Powrót do DESA.PL
105 of Liczba obiektów: 91
105
Jerzy Lewczyński | "Plakat reklamowy", 1957
Estymacja:
3,500 zł - 5,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Fotografia Artystyczna. Klasyka i Awangarda Artystyczna
Wymiary
38,5 x 28 cm
Kategoria
Opis
kolaż, brom, odbitka żelatynowo-srebrowa/papier fotograficzny, 38,5 x 28 cm, opisany i datowany na odwrociu: '"Plakat reklamowy" 28 x 38,5 cm | 1957', na odwrociu pieczęć autorska

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Absolwent Politechniki Śląskiej w Gliwicach. W latach 50. jego prace - próbujące uchwycić wzajemne relacje starannie komponowanych, symbolicznych przedmiotów i w ten sposób stworzyć komentarz do codzienności - nazywano mianem “antyfotografii”, on sam jednak skłania się do nazywania swych działań “teatrem fotografii”. Z czasem skoncentrował się na działaniach nazywanych “archeologią fotografii” - zaczął wykorzystywać w swych dziełach prace innych autorów, reprodukcje - zapomniane, zniszczone, odnajdując w nich symbol sponiewieranej przeszłości, ślady dotyku ludzkich dłoni czy oczu. Prezentował swą twórczość m.in. na wystawach “Fotografia subiektywna” (1968) i “Fotografowie poszukujący” (1971), “Stany graniczne fotografii” (1977). W 1988-1993 wykładowca Wyższego Studium Fotografii ZPAF w Warszawie. Autor „Antologii fotografii polskiej 1839-1989” (1999). Wpływy Lewczyńskiego wyczuwa się w fotografiach innych twórców, m.in. Wojciecha Prażmowskiego.

Description:
"Advertisement poster", 1957
collage, brom, gelatin-silver print/photographic paper, 38.5 x 28 cm; described and dated on the reverse: '"Plakat reklamowy" 28 x 38,5 cm | 1957', artist's stamp on the reverse,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
kolaż, brom, odbitka żelatynowo-srebrowa/papier fotograficzny
Sygnatura
opisany i datowany na odwrociu: '"Plakat reklamowy" 28 x 38,5 cm | 1957'
Proweniencja
kolekcja Grażyny Kulczyk
Literatura
Jerzy Lewczyński. Archeologia fotografii. Prace z lat 1941-2005, red. Krzysztof Jurecki, Ireneusz Zjeżdżałka, Września 2005, s. 94 (il.)
Wystawiany
por. „Jerzy Lewczyński. Archeologia fotografii. Prace z lat 1941-2005”, Muzeum Sztuki w Łodzi, kwiecień-maj 2005, Galeria „Stary Browar” w Poznaniu, maj-czerwiec 2005, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, wrzesień-październik 2005, Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, styczeń-luty 2006, BWA i Galeria Pusta w Katowicach, marzec-kwiecień 2006