28
Władysław Skoczylas | Widok na miasteczko, 1909
Estymacja:
13,000 zł - 18,000 zł
Sprzedane
15,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na Papierze
Wymiary
34,7 x 24,5 cm (w świetle oprawy)
Kategoria
Opis
akwarela/papier, 34,7 x 24,5 cm (w świetle oprawy), sygnowany i datowany l.d.: 'W.Skoczylas 09.',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Prezentowana w katalogu akwarela przedstawia najpewniej jeden z podhalańskich widoków, które artysta mógł podziwiać, przebywając w stolicy Tatr przez prawie dekadę. Technika akwareli powracała w twórczości Skoczylasa głównie podczas podróży, które odbywał. Artysta bardzo lubił tworzyć małoformatowe pejzaże i widoki z miejsc, które odwiedzał. Akwarele Skoczylasa stanowią także bogaty spis tematów, którymi zajmował się artysta, odwracając nieco uwagę od tematyki góralskiej. Tak też wśród akwareli artysty możemy odnaleźć wiele widoków z Wenecji – wykonywanych na przełomie lat 1909/1910, jak np. Bazylika św. Marka czy Ponte Rialto, a także widok miasteczka w Perugii z Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu.
Oczywiście wciąż w akwarelowej twórczości Skoczylasa dominują motywy rodzimego krajobrazu. Największą sympatią artysta darzył widoki z Kazimierza Dolnego, który stał się swoistą mekką artystów plastyków zaraz po pierwszym malarskim plenerze, który zorganizował tam Tadeusz Pruszkowski w 1923. Jeden z akwarelowych widoków Kazimierza Dolnego autorstwa Skoczylasa znajduje się dziś w Muzeum Narodowym w Lublinie. Artysta z pasją malował także małopolskie drewniane kościoły, widoki z Sandomierza oraz sceny rodzajowe, np. „Kopanie buraków” („Kopanie ziemniaków”).
Skoczylas stosował ciekawe podejście do swoich prac pejzażowych, określane jako fantazje pejzażowe i architektoniczne. Przedstawiał faktycznie istniejące budynki czy zabytki przy wyimaginowanych placach i ulicach lub w wyimaginowanym pejzażu. Czy „Kładka nad rzeką” z 1909 prezentowana w katalogu jest jedną z fantazji pejzażowych Skoczylasa? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Bezsprzecznie nawiązuje ona jednak do najbardziej owocnego okresu życia Skoczylasa, jakim był pobyt w malowniczej stolicy polskich Tatr – Zakopanem.
Kształcił się w Wiedniu oraz na krakowskiej ASP u Teodora Axentowicza i Leona Wyczółkowskiego. W Paryżu studiował rzeźbę u Antoine Bourdelle'a oraz w Lipsku, w Akademii Sztuk Graficznych (1912-13). Uznany za twórcę nowoczesnego drzeworytu polskiego; po mistrzowsku posługiwał się też akwarelą. Wystawiał razem z formistami. Był współzałożycielem Stowarzyszenia Artystów Plastyków "Rytm". W latach 1922-34 prowadził katedrę grafiki artystycznej w warszawskiej ASP, a od 1932 był profesorem tej uczelni. W twórczości swej chętnie sięgał do folkloru ludowego, szczególnie często do podhalańskiego. Obrazy olejne w dorobku tego artysty to ogromna rzadkość.
Description:
View of the town, 1909
watercolour/paper, 34.7 x 24.5 cm (dimensions in frame); signed and dated at the bottom left: 'W.Skoczylas 09.',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Prezentowana w katalogu akwarela przedstawia najpewniej jeden z podhalańskich widoków, które artysta mógł podziwiać, przebywając w stolicy Tatr przez prawie dekadę. Technika akwareli powracała w twórczości Skoczylasa głównie podczas podróży, które odbywał. Artysta bardzo lubił tworzyć małoformatowe pejzaże i widoki z miejsc, które odwiedzał. Akwarele Skoczylasa stanowią także bogaty spis tematów, którymi zajmował się artysta, odwracając nieco uwagę od tematyki góralskiej. Tak też wśród akwareli artysty możemy odnaleźć wiele widoków z Wenecji – wykonywanych na przełomie lat 1909/1910, jak np. Bazylika św. Marka czy Ponte Rialto, a także widok miasteczka w Perugii z Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu.
Oczywiście wciąż w akwarelowej twórczości Skoczylasa dominują motywy rodzimego krajobrazu. Największą sympatią artysta darzył widoki z Kazimierza Dolnego, który stał się swoistą mekką artystów plastyków zaraz po pierwszym malarskim plenerze, który zorganizował tam Tadeusz Pruszkowski w 1923. Jeden z akwarelowych widoków Kazimierza Dolnego autorstwa Skoczylasa znajduje się dziś w Muzeum Narodowym w Lublinie. Artysta z pasją malował także małopolskie drewniane kościoły, widoki z Sandomierza oraz sceny rodzajowe, np. „Kopanie buraków” („Kopanie ziemniaków”).
Skoczylas stosował ciekawe podejście do swoich prac pejzażowych, określane jako fantazje pejzażowe i architektoniczne. Przedstawiał faktycznie istniejące budynki czy zabytki przy wyimaginowanych placach i ulicach lub w wyimaginowanym pejzażu. Czy „Kładka nad rzeką” z 1909 prezentowana w katalogu jest jedną z fantazji pejzażowych Skoczylasa? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Bezsprzecznie nawiązuje ona jednak do najbardziej owocnego okresu życia Skoczylasa, jakim był pobyt w malowniczej stolicy polskich Tatr – Zakopanem.
Kształcił się w Wiedniu oraz na krakowskiej ASP u Teodora Axentowicza i Leona Wyczółkowskiego. W Paryżu studiował rzeźbę u Antoine Bourdelle'a oraz w Lipsku, w Akademii Sztuk Graficznych (1912-13). Uznany za twórcę nowoczesnego drzeworytu polskiego; po mistrzowsku posługiwał się też akwarelą. Wystawiał razem z formistami. Był współzałożycielem Stowarzyszenia Artystów Plastyków "Rytm". W latach 1922-34 prowadził katedrę grafiki artystycznej w warszawskiej ASP, a od 1932 był profesorem tej uczelni. W twórczości swej chętnie sięgał do folkloru ludowego, szczególnie często do podhalańskiego. Obrazy olejne w dorobku tego artysty to ogromna rzadkość.
Description:
View of the town, 1909
watercolour/paper, 34.7 x 24.5 cm (dimensions in frame); signed and dated at the bottom left: 'W.Skoczylas 09.',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
akwarela/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'W.Skoczylas 09.'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0