1
Andrzej Szewczyk | Bez tytułu, ok. 1987
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Sprzedane
85,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Andrzej Szewczyk (1950 - 2001)
Wymiary
76 x 44 cm
Kategoria
Opis
olej, technika własna, ścinki ołówków/płyta pilśniowa, 76 x 44 cm, sygnowany i dedykowany na płycie na odwrociu: 'Aduś [w ramce] | Andrzej S | i tylko życzę całym | sercem | tylko z sercem | i tylko | z sercem | i tylko z | sercem | i tylko | z sercem',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
ERUDYTA WRAŻLIWOŚCI
Szczególną rolę w twórczości Andrzeja Szewczyka odegrało pismo oraz pisanie obrazów bliskie tradycji ikon i medytacji. Każda kartka papieru zapisana przez niego tuszem lub atramentem prowadziła go do odkrywania Księgi, która – jak przyznał w jednej ze swojej wypowiedzi – była dla niego Ziemią Obiecaną. Prezentowany obraz wpisuje się w szczególnie charakterystyczne dla Szewczyka prace powstałe z początkiem lat 80., w których to można dostrzec strużyny kredek, łupiny pistacji czy też drewniane obiekty przestrzenne „zapisywane” lanym ołowiem. Jego bogate w znaczenia symboliczne dzieła, o szczególnych sensualnych walorach użytych w nich materiałów (dąb, ołów, wosk, sól), pozwalają na zakorzenienie jego twórczości w tradycji kulturowej. Ich wieloznaczność zbliża je do założonego przez artystę ideału dzieła sztuki będącego lustrem, w którym odbija się świat. W prezentowanej pracy można odnaleźć szczególne zainteresowania artysty literaturą. Jego niezwykła faktura i kolorystyka oddziałują na zmysły dotyku i wzroku. Szczególny dynamizm wynikający z doświadczenia struktury obrazu znacząco wydobywa jego walory wpisane w sensualność, cielesność, multisensoryczność i haptyczność. Występujące w obrębie kompozycji ścinki kredek aktywizują i uwodzą dotyk oraz wabią swym zapachem. Przy bliższym przyjrzeniu się kompozycji z pozoru regularne i jednorodne położenie poszczególnych jej elementów zyskuje na swej haptyczności i ostrości. Szewczyk, wykorzystując materialność i fizyczność sztuki, uzyskiwał wrażenia zmysłowości, cielesnych namiętności i emocjonalnych pasji. Jednocześnie pewna naturalność poszczególnych ścinek kredek swym haptycznym przyciąganiem może również sprawiać fizyczny ból, co konstytuuje twórczość artysty również w aspektach erotyki.
O wyjątkowości twórczości Szewczyka stanowiła również jej powtarzalność. Artysta, pracując w długich cyklach, powielał wielokrotnie raz obraną metodę i jednocześnie nie była ona postrzegana jako monotonna czy wtórna. Powtarzalność była dla niego wręcz „koniecznością hagiograficzną jak gesty liturgiczne”, znacznie trudniejsza w uzyskaniu pożądanych efektów niż szeroko rozumiana nowość. Sztuka Szewczyka jest czysta, niewymagająca komentarza rzeczywistości, pełna egzystencjalnych pytań. Artysta wraz z niezwykłą poetycką wyobraźnią przekraczał tradycyjnie pojmowane granice sztuki, kwestionował indywidualizm ekspresji oraz wyrażał swoje zainteresowania bezosobową i mechaniczną formą sztuki. Poszczególne materialne ślady występujące w dziełach Szewczyka świadczą o pewnym uniwersalizmie, a także o otwarciu na drugiego człowieka, którego ślady pozwalają na włączenie go w obręb sztuki. Wszystko to wpisuje się również w filozofię artysty, dla którego szczególną wartość miały instynkt estetyczny, życiowy i etyczny.
