Powrót do DESA.PL
40 of Liczba obiektów: 59
40
Louis Marcoussis | "W kasynie" ("Au casino"), 1930
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Sprzedane
28,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na Papierze
Wymiary
17,4 x 13,5 cm
Opis
ołówek/papier, 17,4 x 13,5 cm, sygnowany p.d.: 'Marcoussis',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Chociaż wczesna twórczość Louisa Marcouissisa (do 1912 Ludwik Kazimierz Władysław Markus) pozostawała w kręgu oddziaływania symbolistycznego malarstwa Jana Stanisławskiego, to artysta zasłynął jako wybitny przedstawicielem kubizmu. Twórczość Marcoussisa, mało znana w Polsce, na świecie jest ceniona wysoko, a sam artysta stawiany jest jako jeden z prekursorów kubizmu. Był jednym z najwcześniej osiadłych w Paryżu reprezentantów École de Paris. Sympatyzował również z ruchem formistycznym, stając się w 1920 roku paryskim korespondentem pisma „Formiści”. Na studia w Paryżu wyjechał w 1903 roku, gdzie doskonalił swój talent w Académie Julian pod okiem Julesa Lefebvre’a. Przylgnął do bohemy Montmartre´u i Montparnasse´u, szybko zetknął się z malarstwem Degasa i Cezanne’a. Wszedł w artystyczne środowisko awangardy, nawiązał kontakty z Guillaumem Apollinaire, Pablem Picassem, Gorgem Bracquem, Juanem Grisem, Fernandem Legerem, Francisem Picabia, Jeanem Metzingerem, z którymi łączyła go wieloletnia znajomość oraz wspólne zainteresowania i poszukiwania artystyczne. Pierwsze kubistyczne próby w twórczości artysty pojawiły się między 1907 a 1910 rokiem, początkowo wykonane głównie w technice akwaforty i suchej igły. Zawiązawszy się z ruchem kubistycznym, brał udział w pierwszych publicznych wystąpieniach kubistów w Salonie Niezależnych i salonie Section d’Or w galerie La Boetie w 1912 roku. Efektem tych doświadczeń były malowane przez Markusa portrety, widoki Sacré-Coeur i martwe natury. We wczesnych kubistycznych pracach paletę barw ograniczył do czerni, brązów i szarości. W tym czasie wprowadził również do swoich prac elementy kolażu i typografii: napisy, daty i fotografie. W kompozycjach typu "papiers collés" zbliżał się do poetyki kubizmu syntetycznego. Rysunek „W kasynie” jest kubistycznym ujęciem ludzkich sylwetek obiecych. Kompozycja o silnie zgeometryzowanej strukturze akcentującej płaszczyznę płótna. Postaci stłoczone przy domniemanym stole do gry, określone wyrazistym konturem, zachowują jedynie aluzyjny charakter, pełniąc funkcję znaku plastycznego. Kluczową rolę w kompozycji odgrywają relacje przestrzenne pomiędzy nachodzącymi na siebie i przenikającymi się płaszczyznami.
Studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Jana Stanisławskiego i Józefa Mehoffera. W 1903 wyjechał do Paryża, gdzie kontynuował naukę w Académie Julian u Jules'a Lefebvre'a. Tamże związał się ze środowiskiem École de Paris.

Description:
"In the casino" ("Au casino"), 1930
pencil/paper, 17.4 x 13.5 cm; signed at the bottom right: 'Marcoussis',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
ołówek/papier
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'Marcoussis'
Proweniencja
kolekcja córki artysty; kolekcja prywatna, Paryż; dom aukcyjny Artcurial, Paryż, maj 2017; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Louis Marcoussis, Gemalde, Aquarelle, Zeichnungen, Gravuren 1910-1940, katalog wystawy, Cologne, Kölnischer Kunstverein, 1960, nr. kat. 50, n.p. (datowany na 1930).; Marcoussis, katalog wystawy, Paris, Musée National d'Art Moderne, lipiec - październik 1964, nr. kat. 117, s. 35.; J. Lafranchis, Marcoussis: Sa vie, son oeuvre, Catalogue complet des peintures, fixés sur verre, aquarelles, dessins, gravures, Paryż, 1961, nr. kat. D. 82, s. 310 (il. fig. V, s. 311).
Wystawiany
Louis Marcoussis, Malarstwo, Akwarele, Rysunki, Ryciny 1910-1940, Kolonia, Kölnischer Kunstverein, 1960; Marcoussis, Musée National d'Art Moderne, Paryż, lipiec - październik 1964