6
Zuzanna Hertzberg (1981) | "ש (Szin)", 2020
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Przyjaciele dla Muzeum POLIN. Aukcja charytatywna na rzecz Stowarzyszenia Żydowski Instytut Historyczny w Polsce
Artysta
Zuzanna Hertzberg (1981)
Wymiary
65 x 75 cm
Kategoria
Opis
akryl, farba ceramiczna, metal/płótno, 65 x 75 cm, sygnowany i datowany na krośnie malarskim: 'Zuzanna Hertzberg 2020',
Opłaty:
Malarka, artywistka, badaczka. W swojej twórczości porusza kwestie przenikania się pamięci indywidualnej i zbiorowej oraz śledzi mechanizmy związane z marginalizacją grup mniejszościowych i polityką wymazywania niewygodnych narracji - zwłaszcza kobiet - z pamięci historycznej. Wykorzystuje zasoby archiwalne jako narzędzia do odzyskiwania prawdy o przeszłości aktualizując ich przekaz.
W pracy pt. „ ש” artystka przedstawia Szechinę w formie kwiatu - waginalnej mandorli, której kształt wynika z obrysu drzewa życia. Abstrakcyjny charakter podkreśla kabalistyczną symbolikę obrazu – rolę kobiet w odnowie i naprawie świata, potęgę światła, koloru i siły duchowej promieniującej z medytacji mającej wielką, według artystki, rolę w przesileniowych momentach historii.
Zuzanna Hertzberg jest autorką działania artystycznego „Heroizm samego życia. Inna strona pomnika”, z okazji 80. rocznicy Powstania w Getcie Warszawskim. Działanie zostało zorganizowane we współpracy z Muzeum POLIN. Jest także autorką działania artystycznego „Mechica. Indywidualny i zbiorowy opór kobiet podczas Zagłady”, które odbyło się w 2019 roku z okazji 5-lecia wystawy stałej Muzeum.
Zuzanna Hertzberg jest artystką interdyscyplinarną, artywistką i badaczką. Na jej praktykę artystyczną składają się malarstwo, prace na tkaninie oraz działania w przestrzeni publicznej. Jest autorka? instalacji i kolaży wykorzystujących zasoby archiwalne, którym towarzyszą performansy mówione. W swojej twórczości porusza kwestie przenikania się pamięci indywidualnej i zbiorowej. Budując archiwum afektywne, śledzi mechanizmy związane z marginalizacją grup mniejszościowych i polityką wymazywania niewygodnych narracji - zwłaszcza kobiet - z pamięci historycznej. W swojej strategii traktuje archiwa jako narzędzia do odzyskiwania prawdy o przeszłości, aktualizując ich przekaz w taki sposób, by krzewię ideę walki o sprawiedliwość społeczną, z myślą o równiejszej przyszłości.
Jest zaangażowana w indywidualne i kolektywne praktyki przeciwdziałające dyskryminacji oraz przemocy wobec osób i grup marginalizowanych.
W 2018 otrzymała stopień doktory na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (Przestrzenie niewiedzy, 2018).
Uczestniczyła w wielu wystawach w kraju i za granicą.
Jej interdyscyplinarny projekt artystyczny Ochotniczki Wolności o żydowskich uczestniczkach Brygad Międzynarodowych był prezentowany w ramach wystawy Niepodległe. Kobiety a dyskurs narodowy w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2018/19), na wystawie Difficult Pasts. Connected Worlds w Łotewskim Muzeum Narodowym w Rydze (2020/21), a następnie w Narodowej Galerii Sztuki w Wilnie (2022) i Tallinn Art Hall (2024).
Oparty na badaniach projekt artystyczno-aktywistyczny zatytułowany Mechitza. Indywidualny i zbiorowy opór kobiet podczas Zagłady był prezentowany w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie (2019), w ramach 12. Biennale Sztuki Współczesnej w Berlinie (2022), w Center for Jewish History w Nowym Jorku (2022/23), w Mala Galerija w Lublanie (2023) oraz w ramach projektu Materializing. Contemporary Art and the Shoah in Poland w Centrum Dokumentacji Historii Narodowego Socjalizmu w Monachium (2023).
Obecnie rozwija projekt poświęcony żydowskim anarchistkom. W jej ostatnich pracach pojawia się motyw biblijnej Lilit, buntowniczki z Edenu. Odnawiając opowieść o praprzodkini walki kobiet o ich autonomię, artystka przenosi ją we współczesny kontekst społeczno-polityczny.
Jej prace znajdują się w kolekcjach prywatnych i instytucjonalnych. Jest współzałożycielką Żydowskiego Bloku Antyfaszystowskiego oraz członkinią zarządu Stowarzyszenia Żydowski Instytut Historyczny w Polsce.