Szewczyk pewne swe zainteresowania metodami neutralizacji malarstwa oraz dotarciem do jego punktu zerowego wyrażał już w pracach z lat 70. W tym okresie powstawały obrazy malowane na lustrach czy też deski pokryte standardowymi wzorami służącymi do dekoracji ścian. Ucieczkę od wszelkich dylematów artystycznych, estetycznych i pytań o wartość sztuki stanowiły dla Szewczyka również jeszcze radykalniejsze środki, takie jak pokrycie warstwą malarską książeczek do kolorowania dla dzieci według ściśle dołączonych do nich wzorów. W kolejnym kroku skrawki kolorowych ołówków, zanim jeszcze były składane w obrazy, pojawiały się w autorskich układach na podłodze. Działanie to miało miejsce między innymi w 1981 w przestrzeniach Galerii Foksal, gdzie za tytuł posłużył cytat Stéphane’a Mallarmé: „Przestrzeń ciągle ta sama, czy rośnie, czy maleje”.
Malarz, rzeźbiarz, autor komentarzy do swoich prac. W latach 1974-1978 studiował na Wydziale Edukacji Wizualnej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oddział w Cieszynie. Początkowo zajmował się malarstwem i rzeźbą. W końcu lat 60. stworzył pierwsze aranżacje przestrzenne i uczestniczył w akcjach artystycznych. W swoim malarstwie zaprzeczał tradycyjnej roli obrazu malarskiego i roli malarza jako twórcy. Interesowało go malarstwo bezosobowe, mechaniczne, ale jednocześnie radosne i witalne. Stosował nietypowe podobrazia i materiały malarskie (ściany, lustra, zeszyty szkolne, mapy). Naśladował ludowe sposoby dekorowania otoczenia. Od końca lat 70. pierwszoplanowe stały się w sztuce Szewczyka zagadnienia zapisu: pisma, księgi, kaligrafii. Od 1981 roku powstają kompozycje ze ścinek kredek, drewnianych klocków przyklejanych do desek i płócien, zalewanych woskiem, farbą i ołowiem. Najbardziej znane w twórczości Szewczyka są realizacje z cyklu Bibliotek (od 1986). Składają się na nie drewniane tablice-ksiegi, pokryte ołowianym pismem. Artysta był związany z warszawską Galerią Foksal i Starmach Gallery w Krakowie. Prace w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi. Galerii Zachęta w Warszawie, Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu.
Description:
Bez tytulu, ok. 1987
oil, mixed media, pencil shavings/fiberboard, 76 x 44 cm; sygnowany i dedykowany na plycie na odwrociu: 'Adus [w ramce] | Andrzej S | i tylko zycze calym | sercem | tylko z sercem | i tylko | z sercem | i tylko z | sercem | i tylko | z sercem', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
ERUDYTA WRAŻLIWOŚCI
Szczególną rolę w twórczości Andrzeja Szewczyka odegrało pismo oraz pisanie obrazów bliskie tradycji ikon i medytacji. Każda kartka papieru zapisana przez niego tuszem lub atramentem prowadziła go do odkrywania Księgi, która – jak przyznał w jednej ze swojej wypowiedzi – była dla niego Ziemią Obiecaną. Prezentowany obraz wpisuje się w szczególnie charakterystyczne dla Szewczyka prace powstałe z początkiem lat 80., w których to można dostrzec strużyny kredek, łupiny pistacji czy też drewniane obiekty przestrzenne „zapisywane” lanym ołowiem. Jego bogate w znaczenia symboliczne dzieła, o szczególnych sensualnych walorach użytych w nich materiałów (dąb, ołów, wosk, sól), pozwalają na zakorzenienie jego twórczości w tradycji kulturowej. Ich wieloznaczność zbliża je do założonego przez artystę ideału dzieła sztuki będącego lustrem, w którym odbija się świat. W prezentowanej pracy można odnaleźć szczególne zainteresowania artysty literaturą. Jego niezwykła faktura i kolorystyka oddziałują na zmysły dotyku i wzroku. Szczególny dynamizm wynikający z doświadczenia struktury obrazu znacząco wydobywa jego walory wpisane w sensualność, cielesność, multisensoryczność i haptyczność. Występujące w obrębie kompozycji ścinki kredek aktywizują i uwodzą dotyk oraz wabią swym zapachem. Przy bliższym przyjrzeniu się kompozycji z pozoru regularne i jednorodne położenie poszczególnych jej elementów zyskuje na swej haptyczności i ostrości. Szewczyk, wykorzystując materialność i fizyczność sztuki, uzyskiwał wrażenia zmysłowości, cielesnych namiętności i emocjonalnych pasji. Jednocześnie pewna naturalność poszczególnych ścinek kredek swym haptycznym przyciąganiem może również sprawiać fizyczny ból, co konstytuuje twórczość artysty również w aspektach erotyki.
