7
Stanisław Ignacy Witkiewicz Witkacy | "Portret Jerzego Rożniewicza", 1918
Estymacja:
150,000 zł - 250,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na Papierze
Wymiary
62 x 46,7 cm (w świetle oprawy)
Kategoria
Opis
pastel, węgiel/papier, 62 x 46,7 cm (w świetle oprawy), sygnowany i datowany p.g.: 'Ignacy Witkiewicz | 1918',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
CZY WITKACY LUBIŁ DZIECI?
W połowie 1918 Witkacy wrócił z bolszewickiej Rosji do Warszawy i Krakowa, aby wkrótce potem wyjechać do Zakopanego, gdzie na najbliższych parę lat osiadł na stałe. Mieszkał wraz z matką w domu przy Krupówkach. Wówczas dużo malował, zarówno kompozycji olejnych, jak i pastelowych. Na podstawie prac z 1918 został przyjęty do grupy Ekspresjonistów Polskich (od 1919 Formistów), którzy tworzyli pierwszą awangardę odżegnującą się od twórczości Młodej Polski i zainteresowaną sztuką antynaturalistyczną, wolną od patriotycznych powinności. Praca teoretyczna „Nowe formy w malarstwie” stała się jednym z najważniejszych manifestów kręgu polskiego modernizmu po 1918. Witkacy omówił w niej szczegółowo zagadnienia plastyczne, takie jak piękno, forma, kompozycja, deformacja świata przedstawianego. Nie miał jednak jednej recepty na twórczość nowoczesną. Był raczej przekonany o braku idealnych kryteriów oceny dzieła sztuki. Istotę postrzegania estetycznego stanowił dlań odbiór formy jako wehikułu metafizycznej treści, która łagodzi niepokój współczesnych.
Z tego samego roku kiedy Witkacy powraca do „normalnego życia” po wojennych potyczkach, pracując nad teoretycznymi rozważaniami na temat malarstwa, powstaje prezentowany w katalogu portret dziecięcy. Z opublikowanego w 1925 Regulaminu Firmy Portretowej «S. I. Witkiewicz» wiemy, że Witkacy nigdy nie przepadał za dziećmi. Nie tylko nie lubił portretować małych modeli „z powodu ruchliwości dzieci czysty typ B jest przeważnie niemożliwy – wykonanie więcej szkicowe”, jak również nie planował mieć potomstwa ze swoją żoną Jadwigą. Tym bardziej zachwyca prezentowana w katalogu podobizna Jerzego Rożniewicza. W przeciwieństwie do późniejszych dziecinnych portretów Witkacy potraktował modela tak samo jak dorosłych portretowanych. W opisywanym portrecie nie ma nic z szkicowości zawartej z Regulaminie. Mimo braku oznaczenia typu portretu Witkacy upamiętnił modela w najbardziej realistycznej, „wylizanej” formule właściwej dla typu A. Z wielką dbałością oddał jego fizjonomię, z ogromną starannością oddając każdy szczegół dziecięcej główki modela oraz kraciasty kołnierz bluzy. Tło, będące korelacją z twórczością olejną tego czasu, ukazuje abstrakcyjne, poskręcane formy nawiązując do założeń Czystej Formy. W późniejszych dziecięcych portretach po 1925 Witkacy często ukazywał dzieci w otoczeniu rekwizytów – najczęściej owoców ułożonych na tacy przed małymi modelami. Witkacy podkreślał też dziecięce elementy stroju – często dziewczynki pojawiły się w fantazyjnych kokardach, a chłopcy ubrani byli w marynarskie stroje. Biorąc pod uwagę późniejsze portrety dziecięce, opisywana kompozycja jest absolutną rzadkością, nie tylko ze względu na „poważne” potraktowanie dziecięcego modela przez Witkacego, ale również ze względu na początki portretowej twórczości Witkacego, które przypadają na 1918.
Jego ojcem był znany krytyk, malarz i pisarz, twórca tzw. "stylu zakopiańskiego" w architekturze Stanisław Witkiewicz. W latach 1905-10 studiował niesystematycznie w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Józefa Mehoffera oraz u Władysława Ślewińskiego w Poroninie. Podróżował do Włoch, Francji i Niemiec. W roku 1914 uczestniczył w etnograficznej ekspedycji Bronisława Malinowskiego do Australii, skąd na wiadomość o wybuchu I wojny światowej wrócił do Europy. Wczesna twórczość malarska pozostawała pod znakiem Młodej Polski i wpływem P. Gauguina i Wł. Ślewińskiego. Później doszedł do swoistego ekspresjonizmu. Z czasem w wyniku teoretycznych przemyśleń na temat formy zrezygnował z twórczości malarskiej. Założył jednoosobową "Firmę Portretową" i ograniczył się do zarobkowego wykonywania pastelowych portretów, tworzonych niejednokrotnie pod wypływem używek pozwalających na eksperymentowanie z formą. Stanisław Ignacy Witkiewicz napisał 4 powieści, ponad 40 dramatów, liczne artykuły i eseje dotyczące malarstwa, literatury, teatru i filozofii. W okresie dwudziestolecia międzywojennego mieszkał głównie w Zakopanem. Po wybuchu II wojny światowej uciekł przed Niemcami na kresy wschodnie, gdzie we wsi Jeziory na Polesiu 18 września 1939 roku popełnił samobójstwo.
Description:
"Portrait of Jerzy Rozniewicz", 1918
pastel, charcoal/paper, 62 x 46.7 cm (dimensions in frame); signed and dated at the top right: 'Ignacy Witkiewicz | 1918',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
CZY WITKACY LUBIŁ DZIECI?
