11
Stanisław Podgórski | Nasturcje nad stawem, 1913
Estymacja:
8,000 zł - 12,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Jan Stanisławski i jego uczniowie
Wymiary
60 x 73 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 60 x 73 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'S. Podgórski 913', na odwrociu na krośnie nalepki aukcyjne
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Stanisław Podgórski ukończył w 1909 roku krakowską Akademię Sztuk Pięknych. Studiował u Floriana Cynka, Leona Wyczółkowskiego i Jana Stanisławskiego. W 1906 roku uzyskał stypendium akademickie im. Jana Matejki, które pozwoliło mu wyjechać na studia do Paryża, gdzie uczęszczał do Akademii Colarossi, do klasy Christian Krogha. Z Paryża często jeździł na plenery do Bretanii. Zwiedził również Włochy, Szwajcarię i Niemcy.
W swoim malarstwie ograniczał się prawie wyłącznie do pejzażu. Jako uczeń Jana Stanisławskiego pozostawał pod wyraźnym wpływem stworzonej przez niego szkoły pejzażowej. Często tworzył duże płótna w plenerze. Malował zarówno pejzaże letnie, jak i zimowe. Posługiwał się szeroką plamą barwną. Sceny pejzażowe Podgórskiego zwracają uwagę swoją szkicowością. Przedmioty ujmował raczej płasko i często w zarysie, z pominięciem szczegółów. Często artysta zawężał również kolorystykę. Sceny pejzażowe Podgórskiego malowane były zazwyczaj szybko, pod wpływem bezpośrednich doznań, co zbliża jego malarstwo do koncepcji rozwiniętych na gruncie francuskim przez impresjonistów.
W prezentowanym w ofercie aukcyjnej obrazie, artysta postawił sobie za cel uchwycenie w bogatej harmonii barw: zieleni, błękitu i różu zmieniających się relacji między wodą, refleksami światła i atmosferą, które przekształcają powierzchnię stawu. Skupienie się na ulotności chwili, nastroju, oświetlenia, czy kącie widzenia, odwołują widza do impresjonistycznych przekonań – wiary w prymat wizji i doświadczenia, nad tematem i malarskim warsztatem.
Był malarzem i grafikiem. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie u Jana Stanisławskiego i Leona Wyczółkowskiego. Naukę kontynuował w paryskiej Academie Colarossi i we Włoszech. Należał do Towarzystwa Artystów Polskich ‘Sztuka’. W czasie pierwszej wojny światowej, posądzony przez Rosjan o szpiegostwo, został deportowany za Ural. Malował nastrojowe pejzaże z okolic Tatr i Beskidów.
Description:
Nasturtiums by the pond, 1913
oil/canvas, 60 x 73 cm; signed and dated lower right: 'S. Podgorski 913', on the reverse on the loom auction stickers,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Stanisław Podgórski ukończył w 1909 roku krakowską Akademię Sztuk Pięknych. Studiował u Floriana Cynka, Leona Wyczółkowskiego i Jana Stanisławskiego. W 1906 roku uzyskał stypendium akademickie im. Jana Matejki, które pozwoliło mu wyjechać na studia do Paryża, gdzie uczęszczał do Akademii Colarossi, do klasy Christian Krogha. Z Paryża często jeździł na plenery do Bretanii. Zwiedził również Włochy, Szwajcarię i Niemcy.
W swoim malarstwie ograniczał się prawie wyłącznie do pejzażu. Jako uczeń Jana Stanisławskiego pozostawał pod wyraźnym wpływem stworzonej przez niego szkoły pejzażowej. Często tworzył duże płótna w plenerze. Malował zarówno pejzaże letnie, jak i zimowe. Posługiwał się szeroką plamą barwną. Sceny pejzażowe Podgórskiego zwracają uwagę swoją szkicowością. Przedmioty ujmował raczej płasko i często w zarysie, z pominięciem szczegółów. Często artysta zawężał również kolorystykę. Sceny pejzażowe Podgórskiego malowane były zazwyczaj szybko, pod wpływem bezpośrednich doznań, co zbliża jego malarstwo do koncepcji rozwiniętych na gruncie francuskim przez impresjonistów.
W prezentowanym w ofercie aukcyjnej obrazie, artysta postawił sobie za cel uchwycenie w bogatej harmonii barw: zieleni, błękitu i różu zmieniających się relacji między wodą, refleksami światła i atmosferą, które przekształcają powierzchnię stawu. Skupienie się na ulotności chwili, nastroju, oświetlenia, czy kącie widzenia, odwołują widza do impresjonistycznych przekonań – wiary w prymat wizji i doświadczenia, nad tematem i malarskim warsztatem.
Był malarzem i grafikiem. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie u Jana Stanisławskiego i Leona Wyczółkowskiego. Naukę kontynuował w paryskiej Academie Colarossi i we Włoszech. Należał do Towarzystwa Artystów Polskich ‘Sztuka’. W czasie pierwszej wojny światowej, posądzony przez Rosjan o szpiegostwo, został deportowany za Ural. Malował nastrojowe pejzaże z okolic Tatr i Beskidów.
Description:
Nasturtiums by the pond, 1913
oil/canvas, 60 x 73 cm; signed and dated lower right: 'S. Podgorski 913', on the reverse on the loom auction stickers,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'S. Podgórski 913'
Proweniencja
DESA Unicum, sierpień 2001; kolekcja prywatna, Polska