Description:
"? (Shin)", 2020
acrylic/canvas, 65 x 75 cm; signed and dated on the painting loom: 'Zuzanna Hertzberg 2020', ,
Opłaty:
Malarka, artywistka, badaczka. W swojej twórczości porusza kwestie przenikania się pamięci indywidualnej i zbiorowej oraz śledzi mechanizmy związane z marginalizacją grup mniejszościowych i polityką wymazywania niewygodnych narracji - zwłaszcza kobiet - z pamięci historycznej. Wykorzystuje zasoby archiwalne jako narzędzia do odzyskiwania prawdy o przeszłości aktualizując ich przekaz.
W pracy pt. „ ש” artystka przedstawia Szechinę w formie kwiatu - waginalnej mandorli, której kształt wynika z obrysu drzewa życia. Abstrakcyjny charakter podkreśla kabalistyczną symbolikę obrazu – rolę kobiet w odnowie i naprawie świata, potęgę światła, koloru i siły duchowej promieniującej z medytacji mającej wielką, według artystki, rolę w przesileniowych momentach historii.
Zuzanna Hertzberg jest autorką działania artystycznego „Heroizm samego życia. Inna strona pomnika”, z okazji 80. rocznicy Powstania w Getcie Warszawskim. Działanie zostało zorganizowane we współpracy z Muzeum POLIN. Jest także autorką działania artystycznego „Mechica. Indywidualny i zbiorowy opór kobiet podczas Zagłady”, które odbyło się w 2019 roku z okazji 5-lecia wystawy stałej Muzeum.
Zuzanna Hertzberg jest artystką interdyscyplinarną, artywistką i badaczką. Na jej praktykę artystyczną składają się malarstwo, prace na tkaninie oraz działania w przestrzeni publicznej. Jest autorka? instalacji i kolaży wykorzystujących zasoby archiwalne, którym towarzyszą performansy mówione. W swojej twórczości porusza kwestie przenikania się pamięci indywidualnej i zbiorowej. Budując archiwum afektywne, śledzi mechanizmy związane z marginalizacją grup mniejszościowych i polityką wymazywania niewygodnych narracji - zwłaszcza kobiet - z pamięci historycznej. W swojej strategii traktuje archiwa jako narzędzia do odzyskiwania prawdy o przeszłości, aktualizując ich przekaz w taki sposób, by krzewię ideę walki o sprawiedliwość społeczną, z myślą o równiejszej przyszłości.
Jest zaangażowana w indywidualne i kolektywne praktyki przeciwdziałające dyskryminacji oraz przemocy wobec osób i grup marginalizowanych.
W 2018 otrzymała stopień doktory na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (Przestrzenie niewiedzy, 2018).
Uczestniczyła w wielu wystawach w kraju i za granicą.
Jej interdyscyplinarny projekt artystyczny Ochotniczki Wolności o żydowskich uczestniczkach Brygad Międzynarodowych był prezentowany w ramach wystawy Niepodległe. Kobiety a dyskurs narodowy w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2018/19), na wystawie Difficult Pasts. Connected Worlds w Łotewskim Muzeum Narodowym w Rydze (2020/21), a następnie w Narodowej Galerii Sztuki w Wilnie (2022) i Tallinn Art Hall (2024).
Oparty na badaniach projekt artystyczno-aktywistyczny zatytułowany Mechitza. Indywidualny i zbiorowy opór kobiet podczas Zagłady był prezentowany w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie (2019), w ramach 12. Biennale Sztuki Współczesnej w Berlinie (2022), w Center for Jewish History w Nowym Jorku (2022/23), w Mala Galerija w Lublanie (2023) oraz w ramach projektu Materializing. Contemporary Art and the Shoah in Poland w Centrum Dokumentacji Historii Narodowego Socjalizmu w Monachium (2023).
Obecnie rozwija projekt poświęcony żydowskim anarchistkom. W jej ostatnich pracach pojawia się motyw biblijnej Lilit, buntowniczki z Edenu. Odnawiając opowieść o praprzodkini walki kobiet o ich autonomię, artystka przenosi ją we współczesny kontekst społeczno-polityczny.
Jej prace znajdują się w kolekcjach prywatnych i instytucjonalnych. Jest współzałożycielką Żydowskiego Bloku Antyfaszystowskiego oraz członkinią zarządu Stowarzyszenia Żydowski Instytut Historyczny w Polsce.
Description:
"? (Shin)", 2020
acrylic/canvas, 65 x 75 cm; signed and dated on the painting loom: 'Zuzanna Hertzberg 2020', ,
Technika
akryl, farba ceramiczna, metal/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na krośnie malarskim: 'Zuzanna Hertzberg 2020'
Proweniencja
dar artystki