112
Ewa Partum | Z cyklu "Partytury" ("Partituren"), 1984
Estymacja:
45,000 zł - 60,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Fotografia Artystyczna. Klasyka i Awangarda Artystyczna
Artysta
Ewa Partum (1945)
Wymiary
70 x 50 cm
Kategoria
Opis
kolaż, technika własna/papier, 70 x 50 cm, sygnowany i datowany u dołu: ‘Ewa Partum 84’,
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Partytury” to cykl, który w odczuciu samej Ewy Partum nie mieścił się w konwencji jej sztuki. Powstał z potrzeby wiążącej się z prywatnym doświadczeniem autorki i jej relacjami interpersonalnymi. Każdy element serii to szkic rozgrywającego się romansu. Artystka odwraca zabieg upolitycznienia, któremu poddaje kobiece ciało w „Samoidentyfikacji”. Uprzednio wyrwana z kontekstu domowego, nagość zostaje przeniesiona w przestrzeń publiczną. W „Partyturach” dokonuje się przemiana ciała w dzieło sztuki, powtórne wprowadzenie upolitycznionego bytu w przestrzeń prywatną, intymną. Jednocześnie twórczyni dekonstruuje swój portret w akcie odzyskania władzy nad własną seksualnością. Wraz z rozsypanym tekstem, śladami ust, organicznymi śladami autorki, erotycznie ukazane ciało staje się środkiem ekspresji i zapisem – a nawet medium zapośredniczającym emocjonalne doświadczenia.
Autorka wielu instalacji i akcji w przestrzeni publicznej, performerka, twórczyni filmów i fotografii. Tworzy poezję wizualną, konceptualną. Jako jedna z pierwszych w Polsce zaczęła się zajmować sztuką konceptualną, np.: instalacja "Obecność/Nieobecność" (Sopot, 1965), "Legalność przestrzeni" (Łódź, 1971), "Śniadanie na trawie wg E. Maneta" (Biennale Form Przestrzennych Zjazd Marzycieli Elbląg, 1971). Jej twórczość odegrała w Polsce prekursorską rolę w dziedzinie sztuki konceptualnej, body-artu, sztuki feministycznej i sztuki krytycznej. W latach 70. XX w. prowadziła w Łodzi autorską galerię "Adres" zajmująca się sztuką konceptualną. Brała udział w wielu międzynarodowych wystawach. Jej najbardziej znanym cyklem fotograficznym jest "Samoidentyfikacja" z 1980 roku. Prace Ewy Partum znajdują się m.in. w kolekcji Museum of Modern Art / MoMA / New York, TATE Modern w Londynie, a także w zbiorach muzealnych w Berlinie, Łodzi, Muzeum Narodowym i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Wrocławiu i wielu innych. Jej prace są częścią zbiorów Kolekcji VERBUND Feministyczna Awangarda w Wiedniu.
Description:
Z cyklu "Partytury" ("Partituren"), 1984
collage, mixed media/paper, 70 x 50 cm; sygnowany i datowany u dolu: ‘Ewa Partum 84’, ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Partytury” to cykl, który w odczuciu samej Ewy Partum nie mieścił się w konwencji jej sztuki. Powstał z potrzeby wiążącej się z prywatnym doświadczeniem autorki i jej relacjami interpersonalnymi. Każdy element serii to szkic rozgrywającego się romansu. Artystka odwraca zabieg upolitycznienia, któremu poddaje kobiece ciało w „Samoidentyfikacji”. Uprzednio wyrwana z kontekstu domowego, nagość zostaje przeniesiona w przestrzeń publiczną. W „Partyturach” dokonuje się przemiana ciała w dzieło sztuki, powtórne wprowadzenie upolitycznionego bytu w przestrzeń prywatną, intymną. Jednocześnie twórczyni dekonstruuje swój portret w akcie odzyskania władzy nad własną seksualnością. Wraz z rozsypanym tekstem, śladami ust, organicznymi śladami autorki, erotycznie ukazane ciało staje się środkiem ekspresji i zapisem – a nawet medium zapośredniczającym emocjonalne doświadczenia.
Autorka wielu instalacji i akcji w przestrzeni publicznej, performerka, twórczyni filmów i fotografii. Tworzy poezję wizualną, konceptualną. Jako jedna z pierwszych w Polsce zaczęła się zajmować sztuką konceptualną, np.: instalacja "Obecność/Nieobecność" (Sopot, 1965), "Legalność przestrzeni" (Łódź, 1971), "Śniadanie na trawie wg E. Maneta" (Biennale Form Przestrzennych Zjazd Marzycieli Elbląg, 1971). Jej twórczość odegrała w Polsce prekursorską rolę w dziedzinie sztuki konceptualnej, body-artu, sztuki feministycznej i sztuki krytycznej. W latach 70. XX w. prowadziła w Łodzi autorską galerię "Adres" zajmująca się sztuką konceptualną. Brała udział w wielu międzynarodowych wystawach. Jej najbardziej znanym cyklem fotograficznym jest "Samoidentyfikacja" z 1980 roku. Prace Ewy Partum znajdują się m.in. w kolekcji Museum of Modern Art / MoMA / New York, TATE Modern w Londynie, a także w zbiorach muzealnych w Berlinie, Łodzi, Muzeum Narodowym i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Wrocławiu i wielu innych. Jej prace są częścią zbiorów Kolekcji VERBUND Feministyczna Awangarda w Wiedniu.
Description:
Z cyklu "Partytury" ("Partituren"), 1984
collage, mixed media/paper, 70 x 50 cm; sygnowany i datowany u dolu: ‘Ewa Partum 84’, ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
kolaż, technika własna/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany u dołu: ‘Ewa Partum 84’
Wystawiany
„The Sky is Blue in Some Other Way: A Diagram of a Possible Misreading”, Elba Benitez Gallery, Madryt, 25.04-15.06.2014; „Ewa Partum. Partytury”, Galeria Aleksander Bruno, Warszawa, 7.02-16.05.2015;