23
Leon Wyczółkowski | Pejzaż z wysokim niebem, 1914
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Sprzedane
28,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na Papierze
Artysta
Leon Wyczółkowski (1852 - 1936)
Wymiary
23,5 x 36,5 cm (w świetle passe-partout)
Kategoria
Opis
akwarela, ołówek/papier, 23,5 x 36,5 cm (w świetle passe-partout), sygnowany i datowany l.d.: 'LWyczół - 1914.',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Leon Wyczółkowski to jeden z wybitniejszych przedstawicieli okresu Młodej Polski. Ten wszechstronny artysta wypowiadał się za pomocą rozmaitych technik i tworzył na bazie różnorodnych tendencji. Twórca ów jest również jednym z ważniejszych malarzy, przenoszących na grunt polski zdobycze francuskiego impresjonizmu. Prezentowana podczas aukcji praca jest znakomitym przykładem takiego właśnie ujęcia tematu. Z pozoru uboga formalnie kompozycja odznacza się wyjątkowym podejściem do kształtów i barw. Wyczółkowski naszkicował początkowo sumaryczny zarys pejzażu. Dopiero później wypełnił kontury mocno rozwodnioną akwarelą. Horyzontalna kompozycja, gdzie większość kadru wypełnia niebo, jest uzupełniona przez syntetycznie zaznaczony krajobraz. Ponadto artysta zastosował tutaj ograniczoną paletę barw. Wykorzystał zieleń, brąz, szarość i emblematyczny błękit w partiach cienia. Wyczółkowski iście wrażeniowo podchodzi do malowanego przez siebie pejzażu. Jego poszczególne elementy się rozmywają, tworząc jednocześnie harmonijną, spójną kompozycję. Impresjonistyczne widzenie pejzażu jest również związane z fascynacją Wyczółkowskiego twórczością Williama Turnera. Z dziełami mistrza impresjonizmu, nazywanego przez Wyczółkowskiego „czarodziejem światła”, malarz zetknął się podczas podróży do Wielkiej Brytanii w londyńskiej Tate Gallery. Wówczas oczarowany stylem angielskiego artysty wyznał towarzyszącemu mu Teodorowi Koschowi, że „chciałby dać Krakowowi coś z tego, co Turner dał swojej ojczyźnie”.
W latach 1869- 1875 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie m.in. u W. Gersona, A. Kamińskiego, Hadziewicza. Naukę kontynuował w Akademii w Monachium, a w latach 1877-1879 uczęszczał do SSP w Krakowie, gdzie pobierał nauki u J. Matejki. W latach 1895-1911 był profesorem ASP w Krakowie, a od 1934 prowadził katedrę grafiki w SSP w Warszawie. W 1889 odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z impresjonizmem. Początkowo malował obrazy historyczno - rodzajowe, później realistyczne portrety i modne sceny salonowe. Podczas pobytu na Ukrainie w latach 1883-1893 tworzył głównie sceny przedstawiające rybaków i chłopów, podejmując w nich problematykę światła i koloru. Po 1895 uległ na krótko wpływowi symbolizmu, po czym zwrócił się w kierunku swoistego koloryzmu. Posługiwał się głównie pastelem, akwarelą i tuszem. Malował nastrojowe pejzaże, głównie tatrzańskie, zabytki architektoniczne, martwe natury, zwłaszcza kwiaty. Tworzył też zróżnicowane stylistycznie, wnikliwe portrety. Od ok. 1918 zajął się grafiką (techniki trawione, autolitografia). Jego twórczość jest zaliczana do najwybitniejszych zjawisk artystycznych w sztuce polskiej przełomu XIX/XX w.
Description:
Landscape with high sky, 1914
watercolour, pencil/paper, 23.5 x 36.5 cm (dimensions in passe-partout window); signed and dated at the bottom left: 'LWyczol - 1914.',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Leon Wyczółkowski to jeden z wybitniejszych przedstawicieli okresu Młodej Polski. Ten wszechstronny artysta wypowiadał się za pomocą rozmaitych technik i tworzył na bazie różnorodnych tendencji. Twórca ów jest również jednym z ważniejszych malarzy, przenoszących na grunt polski zdobycze francuskiego impresjonizmu. Prezentowana podczas aukcji praca jest znakomitym przykładem takiego właśnie ujęcia tematu. Z pozoru uboga formalnie kompozycja odznacza się wyjątkowym podejściem do kształtów i barw. Wyczółkowski naszkicował początkowo sumaryczny zarys pejzażu. Dopiero później wypełnił kontury mocno rozwodnioną akwarelą. Horyzontalna kompozycja, gdzie większość kadru wypełnia niebo, jest uzupełniona przez syntetycznie zaznaczony krajobraz. Ponadto artysta zastosował tutaj ograniczoną paletę barw. Wykorzystał zieleń, brąz, szarość i emblematyczny błękit w partiach cienia. Wyczółkowski iście wrażeniowo podchodzi do malowanego przez siebie pejzażu. Jego poszczególne elementy się rozmywają, tworząc jednocześnie harmonijną, spójną kompozycję. Impresjonistyczne widzenie pejzażu jest również związane z fascynacją Wyczółkowskiego twórczością Williama Turnera. Z dziełami mistrza impresjonizmu, nazywanego przez Wyczółkowskiego „czarodziejem światła”, malarz zetknął się podczas podróży do Wielkiej Brytanii w londyńskiej Tate Gallery. Wówczas oczarowany stylem angielskiego artysty wyznał towarzyszącemu mu Teodorowi Koschowi, że „chciałby dać Krakowowi coś z tego, co Turner dał swojej ojczyźnie”.
W latach 1869- 1875 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie m.in. u W. Gersona, A. Kamińskiego, Hadziewicza. Naukę kontynuował w Akademii w Monachium, a w latach 1877-1879 uczęszczał do SSP w Krakowie, gdzie pobierał nauki u J. Matejki. W latach 1895-1911 był profesorem ASP w Krakowie, a od 1934 prowadził katedrę grafiki w SSP w Warszawie. W 1889 odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z impresjonizmem. Początkowo malował obrazy historyczno - rodzajowe, później realistyczne portrety i modne sceny salonowe. Podczas pobytu na Ukrainie w latach 1883-1893 tworzył głównie sceny przedstawiające rybaków i chłopów, podejmując w nich problematykę światła i koloru. Po 1895 uległ na krótko wpływowi symbolizmu, po czym zwrócił się w kierunku swoistego koloryzmu. Posługiwał się głównie pastelem, akwarelą i tuszem. Malował nastrojowe pejzaże, głównie tatrzańskie, zabytki architektoniczne, martwe natury, zwłaszcza kwiaty. Tworzył też zróżnicowane stylistycznie, wnikliwe portrety. Od ok. 1918 zajął się grafiką (techniki trawione, autolitografia). Jego twórczość jest zaliczana do najwybitniejszych zjawisk artystycznych w sztuce polskiej przełomu XIX/XX w.
Description:
Landscape with high sky, 1914
watercolour, pencil/paper, 23.5 x 36.5 cm (dimensions in passe-partout window); signed and dated at the bottom left: 'LWyczol - 1914.',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
akwarela, ołówek/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'LWyczół - 1914.'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0