Powrót do DESA.PL
20 of Liczba obiektów: 128
20
Zofia Stryjeńska | Kilim "Jesień", Wytwórnia Kilimów Artystycznych Julii Tennenbaum, Gliniany k. Lwowa, Polska, lata 30. XX w.
Estymacja:
50,000 zł - 80,000 zł
Sprzedane
65,000 zł
Aukcja na żywo
Zakopane, Zakopane!
Wymiary
207 x 285 cm
Kategoria
Opis
Wytwórnia Kilimów Artystycznych Julii Tennenbaum, Gliniany k. Lwowa, Polska, lata 30. XX w.
wełna, 207 x 285 cm, autorstwo projektu przypisywane jest Zofii Stryjeńskiej

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Jedna z najwybitniejszy artystek polskich 1 połowy XX wieku. Była żoną architekta i rzeźbiarza Karola Stryjeńskiego. W 1909 rozpoczęła naukę w szkole malarskiej dla kobiet Marii Niedzielskiej. W 1911 przebrana za chłopca, jako Tadeusz Grzymała rozpoczęła studia malarskie w Monachium (w tym czasie do tamtejszej akademii nie przyjmowano kobiet). Po roku rozpoznana przez kolegów opuściła Monachium i wróciła do Krakowa. W 1918 wstąpiła do Warsztatów Krakowskich jako projektantka zabawek i autorka tek graficznych. W latach 1921-1927 mieszkała w Zakopanem, gdzie jej mąż pracował jako dyrektor Szkoły Przemysłu Drzewnego. Po rozwodzie w 1927 przeniosła się do Warszawy. W 1938 otrzymała kilka zamówień z polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych, m.in. na kilim dla cesarza Japonii Hirohito. Wzięła udział w dekoracji wnętrz polskich statków pasażerskich: "Batorego" i "Piłsudskiego". Wykonała także freski w Muzeum Techniczno - Przemysłowym w Krakowie (1917), polichromię sal w baszcie Senatorskiej na Wawelu (1917) i dekoracje wnętrza winiarni Fukiera w Warszawie. Jako członek Stowarzyszenia Artystów Polskich Rytm (od 1922 roku) wzięła udział w Międzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu w 1925 roku, zdobiąc salę główną polskiego pawilonu zaprojektowanego przez J. Czajkowskiego sześcioma panneaux przedstawiającymi Rok obrzędowy w Polsce. Indywidualne prezentacje twórczości Stryjeńskiej odbyły się m.in. w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych (1919, 1926), paryskiej Galerie Crillon (1921), londyńskim New Art Salon (1927), lwowskim Muzeum Przemysłu Artystycznego (1932) i warszawskim Instytucie Propagandy Sztuki (1935). Za granicą artystka eksponowała swe prace na Biennale w Wenecji (1920, 1930, 1932) oraz na wystawach organizowanych w latach 1927-39 przez Towarzystwo Szerzenia Sztuki Polskiej wśród Obcych. W 1929 roku otrzymała wielki złoty medal za ilustracje książkowe na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu, a w 1932 roku zdobyła złoty medal na XVIII Biennale w Wenecji. W okresie największej popularności Stryjeńskiej jej prace były rozpowszechniane w formie tek, albumów i pocztówek przez oficynę Jakuba Mortkowicza, która wydała m. in. "Tańce polskie", "Paschę. Pieśń o Zmartwychwstaniu Pańskim", "Piastów" i "Obrzędy polskie".

Description:
Kilim “Autumn”, 1930s
Wytwornia Kilimow Artystycznych Julii Tennenbaum, Gliniany k. Lwowa, Polska
wool, 207 x 285 cm; , authorship of the project is attributed to Zofia Stryjenska,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
wełna
Literatura
Podobny reprodukowany w:; Ś. Lenartowicz [red.], Zofia Stryjeńska. 1891-1976, katalog wystawy, październik 2008 - styczeń 2009, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2008, s. 408, poz. IX.1.3; M.T. Michałowska-Barłóg [red.], Tkanina od XVI do XX wieku. Wystawa ze zbiorów Muzeum Rzemiosł Artystycznych Oddziału Muzeum Narodowego w Poznaniu, katalog wystawy, Gdynia 1990, nr 40; M.T. Michałowska-Barłóg, Kilimy polskie od XVIII do XX wieku, Poznań 2008, nr kat. 7 I, s. 204
Wystawiany
Kolekcja Muzeum Mazowieckie w Płocku, Oddział Art déco (analogiczny egzemplarz); Tkanina od XVI do XX wieku. Wystawa ze zbiorów Muzeum Rzemiosł Artystycznych, Oddział Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Miasta Gdyni, 1990 (analogiczny egzemplarz); Kilimy polskie od XVIII do XX wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu. Muzeum Narodowe w Poznaniu, 2008 (analogiczny egzemplarz)