124
Mikołaj Smoczyński (1955 - 2009) | "The Secret Performance I", 1985
Estymacja:
35,000 zł - 60,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Fotografia Artystyczna. Klasyka i Awangarda Artystyczna
Artysta
Mikołaj Smoczyński (1955 - 2009)
Wymiary
63 x 78 cm (zadruk)
Kategoria
Opis
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier fotograficzny, 63 x 78 cm (zadruk), sygnowany, datowany i opisany na nalepce na odwrociu: '[pieczęć z sygnaturą] | [ pieczęć autorska] | [pieczęć z prawami autorskimi] | The Secret | Performance | fotografia | czarno biała | odbitka artysty | [pieczęć z sygnaturą] | [ pieczęć autorska] | [pieczęć z prawami autorskimi] | The Secret | Performance | 1985 - fotografia | czarno-biała',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
- Obiekt importowany spoza terytorium UE na podstawie odprawy czasowej. Importowy podatek VAT w wysokości 8% kwoty wylicytowanej, będzie doliczony do ceny sprzedaży obiektu.
Mikołaj Smoczyński był nie tylko performerem czy twórcą instalacji, ale również zajmowały go rysunek i fotografia oraz malarstwo – istotne dla jego prac i mające wyraźny na nie wpływ. Smoczyński kojarzony jest głównie z konkretnym typem sztuk wizualnych, czyli instalacjami zintegrowanymi z precyzyjnie określonym już w trakcie projektowania miejscem – site-specific. Jednocześnie dał się poznać jako specjalista od konceptualnych, czarno-białych fotografii, utrzymanych w stylistyce abstrakcyjnego malarstwa. Zarówno w pracach z obiektami, jak i z materią fotografii, najważniejsza wydaje się koncentracja na tym, jakiego materiału użyć, jakie ma on właściwości oraz przemyślenia dotyczące przestrzeni czy miejsca. „Artysta przybywał do miejsca o określonym charakterze, przesiąkniętego własnym czasem i wobec tego miejsca tworzył swoje prace. Powstawały one w procesie poznawania i rozumienia przestrzeni, zaś realność miejsca determinowała ostateczny wynik tego procesu. Tworzył swoje prace wobec konkretnego miejsca, a ściany, podłoga, przestrzeń architektoniczna były realnością, z którą artysta rozpoczynał dialog” (Ewa Gorządek, Mikołaj Smoczyński, https://culture.pl/pl/tworca/mikolaj-smoczynski, dostęp: 03.09.2022). Jego postawa była związana z tym, w jaki sposób artysta pojmuje czy rozumie istotę sztuki, jak próbuje utrwalić indywidualne jej przeżywanie w momencie przemian, zachodzących na styku doświadczania i rzeczywistości. Notował: „Powtarzam wciąż to samo i w podobny sposób. Nie dlatego, żeby czegoś dowieść i nie po to, aby odkrywać. Powtarzam, ponieważ oczekuję, żeby to, czego istnienie przeczuwam lub raczej, co w moim oczekiwaniu istnieje, mogło ujawnić się samo”” (Ewa Gorządek, tamże).
Malarz, fotograf, rysownik, performer i twórca instalacji. Studiował na UMCS w Lublinie i w ASP w Warszawie. Od roku 1979 jest pedagogiem w Instytucie Wychowania Plastycznego UMCS. Artysta koncentruje się na analizie używanego materiału oraz zgłębianiu zagadnień związanych z miejscem, płaszczyzną i przestrzenią. Jest autorem tzw. obrazów prawdziwych – reliefów odciśniętych w pokrytych farbą płótnach. Malarskie piękno surowego materiału jest także dostrzegalne w jego pracach fotograficznych, przedstawiających odizolowane fragmenty rzeczywistości, na przykład fragmenty ściany, betonowej podłogi lub osypujący się tynk.
Description:
"The Secret Performance I", 1985
gelatin-silver print/photographic paper, 63 x 78 cm (image); signed, dated and described on label on the reverse: '[stamp with signature] | [author's stamp] | [stamp with copyright] | The Secret | Performance | fotografia | czarno biala | odbitka artysty | [stamp with signature] | [author's stamp] | [stamp with copyright] | The Secret | Performance | 1985 - fotografia | czarno-biala', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
- This lot has been imported from outside the EU and placed under Temporary Admission regime. Import VAT is payable at 8% on the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
- Obiekt importowany spoza terytorium UE na podstawie odprawy czasowej. Importowy podatek VAT w wysokości 8% kwoty wylicytowanej, będzie doliczony do ceny sprzedaży obiektu.
