Powrót do DESA.PL
32 of Liczba obiektów: 39
32
Łódź Kaliska | "Instrukcja zabijania sztuki. W hołdzie Andy Warholowi dla pieniędzy" [8], 2007
Estymacja:
25,000 zł - 35,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Łódź Kaliska. Klasycy absurdu
Artysta
Łódź Kaliska (1979)
Wymiary
49 x 54 cm
Opis
druk, akryl, sitodruk/płótno, 49 x 54 cm, sygnowany, datowany i opisany u dołu kompozycji: 'INSTRUKCJA ZABIJANIA SZTUKI W HOŁDZIE ANDY WARHOLOWI DLA PIENIĘDZY /8 ŁÓDŹ KALISKA 2007', na odwrociu pieczęć Łodzi Kaliskiej
ed. 1/1

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Prezentowana w ramach katalogu wpisuje się w działania grupy Łódź Kaliska, jako formacji neoawangardowej, wywodzącej się z tradycji konceptualizmu, a posługującej się fotografią, filmem czy performance. Jej założycielami w 1979 byli Marek Janiak, Andrzej Kwietniewski, Adam Repecki, Andrzej Świetlik i Makary (Andrzej Wielogórski). W latach 1980-81 grupa zmieniła swój program artystyczny na zdecydowanie bardziej dadaistyczno-surrealistyczny. Posługując się happeningami, twórcy atakowali i ośmieszali polską formację neoawangardy oraz absurdalność życia w PRL-u. Kwietniewski i Janiak pisali w tym czasie dużo manifestów, w tym np. istotny dla lat 90. manifest „Sztuki żenującej” Janiaka. Od II połowy lat 90. Łódź Kaliska zaczęła mocniej komentować aktualną sytuację społeczno-polityczną oraz poczynania mass mediów. Ich przesłanie ukształtowało się w kierunku propagowania hedonizmu we wszystkich przejawach życia, nie tylko twórczego.
Grupę tworzą Marek Janiak, Andrzej Kwietniewski, Adam Repecki, Andrzej Świetlik i Makary (Andrzej Wielogórski). Powstała w 1979 roku w atmosferze skandalu, jako formacja neoawangardowa mająca na celu badanie aspektu widzenia i rejestracji o charakterze fotomedialnym, wywodzącym się z tradycji konceptualizmu, przede wszystkim w zakresie fotografii, filmu eksperymentalnego i performance. W latach 1980-81 zmieniła swój program artystyczny na zdecydowanie bardziej dadaistyczno-surrealistyczny (w wyrazie happeningowy i anarchistyczny), atakując i ośmieszając polską formację neoawangardy oraz przedstawiając absurdalność życia w PRL-u. Kwietniewski i Janiak pisali w tym czasie dużo manifestów, w tym np. istotny dla lat 90. manifest "Sztuki żenującej" Janiaka. Od drugiej połowy lat 90., m.in. dzięki telewizyjnym realizacjom filmowym (tryptyk Pamiętam, pamiętam, pamiętam...), Łódź Kaliska weszła w establishment mass-mediów i polityki. Ale wszystko w ich twórczości, włącznie z samymi artystami i ich muzami (modelkami), stało się elementem i przedmiotem niekończącej się zabawy o hedonistycznym przesłaniu.

Description:

"Art Killing Instructions. In tribute to Andy Warhol for money" (8), 2007
print, acrylic, screen printing/canvas, 49 x 54 cm; signed, dated and described at the bottom: 'INSTRUKCJA ZABIJANIA SZTUKI W HOLDZIE ANDY WARHOLOWI DLA PIENIEDZY /8 LODz KALISKA 2007', on the reverse a stamp of Lodz Kaliska,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
druk, akryl, sitodruk/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany u dołu kompozycji: 'INSTRUKCJA ZABIJANIA SZTUKI W HOŁDZIE ANDY WARHOLOWI DLA PIENIĘDZY /8 ŁÓDŹ KALISKA 2007'
Literatura
Łódź Kaliska. Kolekcja Jana Franasika, Łódź 2022, s. 205 (il.), s. 313 ; (spis)
Wystawiany
„Łódź Kaliska. Instrukcja zabijania sztuki. W hołdzie Andy Warholowi dla pieniędzy”, Galeria Program, Warszawa, 13-31.12.2007