9
Czesław Wdowiszewski | Kwiaty w porcelanowym wazonie, 1963
Estymacja:
6,000 zł - 8,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Art Outlet. Sztuka Dawna
Wymiary
63 x 45 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno naklejone na sklejkę, 63 x 45 cm, sygnowany i datowany l.d.: 'CZESŁAW WDOWISZEWSKII | 1963', na odwrociu papierowa nalepka z opisem obrazu
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Czesław Wdowiszewski to jeden z najważniejszych artystów z kręgu Tadeusza Pruszkowskiego. Był on współzałożycielem Bractwa św. Łukasza i wybitnym uczniem Prusza. Jego wczesna, międzywojenna twórczość nie jest dzisiaj dobrze rozpoznana. Znane są w zasadzie tylko nieliczne dzieła wystawiane wówczas przede wszystkim w murach warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Wśród nich można wyróżnić chociażby takie prace jak „Dianę” (1929, Muzeum Narodowe w Warszawie), „Pogrzeb” (1937, Muzeum Okręgowe w Toruniu) czy „Handlarkę ryb” (1931, Muzeum Narodowe w Warszawie). Wszystkie te kompozycje stanowią niezwykle interesujący dialog ze sztuką dawnych mistrzów, głównie Holendrów i Flamandów. Te inspiracje są oczywiście wynikiem zetknięcia się z silnie rezonującą w środowisku warszawskim sylwetką profesora Pruszkowskiego – inicjatora artystycznego fermentu i odrodzenia klasycyzmu. W okresie międzywojnia Wdowiszewski zwracał szczególną uwagę na detal. Jego obrazy charakteryzowała duża doza realizmu i wyczucie materii. Powojenny dorobek znacząco różni się od jego wcześniejszych dokonań. Jest jednak pewna kompozycja, którą można uznawać za łącznik pomiędzy tymi dwoma okresami w jego twórczości. Mowa tu o pracy zatytułowanej „Kwiaty” (1936, Muzeum Narodowe w Warszawie), która jest niczym innym, jak portretem kobiety z torebką imitującą wiklinowy kosz i bukietem przestylizowanych, jakby fantastycznych kwiatów. To właśnie te wielobarwne rośliny zdominowały powojenne obrazy Wdowiszewskiego. Artysta chętnie malował dekoracyjne kompozycje kwiatowe w wazonach wypełniające całą przestrzeń obrazową. Prace te były do tego stopnia popularne, że ich reprodukcje zaczęły pojawiać się nawet na znaczkach pocztowych, czy jak w przypadku obrazu prezentowanego w katalogu aukcyjnym, na kartkach okazjonalnych.
Description:
Flowers in a porcelain vase, 1963
oil/canvas mounted on plywood, 63 x 45 cm; signed and dated at the bottom left: 'CZESLAW WDOWISZEWKI | 1963', on the verso paper label with the painting's description,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Czesław Wdowiszewski to jeden z najważniejszych artystów z kręgu Tadeusza Pruszkowskiego. Był on współzałożycielem Bractwa św. Łukasza i wybitnym uczniem Prusza. Jego wczesna, międzywojenna twórczość nie jest dzisiaj dobrze rozpoznana. Znane są w zasadzie tylko nieliczne dzieła wystawiane wówczas przede wszystkim w murach warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Wśród nich można wyróżnić chociażby takie prace jak „Dianę” (1929, Muzeum Narodowe w Warszawie), „Pogrzeb” (1937, Muzeum Okręgowe w Toruniu) czy „Handlarkę ryb” (1931, Muzeum Narodowe w Warszawie). Wszystkie te kompozycje stanowią niezwykle interesujący dialog ze sztuką dawnych mistrzów, głównie Holendrów i Flamandów. Te inspiracje są oczywiście wynikiem zetknięcia się z silnie rezonującą w środowisku warszawskim sylwetką profesora Pruszkowskiego – inicjatora artystycznego fermentu i odrodzenia klasycyzmu. W okresie międzywojnia Wdowiszewski zwracał szczególną uwagę na detal. Jego obrazy charakteryzowała duża doza realizmu i wyczucie materii. Powojenny dorobek znacząco różni się od jego wcześniejszych dokonań. Jest jednak pewna kompozycja, którą można uznawać za łącznik pomiędzy tymi dwoma okresami w jego twórczości. Mowa tu o pracy zatytułowanej „Kwiaty” (1936, Muzeum Narodowe w Warszawie), która jest niczym innym, jak portretem kobiety z torebką imitującą wiklinowy kosz i bukietem przestylizowanych, jakby fantastycznych kwiatów. To właśnie te wielobarwne rośliny zdominowały powojenne obrazy Wdowiszewskiego. Artysta chętnie malował dekoracyjne kompozycje kwiatowe w wazonach wypełniające całą przestrzeń obrazową. Prace te były do tego stopnia popularne, że ich reprodukcje zaczęły pojawiać się nawet na znaczkach pocztowych, czy jak w przypadku obrazu prezentowanego w katalogu aukcyjnym, na kartkach okazjonalnych.
Description:
Flowers in a porcelain vase, 1963
oil/canvas mounted on plywood, 63 x 45 cm; signed and dated at the bottom left: 'CZESLAW WDOWISZEWKI | 1963', on the verso paper label with the painting's description,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno naklejone na sklejkę
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'CZESŁAW WDOWISZEWSKII | 1963'
Proweniencja
0
Literatura
kartka okolicznościowa z reprodukcją obrazu, wyd. Biuro Wydawnicze Ruch, Warszawa, lata 60. XX w.
Wystawiany
0