Mikołaj Smoczyński był nie tylko performerem czy twórcą instalacji, ale również zajmowały go rysunek i fotografia oraz malarstwo – istotne dla jego prac i mające wyraźny na nie wpływ. Smoczyński kojarzony jest głównie z konkretnym typem sztuk wizualnych, czyli instalacjami zintegrowanymi z precyzyjnie określonym już w trakcie projektowania miejscem – site-specific. Jednocześnie dał się poznać jako specjalista od konceptualnych, czarno-białych fotografii, utrzymanych w stylistyce abstrakcyjnego malarstwa. Zarówno w pracach z obiektami, jak i z materią fotografii, najważniejsza wydaje się koncentracja na tym, jakiego materiału użyć, jakie ma on właściwości oraz przemyślenia dotyczące przestrzeni czy miejsca. „Artysta przybywał do miejsca o określonym charakterze, przesiąkniętego własnym czasem i wobec tego miejsca tworzył swoje prace. Powstawały one w procesie poznawania i rozumienia przestrzeni, zaś realność miejsca determinowała ostateczny wynik tego procesu. Tworzył swoje prace wobec konkretnego miejsca, a ściany, podłoga, przestrzeń architektoniczna były realnością, z którą artysta rozpoczynał dialog” (Ewa Gorządek, Mikołaj Smoczyński, https://culture.pl/pl/tworca/mikolaj-smoczynski, dostęp: 03.09.2022). Jego postawa była związana z tym, w jaki sposób artysta pojmuje czy rozumie istotę sztuki, jak próbuje utrwalić indywidualne jej przeżywanie w momencie przemian, zachodzących na styku doświadczania i rzeczywistości. Notował: „Powtarzam wciąż to samo i w podobny sposób. Nie dlatego, żeby czegoś dowieść i nie po to, aby odkrywać. Powtarzam, ponieważ oczekuję, żeby to, czego istnienie przeczuwam lub raczej, co w moim oczekiwaniu istnieje, mogło ujawnić się samo”” (Ewa Gorządek, tamże).
Malarz, fotograf, rysownik, performer i twórca instalacji. Studiował na UMCS w Lublinie i w ASP w Warszawie. Od roku 1979 jest pedagogiem w Instytucie Wychowania Plastycznego UMCS. Artysta koncentruje się na analizie używanego materiału oraz zgłębianiu zagadnień związanych z miejscem, płaszczyzną i przestrzenią. Jest autorem tzw. obrazów prawdziwych – reliefów odciśniętych w pokrytych farbą płótnach. Malarskie piękno surowego materiału jest także dostrzegalne w jego pracach fotograficznych, przedstawiających odizolowane fragmenty rzeczywistości, na przykład fragmenty ściany, betonowej podłogi lub osypujący się tynk.
Description:
"The Secret Performance I", 1985
gelatin-silver print/photographic paper, 63 x 78 cm (image); signed, dated and described on label on the reverse: '[stamp with signature] | [author's stamp] | [stamp with copyright] | The Secret | Performance | fotografia | czarno biala | odbitka artysty | [stamp with signature] | [author's stamp] | [stamp with copyright] | The Secret | Performance | 1985 - fotografia | czarno-biala', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
- This lot has been imported from outside the EU and placed under Temporary Admission regime. Import VAT is payable at 8% on the hammer price.
Stan zachowania
0
Technika
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier fotograficzny
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na nalepce na odwrociu: '[pieczęć z sygnaturą] | [ pieczęć autorska] | [pieczęć z prawami autorskimi] | The Secret | Performance | fotografia | czarno biała | odbitka artysty | [pieczęć z sygnaturą] | [ pieczęć autorska] | [pieczęć z prawami autorskimi] | The Secret | Performance | 1985 - fotografia | czarno-biała'
Proweniencja
kolekcja Grażyny Kulczyk
Literatura
Paweł Leszkowicz, GK Collection #1, Poznań 2007, s. 224 (il.); Nowy Porządek = New Order, katalog wystawy, (red.) Tomasz Plata, Magdalena Popławska, Poznań 2011, s. 51
Wystawiany
„GK Collection #1", Art Stations, Poznań, 18.03-17.06.2007; „Nowy Porządek = New Order", Art Stations, Poznań 29.02.2011-2.01.2012