. „Góra P-S” jest wzorcowym przykładem dzieł z tego okresu. Powstałe prace wyróżniają się uproszczoną kompozycją, skoncentrowaną na pojedynczym masywie o ściętych narożach oraz harmonijnej grze kolorów i faktur. Symetryczna, scentralizowana bryła wypełnia niemal całe pole obrazowe, podkreślając harmonię kompozycji. Ostatnie dzieła z tego cyklu, o monumentalnej skali, powstały w 1996 i znajdują się obecnie w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Innym wariantem tej kompozycji jest góra zwielokrotniona, najczęściej w formie podwójnej. W tej wersji artysta zachowuje istotną dla niego symetrię, symbolizującą to, co idealne i boskie. Często oś symetrii podkreślał pionowym pasem biegnącym między wzniesieniami, który przypominał drogę wspinającą się ku górze lub strumień spływający ze szczytów. Oszczędna, niezmienna kompozycja stanowiła tło dla ekspresyjnej gry kolorów i faktur.
Cykl „Gór” w pełni ujawnia talent Hałasa do tworzenia subtelnych zestawień barwnych. Z nieruchomym masywem doskonale współbrzmią stonowane brązy i szarości, które artysta ożywiał, konfrontując je z intensywniejszymi kolorami. Charakter poszczególnych prac w dużej mierze wynika z podziałów w obrębie centralnego masywu, które Hałas wprowadzał za pomocą fakturalnych dodatków. Przed nałożeniem farby na płótno przyklejał krótkie kawałki sznurka, a papier dziurawił gwoździem, tworząc wypustki na powierzchni. Układ tych elementów mógł wzmacniać poczucie harmonii lub wprowadzać napięcie. Pionowe linie stanowiły dla Hałasa oznakę ładu, podczas gdy ukośne kreski, kojarzące się z chaosem i destrukcją, oddziaływały w przeciwny sposób. Gęsta sieć małych punktów wprowadzała dynamikę do kompozycji, sprawiając, że góry zdają się wibrować. „Góra P-S” wydaje się kompilacją obu tych cech, emanując spokojem i energią jednocześnie. Podziały kompozycyjne w twórczości Hałasa wynikały z dokładnych obserwacji natury. Pionowe linie nawiązują do pni drzew rosnących w lesie, a ukośne do drzew powalonych przez wichurę. Jak w całym jego malarstwie detale zostały uproszczone – artysta nie dążył do wiernego odwzorowania rzeczywistego krajobrazu, lecz starał się uchwycić ogólne układy i rytmy natury. Znawcy jego twórczości zwracają uwagę na muzyczną wrażliwość artysty. Hałas, miłośnik klasycznych kompozycji Bacha, Mozarta i Haydna, łączył obserwację przyrody z muzyczną intuicją, tworząc kompozycje, które oddają rytmy natury i harmonijne zestawienia barw niczym klasyczne utwory operowe.
Absolwent wrocławskiej PWSSP (obecnie ASP), gdzie kształcił się pod okiem Eugeniusza Gepperta. Dyplom obronił w roku 1954, a w latach 1957-60 pracował tam jako pedagog. Członek i współtwórca powstałej w 1956 roku Grupy X, w skład której wchodzili także: Małgorzata Grabowska, Krzesława Maliszewska i Alfons Mazurkiewicz. Od 1961 związany ze Szkołą Wrocławską. Pozostawał krótko pod wpływem twórczości Paula Klee i Tadeusza Makowskiego. Stopniowo dążył do coraz większego syntetyzowania kształtów ku sztuce abstrakcyjnej. Następnie zwrócił się w stronę geometrycznych pejzaży, inspirowanych często znajomymi krajobrazami Nowego Sącza i okolic.
Description:
"Gora P-S", 1985
oil/canvas, 118 x 133 cm; sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'gora p-s JHalas 1985', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'góra p-s JHałas 1985'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Wrocław