O wyjątkowości twórczości Szewczyka stanowiła również jej powtarzalność. Artysta, pracując w długich cyklach, powielał wielokrotnie raz obraną metodę i jednocześnie nie była ona postrzegana jako monotonna czy wtórna. Powtarzalność była dla niego wręcz „koniecznością hagiograficzną jak gesty liturgiczne”, znacznie trudniejsza w uzyskaniu pożądanych efektów niż szeroko rozumiana nowość. Sztuka Szewczyka jest czysta, niewymagająca komentarza rzeczywistości, pełna egzystencjalnych pytań. Artysta wraz z niezwykłą poetycką wyobraźnią przekraczał tradycyjnie pojmowane granice sztuki, kwestionował indywidualizm ekspresji oraz wyrażał swoje zainteresowania bezosobową i mechaniczną formą sztuki. Poszczególne materialne ślady występujące w dziełach Szewczyka świadczą o pewnym uniwersalizmie, a także o otwarciu na drugiego człowieka, którego ślady pozwalają na włączenie go w obręb sztuki. Wszystko to wpisuje się również w filozofię artysty, dla którego szczególną wartość miały instynkt estetyczny, życiowy i etyczny.
Szewczyk pewne swe zainteresowania metodami neutralizacji malarstwa oraz dotarciem do jego punktu zerowego wyrażał już w pracach z lat 70. W tym okresie powstawały obrazy malowane na lustrach czy też deski pokryte standardowymi wzorami służącymi do dekoracji ścian. Ucieczkę od wszelkich dylematów artystycznych, estetycznych i pytań o wartość sztuki stanowiły dla Szewczyka również jeszcze radykalniejsze środki, takie jak pokrycie warstwą malarską książeczek do kolorowania dla dzieci według ściśle dołączonych do nich wzorów. W kolejnym kroku skrawki kolorowych ołówków, zanim jeszcze były składane w obrazy, pojawiały się w autorskich układach na podłodze. Działanie to miało miejsce między innymi w 1981 w przestrzeniach Galerii Foksal, gdzie za tytuł posłużył cytat Stéphane’a Mallarmé: „Przestrzeń ciągle ta sama, czy rośnie, czy maleje”.
Malarz, rzeźbiarz, autor komentarzy do swoich prac. W latach 1974-1978 studiował na Wydziale Edukacji Wizualnej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oddział w Cieszynie. Początkowo zajmował się malarstwem i rzeźbą. W końcu lat 60. stworzył pierwsze aranżacje przestrzenne i uczestniczył w akcjach artystycznych. W swoim malarstwie zaprzeczał tradycyjnej roli obrazu malarskiego i roli malarza jako twórcy. Interesowało go malarstwo bezosobowe, mechaniczne, ale jednocześnie radosne i witalne. Stosował nietypowe podobrazia i materiały malarskie (ściany, lustra, zeszyty szkolne, mapy). Naśladował ludowe sposoby dekorowania otoczenia. Od końca lat 70. pierwszoplanowe stały się w sztuce Szewczyka zagadnienia zapisu: pisma, księgi, kaligrafii. Od 1981 roku powstają kompozycje ze ścinek kredek, drewnianych klocków przyklejanych do desek i płócien, zalewanych woskiem, farbą i ołowiem. Najbardziej znane w twórczości Szewczyka są realizacje z cyklu Bibliotek (od 1986). Składają się na nie drewniane tablice-ksiegi, pokryte ołowianym pismem. Artysta był związany z warszawską Galerią Foksal i Starmach Gallery w Krakowie. Prace w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi. Galerii Zachęta w Warszawie, Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu.
Description:
Bez tytulu, ok. 1987
oil, mixed media, pencil shavings/fiberboard, 76 x 44 cm; sygnowany i dedykowany na plycie na odwrociu: 'Adus [w ramce] | Andrzej S | i tylko zycze calym | sercem | tylko z sercem | i tylko | z sercem | i tylko z | sercem | i tylko | z sercem', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej, technika własna, ścinki ołówków/płyta pilśniowa
Sygnatura
sygnowany i dedykowany na płycie na odwrociu: 'Aduś [w ramce] | Andrzej S | i tylko życzę całym | sercem | tylko z sercem | i tylko | z sercem | i tylko z | sercem | i tylko | z sercem'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska