26
Karol Radziszewski | "Trans-Atlantyk", 2018
Estymacja:
75,000 zł - 100,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Karol Radziszewski (1980)
Wymiary
200 x 200 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 200 x 200 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'KAROL | RADZISZEWSKI | "TRANS-ATLANTYK | 2018',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W 2018 Karol Radziszewski został zaproszony do udziału w wystawie „Wielcy sarmaci tego kraju / Wielkie sarmatki tego kraju” w BWA w Tarnowie w 2018. Inspiracją do obrazu, który wtedy powstał, byli bohaterowie znanej powieści Witolda Gombrowicza. Marcin Różyc, kurator wystawy w jednym w wywiadów mówił: „Karol Radziszewski bierze na warsztat klasyk polskiej kultury, „Trans-Atlantyk” Gombrowicza, bo to przecież symboliczna historia, w której polski patriota ze środowiska neosarmackiego walczy o swojego syna, Ignasia uwodzonego przez argentyńskiego homoseksualistę. To nic innego jak gejowska opowieść o sarmatyzmie” (Basia Czyżewska, Sen o sarmatach, „Vogue”, https://www.vogue.pl/a/sen-o-sarmatach, [dostęp: 3.11.2024]). W literackiej opowieści obserwujemy próbę sił: ojciec chce zabić syna, aby ochronić go przed homoseksualnym romansem, natomiast uwodzący Gonzalo namawia Ignasia do zabicia swojego ojca. Jednak dramatyczna sytuacja kończy się bez ofiar. Postaci łączy wspólny śmiech. Dzięki tej pracy w twórczości Radziszewskiego pojawiło się odniesienie do literatury. Wcześniej artysta stworzył poczet polskich bohaterek i bohaterów LGBTQ+.
Polski artysta, malarz, performer, publicysta, autor instalacji, akcji, fotografii i filmów wideo. Absolwent III Liceum Ogólnokształcącego w Białymstoku i Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dwukrotny stypendysta Ministra Kultury (2002, 2006), laureat nagrody 5, 10 i dalej im. Marcina Kołodyńskiego w 2006 roku i głównej nagrody III edycji konkursu Samsung Art Master. Otrzymał Paszport Polityki w kategorii sztuki wizualne za rok 2009. Brał udział w wielu wystawach zbiorowych. Ma na swoim koncie również prezentacje indywidualne. Najważniejsze to wystawa Pedały prezentowana w prywatnym mieszkaniu w Warszawie, Biuro w Zachęcie oraz Dom – Blok – Ulica w warszawskiej Galerii Program. Wybór jego polaroidowych fotografii z cyklu Lubiewo stanowi ilustrację czwartego, złotego wydania powieści Michała Witkowskiego Lubiewo. Radziszewski jest założycielem, wydawcą i redaktorem naczelnym magazynu DIK Fagazine.Prowadzi blog z polaroidowymi autoportretami. Współtworzył duet Ute & Endi. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Description:
"Trans-Atlantyk", 2018
acrylic/canvas, 200 x 200 cm; signed, dated and described on the reverse: 'KAROL | RADZISZEWSKI | "TRANS-ATLANTYK | 2018', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W 2018 Karol Radziszewski został zaproszony do udziału w wystawie „Wielcy sarmaci tego kraju / Wielkie sarmatki tego kraju” w BWA w Tarnowie w 2018. Inspiracją do obrazu, który wtedy powstał, byli bohaterowie znanej powieści Witolda Gombrowicza. Marcin Różyc, kurator wystawy w jednym w wywiadów mówił: „Karol Radziszewski bierze na warsztat klasyk polskiej kultury, „Trans-Atlantyk” Gombrowicza, bo to przecież symboliczna historia, w której polski patriota ze środowiska neosarmackiego walczy o swojego syna, Ignasia uwodzonego przez argentyńskiego homoseksualistę. To nic innego jak gejowska opowieść o sarmatyzmie” (Basia Czyżewska, Sen o sarmatach, „Vogue”, https://www.vogue.pl/a/sen-o-sarmatach, [dostęp: 3.11.2024]). W literackiej opowieści obserwujemy próbę sił: ojciec chce zabić syna, aby ochronić go przed homoseksualnym romansem, natomiast uwodzący Gonzalo namawia Ignasia do zabicia swojego ojca. Jednak dramatyczna sytuacja kończy się bez ofiar. Postaci łączy wspólny śmiech. Dzięki tej pracy w twórczości Radziszewskiego pojawiło się odniesienie do literatury. Wcześniej artysta stworzył poczet polskich bohaterek i bohaterów LGBTQ+.
Polski artysta, malarz, performer, publicysta, autor instalacji, akcji, fotografii i filmów wideo. Absolwent III Liceum Ogólnokształcącego w Białymstoku i Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dwukrotny stypendysta Ministra Kultury (2002, 2006), laureat nagrody 5, 10 i dalej im. Marcina Kołodyńskiego w 2006 roku i głównej nagrody III edycji konkursu Samsung Art Master. Otrzymał Paszport Polityki w kategorii sztuki wizualne za rok 2009. Brał udział w wielu wystawach zbiorowych. Ma na swoim koncie również prezentacje indywidualne. Najważniejsze to wystawa Pedały prezentowana w prywatnym mieszkaniu w Warszawie, Biuro w Zachęcie oraz Dom – Blok – Ulica w warszawskiej Galerii Program. Wybór jego polaroidowych fotografii z cyklu Lubiewo stanowi ilustrację czwartego, złotego wydania powieści Michała Witkowskiego Lubiewo. Radziszewski jest założycielem, wydawcą i redaktorem naczelnym magazynu DIK Fagazine.Prowadzi blog z polaroidowymi autoportretami. Współtworzył duet Ute & Endi. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Description:
"Trans-Atlantyk", 2018
acrylic/canvas, 200 x 200 cm; signed, dated and described on the reverse: 'KAROL | RADZISZEWSKI | "TRANS-ATLANTYK | 2018', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'KAROL | RADZISZEWSKI | "TRANS-ATLANTYK | 2018'
Proweniencja
BWA Warszawa, Warszawa; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Marcin Różyc: Sarmatyzm znalazłem najpierw w modzie (wywiad), rozm. Piotr Policht, „Culture.pl", 22.10.2018, online: https://culture.pl/pl/artykul/marcin-rozyc-sarmatyzm-znalazlem-najpierw-w-modzie-wywiad#popup [dostęp: 24.10.2018]; Basia Czyżewska, Sen o sarmatach, „Vogue", 26.10.2018, online: https://www.vogue.pl/a/sen-o-sarmatach [dostęp: 24.10.2024]; Anna Sańczuk, Dresiarz Sarmata. Co nam zostało po szlacheckiej Polsce?, „Weekend.Gazeta.pl", 30.11.2018 (il.), online: https://weekend.gazeta.pl/weekend/7,177339,24219666,dresiarz-sarmata-co-nam-zostalo-po-szlacheckiej-polsce.html [dostęp: 24.10.2024]; Karol Sienkiewicz, Mirabelkami w Husarię, „Dwutygodnik", nr 250, 20018 (il.), online: https://www.dwutygodnik.com/artykul/8094-mirabelkami-w-husarie.html?fbclid=IwY2xjawGHHiVleHRuA2FlbQIxMQABHRtI1npD0WMQ181YsyTD0uv9Hx7C2iih6pvyHMXRmf5V1jjc5mO9cNUHwQ_aem_GXLg7xvySHz_H5v0KgDbGw [dostęp: 24.10.2018]
Wystawiany
„Wielcy sarmaci tego kraju / Wielkie sarmatki tego kraju", BWA, Tarnów, 28.10.2018-13.01.2019