Powrót do DESA.PL
4 of Liczba obiektów: 69
4
Erna Rosenstein | "Wyjęte z ognia", 1969
Estymacja:
120,000 zł - 160,000 zł
Sprzedane
170,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
46 x 57,5 cm
Opis
olej, asamblaż/płótno naklejone na tekturę, 46 x 57,5 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'E. Rosenstein 1969', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Rosenstein | Wyjęte z ognia | 33 x 46 | olej'
papierowa nalepka BWA w Zielonej Górze z opisem pracy w języku angielskim

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


TYLE WYSTARCZY?
„KIEDY SIĘ URODZIŁAM
PRAWDOPODOBNIE NIE MIAŁAM JESZCZE
KAMIENIA U SZYI.
KIEDY POSZŁAM DO SZKOŁY,
NIE POWIEDZIANO MI O NIM.
KIEDY…
NIE WIEM DOKŁADNIE,
OD KIEDY – JEST.
CIĄGLE WIĘKSZY…”.
ERNA ROSENSTEIN, „KAMIEŃ”, [W:] „EADEM, ŚLAD”, WARSZAWA 1972, S. 40

Twórczość Erny Rosenstein wyróżnia się nieustannym balansowaniem między organicznością a deformacją, między delikatnością a poczuciem subtelnej opresji. Artystka rezygnuje z wyraźnych granic – w jej obrazach przenikają się kategorie ludzkiego i roślinnego, męskiego i kobiecego, tworząc hybrydalne kompozycje, w których forma jest jednocześnie ograniczona i swobodna.

Malarstwo Rosenstein z końca lat 60. charakteryzuje się miękkimi, przelewającymi się kształtami, sprawiającymi wrażenie płynności i niedookreślenia. Ciała wydają się lekko skrępowane, zamknięte w przestrzeni obrazu, a jednocześnie posiadają pewien margines swobody – są w stanie trwać, choć poddane naciskowi. W tym napięciu zawiera się specyficzny charakter jej prac: uczucie łagodnej, ale nieuniknionej zależności od otoczenia.

Rosenstein obok malarstwa, zajmowała się także poezją, co odnajdujemy w tytułach jej prac, często pełnych metaforycznych i narracyjnych odniesień. Charakterystycznym elementem jej obrazów jest także autorska rama – nie jako granica, lecz przedłużenie kompozycji, wskazujące na jej otwartość i płynność. Artystka nigdy nie traktowała swoich obrazów jako ukończonych, pozostawiając je w stanie nieustannej reinterpretacji, gdzie granice malarstwa stają się równie płynne jak same przedstawione formy. Malarstwo Erny Rosenstein to zatem nie tylko wizualna opowieść, ale i doświadczenie – balansujące między organiczną miękkością a poczuciem ograniczenia, między zamkniętą formą a otwartością niedokończonego dzieła.
Kształciła się w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu (w latach 1932-34) i w Krakowie (1933-36), którą ukończyła pod kierunkiem W. Weissa. W 1942 roku uciekła z lwowskiego getta. W czasie studiów sympatyzowała ze środowiskiem "Grupy Krakowskiej", brała udział w organizowaniu się awangardy artystycznej po II wojnie światowej. Oprócz malarstwa sztalugowego zajmowała się kolażem i twórczością poetycką. Artystka wypracowała indywidualną symbolikę, swobodnie kojarząc formy abstrakcyjne ze światem rzeczywistych kształtów. Jej prace wystawiane były między innymi na Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie (1948 i 1949) i w Warszawie (1957 i 1959), wystawie "Dziewięciu" (1955). Eksponowała również w Galeriach: Krzysztofory i Krzywe Koło. W 1977 roku otrzymała Nagrodę Krytyki Artystycznej im. C. K. Norwida, a w roku 1966 Nagrodę im. J. Cybisa za całokształt twórczości.

Description:
"Wyjete z ognia", 1969
oil, assemblage/canvas mounted on paperboard, 46 x 57.5 cm; signed i dated on the reverse: 'E. Rosenstein 1969', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Rosenstein | Wyjete z ognia | 33 x 46 | olej'
papierowa nalepka BWA w Zielonej Gorze z opisem pracy w jezyku angielskim,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej, asamblaż/płótno naklejone na tekturę
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'E. Rosenstein 1969'
Proweniencja
kolekcja Wojciecha Siemiona; kolekcja prywatna, Warszawa
Literatura
Erna Rosenstein. Once Upon a Time, red. Alison M. Gingeras, Zurych 2020, s. 158
Wystawiany
Wystawa malarstwa w ramach IV Wystawy i Sympozjum Plastyki Złotego Grona, BWA, Kino Mewa, Zielona Góra, 25.09-25.10.1969 (wyróżnienie)