W połowie 1918 Witkacy wrócił z bolszewickiej Rosji do Warszawy i Krakowa, aby wkrótce potem wyjechać do Zakopanego, gdzie na najbliższych parę lat osiadł na stałe. Mieszkał wraz z matką w domu przy Krupówkach. Wówczas dużo malował, zarówno kompozycji olejnych, jak i pastelowych. Na podstawie prac z 1918 został przyjęty do grupy Ekspresjonistów Polskich (od 1919 Formistów), którzy tworzyli pierwszą awangardę odżegnującą się od twórczości Młodej Polski i zainteresowaną sztuką antynaturalistyczną, wolną od patriotycznych powinności. Praca teoretyczna „Nowe formy w malarstwie” stała się jednym z najważniejszych manifestów kręgu polskiego modernizmu po 1918. Witkacy omówił w niej szczegółowo zagadnienia plastyczne, takie jak piękno, forma, kompozycja, deformacja świata przedstawianego. Nie miał jednak jednej recepty na twórczość nowoczesną. Był raczej przekonany o braku idealnych kryteriów oceny dzieła sztuki. Istotę postrzegania estetycznego stanowił dlań odbiór formy jako wehikułu metafizycznej treści, która łagodzi niepokój współczesnych.
Z tego samego roku kiedy Witkacy powraca do „normalnego życia” po wojennych potyczkach, pracując nad teoretycznymi rozważaniami na temat malarstwa, powstaje prezentowany w katalogu portret dziecięcy. Z opublikowanego w 1925 Regulaminu Firmy Portretowej «S. I. Witkiewicz» wiemy, że Witkacy nigdy nie przepadał za dziećmi. Nie tylko nie lubił portretować małych modeli „z powodu ruchliwości dzieci czysty typ B jest przeważnie niemożliwy – wykonanie więcej szkicowe”, jak również nie planował mieć potomstwa ze swoją żoną Jadwigą. Tym bardziej zachwyca prezentowana w katalogu podobizna Jerzego Rożniewicza. W przeciwieństwie do późniejszych dziecinnych portretów Witkacy potraktował modela tak samo jak dorosłych portretowanych. W opisywanym portrecie nie ma nic z szkicowości zawartej z Regulaminie. Mimo braku oznaczenia typu portretu Witkacy upamiętnił modela w najbardziej realistycznej, „wylizanej” formule właściwej dla typu A. Z wielką dbałością oddał jego fizjonomię, z ogromną starannością oddając każdy szczegół dziecięcej główki modela oraz kraciasty kołnierz bluzy. Tło, będące korelacją z twórczością olejną tego czasu, ukazuje abstrakcyjne, poskręcane formy nawiązując do założeń Czystej Formy. W późniejszych dziecięcych portretach po 1925 Witkacy często ukazywał dzieci w otoczeniu rekwizytów – najczęściej owoców ułożonych na tacy przed małymi modelami. Witkacy podkreślał też dziecięce elementy stroju – często dziewczynki pojawiły się w fantazyjnych kokardach, a chłopcy ubrani byli w marynarskie stroje. Biorąc pod uwagę późniejsze portrety dziecięce, opisywana kompozycja jest absolutną rzadkością, nie tylko ze względu na „poważne” potraktowanie dziecięcego modela przez Witkacego, ale również ze względu na początki portretowej twórczości Witkacego, które przypadają na 1918.
Jego ojcem był znany krytyk, malarz i pisarz, twórca tzw. "stylu zakopiańskiego" w architekturze Stanisław Witkiewicz. W latach 1905-10 studiował niesystematycznie w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Józefa Mehoffera oraz u Władysława Ślewińskiego w Poroninie. Podróżował do Włoch, Francji i Niemiec. W roku 1914 uczestniczył w etnograficznej ekspedycji Bronisława Malinowskiego do Australii, skąd na wiadomość o wybuchu I wojny światowej wrócił do Europy. Wczesna twórczość malarska pozostawała pod znakiem Młodej Polski i wpływem P. Gauguina i Wł. Ślewińskiego. Później doszedł do swoistego ekspresjonizmu. Z czasem w wyniku teoretycznych przemyśleń na temat formy zrezygnował z twórczości malarskiej. Założył jednoosobową "Firmę Portretową" i ograniczył się do zarobkowego wykonywania pastelowych portretów, tworzonych niejednokrotnie pod wypływem używek pozwalających na eksperymentowanie z formą. Stanisław Ignacy Witkiewicz napisał 4 powieści, ponad 40 dramatów, liczne artykuły i eseje dotyczące malarstwa, literatury, teatru i filozofii. W okresie dwudziestolecia międzywojennego mieszkał głównie w Zakopanem. Po wybuchu II wojny światowej uciekł przed Niemcami na kresy wschodnie, gdzie we wsi Jeziory na Polesiu 18 września 1939 roku popełnił samobójstwo.
Description:
"Portrait of Jerzy Rozniewicz", 1918
pastel, charcoal/paper, 62 x 46.7 cm (dimensions in frame); signed and dated at the top right: 'Ignacy Witkiewicz | 1918',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
pastel, węgiel/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany p.g.: 'Ignacy Witkiewicz | 1918'
Proweniencja
w zbiorze Marii Gero, Warszawa (1990); kolekcja prywatna, Warszawa
Literatura
Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885-1939, katalog dzieł malarskich, oprac. Irena Jakimowicz, Anna Żakiewicz, Warszawa 1990, s. 79, nr kat. 334
Wystawiany
0