1
Jadwiga Sawicka | "Słodzony", 2014
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
16,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Jadwiga Sawicka (1959)
Wymiary
60 x 80 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 60 x 80 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'J. SAWICKA | 2014',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Bo w sztuce jestem materialistką i interesuje mnie powierzchnia rzeczy, opakowanie i zakrycie. Interesuje mnie rozdźwięk pomiędzy obietnicą a zawartością. Wiadomo, że reklamie nie powinno się ufać – przymiotniki w niej powinny być traktowane z dużą rezerwą. Mimo wszystko ciągle jeszcze oczekujemy, że to, co napisane na wierzchu, powinno odnosić się do tego, co jest w środku”.
Jadwiga Sawicka
Jadwiga Sawicka od lat konsekwentnie rozwija swój artystyczny język, tworząc obrazy, które oscylują na granicy malarstwa i tekstu, obrazu i komunikatu, estetyki i krytyki. Jej twórczość wyrasta z fascynacji powierzchnią, opakowaniem i zakryciem – tym, co pozornie oczywiste, lecz obciążone znaczeniami, które nie zawsze są jednoznaczne.
Praca ta w sposób subtelny nawiązuje do refleksji Jolanty Brach-Czainy zawartych w „Szczelinach istnienia”, gdzie codzienność i językowe ujęcie rzeczywistości stają się przedmiotem głębokiej analizy. Tak jak Brach-Czaina doszukuje się ontologicznej istoty w pozornie błahych elementach życia, tak Sawicka wydobywa wieloznaczność z pojedynczego słowa, odzierając je z banalności i wprowadzając w obszar metafizyki.
Słowo „słodzony”, wyjęte z pierwotnego kontekstu, traci swoją funkcję informacyjną, by zyskać nową – emocjonalną, symboliczną, osobistą dla każdego odbiorcy. Niezgrabnie nałożone litery, jakby zawieszone między stanowczością a niepewnością, podkreślają materialność samego aktu malarskiego. Tło w odcieniach przygaszonego błękitu, z widoczną grubą fakturą farby, potęguje wrażenie obecności i procesu, który nie jest neutralnym nośnikiem treści, lecz równorzędnym elementem komunikacji.
Słowo „słodzony” rodzi wiele możliwych interpretacji. Może odnosić się do fizycznej czynności – dodania cukru do napoju, do jedzenia. Może być metaforą fałszu, przesłodzonej rzeczywistości, retoryki wygładzającej niewygodne prawdy. W kontekście sztuki Sawickiej – artystki, która wielokrotnie czerpała z języka reklamy, gazetowych nagłówków i mass mediów – można też dostrzec nawiązanie do mechanizmów perswazji, gdzie przekaz musi być „słodki”, atrakcyjny, przystępny, by trafić do odbiorcy. Podobnie jak w refleksjach Brach-Czainy, gdzie narracja splata się z filozofią codzienności, tak i tutaj warstwa językowa i wizualna otwierają przestrzeń do zadawania pytań o realność i iluzję.
Praca ta wpisuje się w szeroki kontekst twórczości Sawickiej, w której napięcie między słowem a obrazem jest kluczowym elementem znaczeniowym. Podobnie jak w jej wcześniejszych dziełach litery zdają się niemal wyrwane z codziennego obiegu językowego, lecz umieszczone w nowym, malarskim kontekście nabierają nowej siły i wprowadzają odbiorcę w sferę nieoczywistych skojarzeń.
Sawicka, podobnie jak Brach-Czaina, prowadzi dialog z odbiorcą, zmuszając go do refleksji nad językiem, komunikacją i mechanizmami percepcji. To, co wydaje się prostym gestem – namalowanie słowa na płótnie – staje się medytacją nad językiem jako narzędziem władzy, uwodzenia, a także odkrywania ukrytych sensów w codzienności.
W latach 1979-1984 studiowała w krakowskiej ASP na Wydziale Malarstwa, dyplom obroniła w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego. W 1992 otrzymała stypendium The Pollock-Krasner Foundation, zaś w 1995 stypendium MKiS. Zajmuje się malarstwem, fotografią, wykonuje obiekty, instalacje i prace w przestrzeni publicznej. Jest autorką charakterystycznego malarstwa "pisanego". Od 1996 współpracuje z Otwartą Pracownią w Krakowie, jest członkiem stowarzyszenia o tej samej nazwie. Od 1997 współpracuje z Galerią Foksal w Warszawie. Od 1998 Sawicka (m.in. na podstawie wcześniejszych obrazów) wykonuje wielkoformatowe wydruki z czarnymi literami na cielisto-różowym tle. Charakterystyczny róż kojarzony bywa najczęściej z kobiecością, pojawia się tu więc problematyka ciała, ale wprowadzona przez artystę bardzo dyskretnie, symbolicznie. Prezentuje je w galeriach i w przestrzeni publicznej. W 2003 miała miejsce retrospektywna wystawa Jadwigi Sawickiej zatytułowana "Nic w środku". Artystka zaprezentowała na niej swoje charakterystyczne "malarstwo pisane", fotografie, obiekty i realizacje przestrzenne tworząc intrygujący wielogłos refleksji na temat sytuacji współczesnego człowieka, zalewanego przez lawiny komunikatów pozbawionych istotnych treści i przekazów.
Description:
"Sweetened", 2014
acrylic/canvas, 60 x 80 cm; signed and dated on the reverse: 'J. SAWICKA | 2014', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Bo w sztuce jestem materialistką i interesuje mnie powierzchnia rzeczy, opakowanie i zakrycie. Interesuje mnie rozdźwięk pomiędzy obietnicą a zawartością. Wiadomo, że reklamie nie powinno się ufać – przymiotniki w niej powinny być traktowane z dużą rezerwą. Mimo wszystko ciągle jeszcze oczekujemy, że to, co napisane na wierzchu, powinno odnosić się do tego, co jest w środku”.
Jadwiga Sawicka
Jadwiga Sawicka od lat konsekwentnie rozwija swój artystyczny język, tworząc obrazy, które oscylują na granicy malarstwa i tekstu, obrazu i komunikatu, estetyki i krytyki. Jej twórczość wyrasta z fascynacji powierzchnią, opakowaniem i zakryciem – tym, co pozornie oczywiste, lecz obciążone znaczeniami, które nie zawsze są jednoznaczne.
Praca ta w sposób subtelny nawiązuje do refleksji Jolanty Brach-Czainy zawartych w „Szczelinach istnienia”, gdzie codzienność i językowe ujęcie rzeczywistości stają się przedmiotem głębokiej analizy. Tak jak Brach-Czaina doszukuje się ontologicznej istoty w pozornie błahych elementach życia, tak Sawicka wydobywa wieloznaczność z pojedynczego słowa, odzierając je z banalności i wprowadzając w obszar metafizyki.
Słowo „słodzony”, wyjęte z pierwotnego kontekstu, traci swoją funkcję informacyjną, by zyskać nową – emocjonalną, symboliczną, osobistą dla każdego odbiorcy. Niezgrabnie nałożone litery, jakby zawieszone między stanowczością a niepewnością, podkreślają materialność samego aktu malarskiego. Tło w odcieniach przygaszonego błękitu, z widoczną grubą fakturą farby, potęguje wrażenie obecności i procesu, który nie jest neutralnym nośnikiem treści, lecz równorzędnym elementem komunikacji.
Słowo „słodzony” rodzi wiele możliwych interpretacji. Może odnosić się do fizycznej czynności – dodania cukru do napoju, do jedzenia. Może być metaforą fałszu, przesłodzonej rzeczywistości, retoryki wygładzającej niewygodne prawdy. W kontekście sztuki Sawickiej – artystki, która wielokrotnie czerpała z języka reklamy, gazetowych nagłówków i mass mediów – można też dostrzec nawiązanie do mechanizmów perswazji, gdzie przekaz musi być „słodki”, atrakcyjny, przystępny, by trafić do odbiorcy. Podobnie jak w refleksjach Brach-Czainy, gdzie narracja splata się z filozofią codzienności, tak i tutaj warstwa językowa i wizualna otwierają przestrzeń do zadawania pytań o realność i iluzję.
Praca ta wpisuje się w szeroki kontekst twórczości Sawickiej, w której napięcie między słowem a obrazem jest kluczowym elementem znaczeniowym. Podobnie jak w jej wcześniejszych dziełach litery zdają się niemal wyrwane z codziennego obiegu językowego, lecz umieszczone w nowym, malarskim kontekście nabierają nowej siły i wprowadzają odbiorcę w sferę nieoczywistych skojarzeń.
Sawicka, podobnie jak Brach-Czaina, prowadzi dialog z odbiorcą, zmuszając go do refleksji nad językiem, komunikacją i mechanizmami percepcji. To, co wydaje się prostym gestem – namalowanie słowa na płótnie – staje się medytacją nad językiem jako narzędziem władzy, uwodzenia, a także odkrywania ukrytych sensów w codzienności.
W latach 1979-1984 studiowała w krakowskiej ASP na Wydziale Malarstwa, dyplom obroniła w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego. W 1992 otrzymała stypendium The Pollock-Krasner Foundation, zaś w 1995 stypendium MKiS. Zajmuje się malarstwem, fotografią, wykonuje obiekty, instalacje i prace w przestrzeni publicznej. Jest autorką charakterystycznego malarstwa "pisanego". Od 1996 współpracuje z Otwartą Pracownią w Krakowie, jest członkiem stowarzyszenia o tej samej nazwie. Od 1997 współpracuje z Galerią Foksal w Warszawie. Od 1998 Sawicka (m.in. na podstawie wcześniejszych obrazów) wykonuje wielkoformatowe wydruki z czarnymi literami na cielisto-różowym tle. Charakterystyczny róż kojarzony bywa najczęściej z kobiecością, pojawia się tu więc problematyka ciała, ale wprowadzona przez artystę bardzo dyskretnie, symbolicznie. Prezentuje je w galeriach i w przestrzeni publicznej. W 2003 miała miejsce retrospektywna wystawa Jadwigi Sawickiej zatytułowana "Nic w środku". Artystka zaprezentowała na niej swoje charakterystyczne "malarstwo pisane", fotografie, obiekty i realizacje przestrzenne tworząc intrygujący wielogłos refleksji na temat sytuacji współczesnego człowieka, zalewanego przez lawiny komunikatów pozbawionych istotnych treści i przekazów.
Description:
"Sweetened", 2014
acrylic/canvas, 60 x 80 cm; signed and dated on the reverse: 'J. SAWICKA | 2014', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'J. SAWICKA | 2014'
Proweniencja
BWA Warszawa; kolekcja prywatna, Polska