82
Zbigniew Pronaszko | Portret Basi w niebieskiej sukience, 1952
Estymacja:
10,000 zł - 15,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Art Outlet. Sztuka Dawna
Artysta
Zbigniew Pronaszko (1885 - 1958)
Wymiary
65,2 x 50,5 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 65,2 x 50,5 cm, sygnowany p.g.: 'Z. Pronaszko', datowany i opisany na odwrociu: 'Portret B. Zolich | 1952 | KRAKÓW' oraz pieczątka Prezydium Rady Narodowej
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Zbigniew Pronaszko był współtwórcą pierwszego polskiego awangardowego ugrupowania – formistów. W programowym tekście grupy z 1917 roku Pronaszko wyraził przekonanie, że najważniejszymi składnikami twórczości są forma i barwa. Skupieni wokół formistów artyści, dążyli do uproszczenia, geometryzacji oraz deformacji przedstawienia. Chociaż formistyczny etap twórczości, w jego malarstwie trwał zaledwie kilka lat, to każdą fazę twórczości Zbigniewa Pronaszki charakteryzowała świeżość i odkrywczość. W malarstwie Pronaszki bardzo szybko pojawił się zwrot ku bardziej tradycyjnym ujęciom ludzkiej sylwetki oraz pejzażu. Na początku lat trzydziestych malarz związał się z grupą artystyczną „Zwornik”, której założeniem było „dobre malarstwo” i zainteresowanie barwą jako środkiem budowy kompozycji malarskich. Od tego momentu, głównym punktem zainteresowania Pronaszki w malarstwie stał się kolor, a dominującym tematem portret. W okresie powojennym Pronaszko został rektorem krakowskiej Akademii i próbował łączyć konwencję swojej sztuki z doktryną realizmu socjalistycznego. Według malarza Jacka Waltosia „koloryzm, zasadzając się na zmysłowych, hedonistycznych upodobaniach, skonfrontowany został drastycznie z okrutnym czasem XX wieku, na który nie chciał czy nie umiał odpowiedzieć. Ale być może stał się azylem”. Prezentowany, uroczy dziecięcy portret istotnie stanowi raczej wyraz radości życia niż trudów egzystencji artysty w dobie stalinizmu. Mała modelka byłą córką legendarnego krakowskiego kolekcjonera i patrona artystów, Karola Zolicha. W tym samym okresie Pronaszko portretował takie sławy jak Ludwik Solski czy Xawery Dunikowski. Prezentowane dzieło stanowi znakomitą próbę dojrzałego stylu Pronaszki, ale też interesujący dokument życia artystycznego w krótko powojennej Polsce.
Brat Andrzeja, także malarza. Studiował w SSP w Kijowie oraz w latach 1906-11 w ASP w Krakowie u Teodora Axentowicza i Jacka Malczewskiego. W 1910 roku odbył podróż do Włoch i Francji. Był członkiem ugrupowań artystycznych: Formiści i Zwornik. Mieszkał w Zakopanem, w Wilnie, gdzie był profesorem Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego i w Krakowie, gdzie był profesorem ASP. Jego twórczość zarówna malarska jak i rzeźbiarska (m.in. pomnik Mickiewicza dla Wilna) ukształtowała się pod wpływem awangardowej sztuki europejskiej, zwłaszcza kubizmu, oraz sztuki podhalańskiej. W latach 30. dominujące w jego malarstwie stało się zainteresowanie kolorem - w dążeniu do jego syntezy wydobywał wielkie bogactwo odcieni z kilku zaledwie barw podstawowych. Malował przede wszystkim pejzaże, martwe natury i portrety.
Description:
Portrait of Basia in a blue dress, 1952
oil/canvas, 65.2 x 50.5 cm; signed at the top right: 'Z. Pronaszko', dated and described on the verso: 'Portret B. Zolich | 1952 | KRAKOW',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Zbigniew Pronaszko był współtwórcą pierwszego polskiego awangardowego ugrupowania – formistów. W programowym tekście grupy z 1917 roku Pronaszko wyraził przekonanie, że najważniejszymi składnikami twórczości są forma i barwa. Skupieni wokół formistów artyści, dążyli do uproszczenia, geometryzacji oraz deformacji przedstawienia. Chociaż formistyczny etap twórczości, w jego malarstwie trwał zaledwie kilka lat, to każdą fazę twórczości Zbigniewa Pronaszki charakteryzowała świeżość i odkrywczość. W malarstwie Pronaszki bardzo szybko pojawił się zwrot ku bardziej tradycyjnym ujęciom ludzkiej sylwetki oraz pejzażu. Na początku lat trzydziestych malarz związał się z grupą artystyczną „Zwornik”, której założeniem było „dobre malarstwo” i zainteresowanie barwą jako środkiem budowy kompozycji malarskich. Od tego momentu, głównym punktem zainteresowania Pronaszki w malarstwie stał się kolor, a dominującym tematem portret. W okresie powojennym Pronaszko został rektorem krakowskiej Akademii i próbował łączyć konwencję swojej sztuki z doktryną realizmu socjalistycznego. Według malarza Jacka Waltosia „koloryzm, zasadzając się na zmysłowych, hedonistycznych upodobaniach, skonfrontowany został drastycznie z okrutnym czasem XX wieku, na który nie chciał czy nie umiał odpowiedzieć. Ale być może stał się azylem”. Prezentowany, uroczy dziecięcy portret istotnie stanowi raczej wyraz radości życia niż trudów egzystencji artysty w dobie stalinizmu. Mała modelka byłą córką legendarnego krakowskiego kolekcjonera i patrona artystów, Karola Zolicha. W tym samym okresie Pronaszko portretował takie sławy jak Ludwik Solski czy Xawery Dunikowski. Prezentowane dzieło stanowi znakomitą próbę dojrzałego stylu Pronaszki, ale też interesujący dokument życia artystycznego w krótko powojennej Polsce.
Brat Andrzeja, także malarza. Studiował w SSP w Kijowie oraz w latach 1906-11 w ASP w Krakowie u Teodora Axentowicza i Jacka Malczewskiego. W 1910 roku odbył podróż do Włoch i Francji. Był członkiem ugrupowań artystycznych: Formiści i Zwornik. Mieszkał w Zakopanem, w Wilnie, gdzie był profesorem Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego i w Krakowie, gdzie był profesorem ASP. Jego twórczość zarówna malarska jak i rzeźbiarska (m.in. pomnik Mickiewicza dla Wilna) ukształtowała się pod wpływem awangardowej sztuki europejskiej, zwłaszcza kubizmu, oraz sztuki podhalańskiej. W latach 30. dominujące w jego malarstwie stało się zainteresowanie kolorem - w dążeniu do jego syntezy wydobywał wielkie bogactwo odcieni z kilku zaledwie barw podstawowych. Malował przede wszystkim pejzaże, martwe natury i portrety.
Description:
Portrait of Basia in a blue dress, 1952
oil/canvas, 65.2 x 50.5 cm; signed at the top right: 'Z. Pronaszko', dated and described on the verso: 'Portret B. Zolich | 1952 | KRAKOW',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.g.: 'Z. Pronaszko'
Proweniencja
kolekcja Karola Zolicha; kolekcja prywatna, Niemcy
Literatura
0
Wystawiany
0