3
Aleksander Gierymski | "Willa Borghese w Rzymie", 1899
Estymacja:
160,000 zł - 240,000 zł
Sprzedane
270,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja I
Wymiary
21 x 33,3 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno naklejone na deskę, 21 x 33,3 cm, na odwrociu papierowa nalepka ze spuścizny artysty ze stemplem celnym i opisem: 'Alexsandre Gierymski. | 1899. | Etude Tempietto - Villa Borghese. Roma | K. | Inventario - No 20.' oraz papierowa nalepka wystawowa Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim w Warszawie
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
W 1867 roku rozpoczął kilkumiesięczne studia artystyczne w warszawskiej Klasie Rysunkowej, najprawdopodobniej pod kierunkiem Rafała Hadziewicza. W 1868 roku dzięki uzyskanym funduszom wyjechał na dalsze studia do Monachium, gdzie był jednym z najważniejszych malarzy polskiej kolonii artystycznej w tym mieście. W latach 1868 – 69 uczył się u Georga Hiltenspergera, Alexandra Strähubera i Hermanna Anschütza. Był także uczniem Karla Piloty’ego (w 1870 lub 1871/72). Studia w akademii ukończył w 1872 roku, otrzymując nagrodę za obraz Scena sądu z ‘Kupca weneckiego’. W 1873 roku podróżował z bratem Maksymilianem po Tyrolu i Włoszech (odwiedzili Wenecję, Weronę, Trydent). W latach 1875 – 1879 mieszkał z przerwami w Rzymie. Do kraju powrócił w 1879 roku i zamieszkał w Warszawie. W 1884 roku wyjechał do Wiednia, później do Włoch (w 1885 – 87 mieszkał ponownie w Rzymie), Monachium (1888 – 90) i po raz pierwszy do Paryża (1890 – 93). Kolejne lata spędził w Paryżu i we Włoszech – w Weronie i Rzymie. Wystawiał głównie poza granicami kraju: w Wiedniu, Monachium, Berlinie i wielu innych miastach Europy. Malował sceny kostiumowe inspirowane malarstwem XVIII w. pejzaże miejskie – głównie nokturny i widoki architektury, sceny rodzajowe związane z miastem i jego krajobrazami (zwłaszcza w okresie warszawskim w jego twórczości dominuje tematyka związana z życiem w najuboższych nadwiślańskich dzielnicach i egzotyka getta żydowskiego), pejzaże z okolic Monachium i Tyrolu.
Description:
"Willa Borghese in Rome", 1899
oil/canvas mounted on panel, 21 x 33.3 cm;, on the reverse a paper label from artist's legacy with custom stamp and description: 'Alexsandre Gierymski. | 1899. | Etude Tempietto - Villa Borghese. Roma | K. | Inventario - No 20.' and a paper, exhibition label of Society of Encouragement of Fine Arts in Polish Kingdom in Warsaw,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
W 1867 roku rozpoczął kilkumiesięczne studia artystyczne w warszawskiej Klasie Rysunkowej, najprawdopodobniej pod kierunkiem Rafała Hadziewicza. W 1868 roku dzięki uzyskanym funduszom wyjechał na dalsze studia do Monachium, gdzie był jednym z najważniejszych malarzy polskiej kolonii artystycznej w tym mieście. W latach 1868 – 69 uczył się u Georga Hiltenspergera, Alexandra Strähubera i Hermanna Anschütza. Był także uczniem Karla Piloty’ego (w 1870 lub 1871/72). Studia w akademii ukończył w 1872 roku, otrzymując nagrodę za obraz Scena sądu z ‘Kupca weneckiego’. W 1873 roku podróżował z bratem Maksymilianem po Tyrolu i Włoszech (odwiedzili Wenecję, Weronę, Trydent). W latach 1875 – 1879 mieszkał z przerwami w Rzymie. Do kraju powrócił w 1879 roku i zamieszkał w Warszawie. W 1884 roku wyjechał do Wiednia, później do Włoch (w 1885 – 87 mieszkał ponownie w Rzymie), Monachium (1888 – 90) i po raz pierwszy do Paryża (1890 – 93). Kolejne lata spędził w Paryżu i we Włoszech – w Weronie i Rzymie. Wystawiał głównie poza granicami kraju: w Wiedniu, Monachium, Berlinie i wielu innych miastach Europy. Malował sceny kostiumowe inspirowane malarstwem XVIII w. pejzaże miejskie – głównie nokturny i widoki architektury, sceny rodzajowe związane z miastem i jego krajobrazami (zwłaszcza w okresie warszawskim w jego twórczości dominuje tematyka związana z życiem w najuboższych nadwiślańskich dzielnicach i egzotyka getta żydowskiego), pejzaże z okolic Monachium i Tyrolu.
Description:
"Willa Borghese in Rome", 1899
oil/canvas mounted on panel, 21 x 33.3 cm;, on the reverse a paper label from artist's legacy with custom stamp and description: 'Alexsandre Gierymski. | 1899. | Etude Tempietto - Villa Borghese. Roma | K. | Inventario - No 20.' and a paper, exhibition label of Society of Encouragement of Fine Arts in Polish Kingdom in Warsaw,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno naklejone na deskę
Sygnatura
0
Proweniencja
spuścizna po artyście, Rzym; zbiory spadkobierców artysty, Stanisława i Marii Kuczborskich, Warszawa (przynajmniej do 1902); kolekcja prywatna, Polska
Literatura
porównaj: Aleksander Gierymski 1850-1901, katalog wystawy, oprac. Ewa Micke-Broniarek, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2014, s. 273 (il.), nr kat. 173 (replika autorska w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie); Janina Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914, Wrocław-Warszawa-Kraków 1969, s. 96 (zapewne w grupie „126 obrazów różnej treści”); S; prawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za 1902 rok, Warszawa 1903, s. 41 (zapewne w grupie „126 różnej treści obrazów”); Aleksander Gierymski. Wystawa pośmiertna prac ś.p. Aleksandra Gierymskiego w gmachu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem, katalog wystawy, Warszawa 1902, s. 11, nr kat. 123
Wystawiany
Wystawa obrazów Aleksandra Gierymskiego (wystawa pośmiertna artysty), Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim, Warszawa, 1902