131
Anselm Kiefer | Wnętrze pracowni, około 1990
Estymacja:
18,000 zł - 22,000 zł
Sprzedane
14,000 zł
Aukcja na żywo
Fotografia Artystyczna. Klasyka i Awangarda Artystyczna
Artysta
Anselm Kiefer (1945)
Wymiary
16,5 x 23 cm
Kategoria
Opis
odbitka żelatynowo-srebrowa, solaryzacja/papier fotograficzny, 16,5 x 23 cm,
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Fotografia solaryzacyjna pracowni Anselma Kiefera została wykonana na prośbę Andy Rottenberg, która podczas pracy nad wstępem do wielkiej berlińskiej wystawy tego artysty odwiedziła go w niemieckim mieście Buchen, gdzie Kiefer miał swoją gigantyczną pracownię. Przy okazji zwiedziła dawną fabrykę cegieł, którą twórca zamienił w Gesamtkustwerk, ogromny obiekt sztuki, wypełniony suszonymi roślinami i przedmiotami rozmaitej proweniencji, które wykorzystywał w swoich realizacjach dotykających problematyki pamięci zbiorowej i melancholii.
Data urodzin Anzelma Kiefera – 1945 – zbiegła się z zakończeniem II wojny światowej, co znacząco wpłynęło na jego twórczość. W 1951 roku jego rodzina przeniosła się do Ottersdorfu, a on zaczął uczęszczać do publicznej szkoły w Rastatt, którą ukończył w 1965 roku. Początkowo studiował prawo i romanistykę na uniwersytecie we Freiburgu, jednak po 3 semestrach porzucił studia na rzecz Akademii Sztuk Pięknych we Freiburgu, Karlsruhe i Düsseldorfie, które ukończył w 1969 roku. W 1970 roku przeprowadził się do Düsseldorfu, a w 1971 – do Hornbach w południowo-zachodniej części Niemiec, gdzie pozostał do 1992 roku. Wtedy też na stałe zamieszkał we Francji. Od 2008 roku mieszka i pracuje w Paryżu oraz w Alcácer do Sal w Portugalii. Jego twórczość oscyluje w obrębie malarstwa, rzeźby i fotografii. Najczęściej wiązany jest z nurtem Nowego Symbolizmu lub neoekspresjonizmu. Kompozycje Kiefera często składają się z takich materiałów jak słoma, popiół, glina, ołów i szelak. Ogromną rolę w kształtowaniu tematyki jego realizacji artystycznych miały wiersze Paula Celana, a także jego wizja historii nazistowskich Niemiec i trauma Holocaustu, którą Kiefer przepracowywał w większości swoich realizacji. Artysta nie zgadza się na tabuizację niektórych wątków XX-wiecznej historii. Jego prace charakteryzują się przede wszystkim niezachwianą chęcią konfrontacji z mroczną przeszłością własnego narodu. Miał wiele wystaw indywidualnych w najważniejszych europejskich i amerykańskich instytucjach sztuki współczesnej (m.in. w Neue Nationalgalerie w Berlinie, Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, San Francisco Museum of Modern Art i Muzeum Guggenheima w Bilbao), a jego prace znajdują się w wielu kolekcjach instytucjonalnych na całym świecie.
Description:
Wnetrze pracowni, circa 1990
gelatin-silver print, solaryzacja/photographic paper, 16.5 x 23 cm; , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Fotografia solaryzacyjna pracowni Anselma Kiefera została wykonana na prośbę Andy Rottenberg, która podczas pracy nad wstępem do wielkiej berlińskiej wystawy tego artysty odwiedziła go w niemieckim mieście Buchen, gdzie Kiefer miał swoją gigantyczną pracownię. Przy okazji zwiedziła dawną fabrykę cegieł, którą twórca zamienił w Gesamtkustwerk, ogromny obiekt sztuki, wypełniony suszonymi roślinami i przedmiotami rozmaitej proweniencji, które wykorzystywał w swoich realizacjach dotykających problematyki pamięci zbiorowej i melancholii.
Data urodzin Anzelma Kiefera – 1945 – zbiegła się z zakończeniem II wojny światowej, co znacząco wpłynęło na jego twórczość. W 1951 roku jego rodzina przeniosła się do Ottersdorfu, a on zaczął uczęszczać do publicznej szkoły w Rastatt, którą ukończył w 1965 roku. Początkowo studiował prawo i romanistykę na uniwersytecie we Freiburgu, jednak po 3 semestrach porzucił studia na rzecz Akademii Sztuk Pięknych we Freiburgu, Karlsruhe i Düsseldorfie, które ukończył w 1969 roku. W 1970 roku przeprowadził się do Düsseldorfu, a w 1971 – do Hornbach w południowo-zachodniej części Niemiec, gdzie pozostał do 1992 roku. Wtedy też na stałe zamieszkał we Francji. Od 2008 roku mieszka i pracuje w Paryżu oraz w Alcácer do Sal w Portugalii. Jego twórczość oscyluje w obrębie malarstwa, rzeźby i fotografii. Najczęściej wiązany jest z nurtem Nowego Symbolizmu lub neoekspresjonizmu. Kompozycje Kiefera często składają się z takich materiałów jak słoma, popiół, glina, ołów i szelak. Ogromną rolę w kształtowaniu tematyki jego realizacji artystycznych miały wiersze Paula Celana, a także jego wizja historii nazistowskich Niemiec i trauma Holocaustu, którą Kiefer przepracowywał w większości swoich realizacji. Artysta nie zgadza się na tabuizację niektórych wątków XX-wiecznej historii. Jego prace charakteryzują się przede wszystkim niezachwianą chęcią konfrontacji z mroczną przeszłością własnego narodu. Miał wiele wystaw indywidualnych w najważniejszych europejskich i amerykańskich instytucjach sztuki współczesnej (m.in. w Neue Nationalgalerie w Berlinie, Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, San Francisco Museum of Modern Art i Muzeum Guggenheima w Bilbao), a jego prace znajdują się w wielu kolekcjach instytucjonalnych na całym świecie.
Description:
Wnetrze pracowni, circa 1990
gelatin-silver print, solaryzacja/photographic paper, 16.5 x 23 cm; , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
odbitka żelatynowo-srebrowa, solaryzacja/papier fotograficzny
Proweniencja
dar od artysty, 1999; kolekcja Andy Rottenberg; DESA Unicum, 2017; kolekcja prywatna, Polska