Powrót do DESA.PL
6 of Liczba obiektów: 34
6
Jan Dobkowski | Bez tytulu, 2013
Estymacja:
12,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
11,000 zł
Aukcja na żywo
Refugees Welcome. Osoby artystyczne na rzecz osób z doświadczeniem migracji i uchodźstwa
Artysta
Jan Dobkowski (1942)
Wymiary
49 x 62 cm (w świetle oprawy)
Opis
ołówek/papier, 49 x 62 cm (w świetle oprawy), sygnowany i datowany p.d.: 'Jan Dobkowski 2013 Rok',




Sztukę Jana Dobkowskiego ukształtowała atmosfera kontrkultury lat 60. XX wieku, w której podejmowano próby wyzwalania się z opresji pruderyjnej kultury. Tworząc pełne erotyzmu malarstwo, rysunki i prace przestrzenne, artysta przeciwstawiał się tabuizowaniu seksualności. Rysunek Bez tytułu z 2013 roku zawiera najbardziej charakterystyczne elementy twórczości Dobkowskiego: linearyzm postaci, zmysłowość oraz wzajemne przenikanie się ludzkich i roślinnych organizmów, przedstawiające człowieka jako część natury.
Malarz i grafik. W latach 1962-68 odbył studia w ASP w Warszawie na Wydziale Malarstwa w pracowniach prof. Juliusza Studnickiego i prof. Jana Cybisa. Był współzałożycielem (wraz z Jerzym Jurrym Zielińskim) grupy "Neo-Neo" (1967-1970). Ilustrator wierszy Guillaume'a Apollinaire'a "Zwierzyniec albo świta Orfeusza" (1963). W roku 1968 Dobkowski wziął udział w wystawie "Secesja-Secesja?" w Galerii Współczesnej w Warszawie, która wywołała wielkie zainteresowanie w mediach i wśród krytyków. Po sukcesie na tej wystawie jego obrazy znalazły się na prestiżowej prezentacji "Polskie malarstwo współczesne. Źródła i poszukiwania" w Paryżu. Wkrótce też Guggenheim Museum w Nowym Jorku zakupiło do swoich zbiorów jego płótno "Podwójna dziewczyna" (1968), pierwszy czerwono-zielony obraz Dobkowskiego. Cały cykl obrazów w takiej kolorystyce powstał rok później, namalowany w ujednoliconym formacie 200 x 150 cm. Na zielonych tłach pojawiały się w różnych sytuacjach czerwone sylwety męskich i kobiecych postaci, te ostatnie najczęściej o bujnych kształtach, karykaturalnie rozrośniętych. Kobiety o wielu piersiach o formach jabłek czy gruszek miały w sobie potężny ładunek erotyzmu i zmysłowości. Niektóre formy na obrazach Dobkowskiego przemieniały się płynnie w inne, pierś kobieca stawała się dorodnym jabłkiem, serce plemnikiem, a kręgosłup i żebra organiczną, wiotką strukturą. Zieleń sugerowała naturę, żywiołową witalność, życie. Obrazy te stały się punktem wyjścia do wielu działań przestrzennych i następnych serii obrazów. W okresie stanu wojennego uczestniczył w akcjach kultury niezależnej. W 1972 roku był stypendystą Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku. Laureat nagród, m.in.: Nagrody Krytyki im. Cypriana Kamila Norwida (1978); Nagrody im. Jana Cybisa (1994) za całokształt twórczości.

Description:
Untitled, 2013
pencil/paper, 49 x 62 cm (dimensions in frame); signed and dated r.d.: 'Jan Dobkowski 2013 Rok', ,



Technika
ołówek/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Jan Dobkowski 2013 Rok'