Powrót do DESA.PL
22 of Liczba obiektów: 34
22
Jarosław Modzelewski | Szkic do obrazu "Wędrowcy", 2023
Estymacja:
3,000 zł - 5,000 zł
Sprzedane
8,000 zł
Aukcja na żywo
Refugees Welcome. Osoby artystyczne na rzecz osób z doświadczeniem migracji i uchodźstwa
Artysta
Jarosław Modzelewski (1955)
Wymiary
29,5 x 42 cm
Opis
akwarela, kolaż/papier, 29,5 x 42 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'JModzelewski 2023', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '2023 Jarosław Modzelewski szkic do obrazu „Wędrowcy” akwarela, kolaż 29,5 x 42 cm'




Jarosław Modzelewski przekazał na aukcję Refugees Welcome pracę przedstawiającą troje ludzi w drodze na tle umownie zaznaczonego pejzażu. Pierwszy, z wyciągniętymi przed siebie rękoma, biegnie wystraszony chłopiec, przez ramię oglądając się na podążającą za nim parę przygnębionych dorosłych. Modzelewski, nazywany malarzem ikon codzienności, jest ważnym przedstawicielem polskiego malarstwa figuratywnego, rysownikiem i pedagogiem, uczniem Stefana Gierowskiego i współzałożycielem Gruppy. Jego twórczość cechują uproszczona forma i narracyjność obrazów.
Studiował na warszawskiej ASP - w 1980 roku obronił dyplom z malarstwa w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. Był współzałożycielem Gruppy, z którą wystawiał w latach 1983-92. W tym też okresie w obrazach artysty znajdują odbicie wydarzenia, którymi żyła Polska. Jest uważany za jedną z głównych postaci "Ekspresji lat 80.". W latach 1986-89 tworzył obrazy figuralne, których forma (kolor, modelunek, perspektywa) odpowiadała zasadom realizmu, jednak charakterystyka postaci, a zwłaszcza sytuacji, w jakich były one przedstawiane, odznaczała się drażniącą niezwykłością. Artysta uzyskiwał ten efekt np. przez dublowanie figur (Fotograf. Fotograf, 1986), ujmowanie postaci w sytuacji niepewności, niewygody czy zagrożenia upadkiem (Trudności w poruszaniu się, 1987), zabiegi z przestrzenią (Romanica Toscana, 1987). Niekiedy surrealna atmosfera wynikała wprost z tematu czy przedstawionej sytuacji egzystencjalnej. We własnym odczuciu artysta uważa lata 90., za okres twórczości o wiele ważniejszy niż wcześniejsze dokonania. W latach 90. prowadził, wspólnie z Markiem Sobczykiem prywatną Szkołę Sztuki w Warszawie. W 1997 roku nastąpiła zmiana używanej przez Jarosława Modzelewskiego techniki malarskiej z olejnej na temperową. Zamiarem artysty było ożywienie płócien przez technikę tempery, która pozwala na swobodniejsze kształtowanie faktury płótna. W twórczości artysty pojawiły wkrótce nowe wątki. Na przełomie 2001 i 2002 roku w Galerii Kordegarda w Warszawie odbyła się wystawa pt. "Obraz jako wyraz obserwacji wnętrza kościelnego". Obrazy prezentowane na tej wystawie to efekt odkrycia przez Modzelewskiego nowego obszaru zainteresowań - wnętrz kościołów. Szczególne znaczenie ma zaobserwowana przez artystę prozaiczność tych wnętrz, która kontrastuje z ich duchowym i sakralnym przeznaczeniem. Specyficzna atmosfera obrazów Modzelewskiego i filmowy sposób kadrowania tematu sprawia, że krytycy chętnie porównują go do Edwarda Hoppera.

Description:
Sketch for the painting "Wanderers", 2023
watercolour, collage/paper, 29.5 x 42 cm; sygnowany i datowany p.d.: 'JModzelewski 2023', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '2023 Jaroslaw Modzelewski szkic do obrazu „Wedrowcy” akwarela, kolaz 29,5 x 42 cm',



Technika
akwarela, kolaż/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'JModzelewski 2023'