Powrót do DESA.PL
28 of Liczba obiektów: 66
28
Ryszard Woźniak | "Śmierć - jedno z najskrytszych marzeń każdej żywej istoty", 1985-86
Estymacja:
60,000 zł - 90,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Ryszard Woźniak (1956)
Wymiary
180 x 130 cm
Opis
olej/płótno, 180 x 130 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'ŚMIERĆ - JEDNO | Z NAJSKRYTSZYCH MARZEŃ | KAŻDEJ ŻYWEJ ISTOTY | RYSZARD WOŹNIAK | OLEJ, 1985/86 | 180 x 130 cm',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Jestem malarzem. Moim życiowym mottem jest: wiara i praca. Dlaczego wiara? Moim wysiłkom w sztuce zawsze towarzyszyła wiara w możliwość rozjaśnienia obrazem mroku ukrytej prawdy o rzeczywistości. Oznacza to, że maluję po to, aby widzieć, aby rozumieć i wiedzieć więcej. Maluję również po to, aby to, co ja widzę, pokazywać innym. Malarstwu stawiam więc cel poznawczy. Gdyby ktokolwiek zapytał mnie, w co wierzę, odpowiem, że wierzę w wartość prawdy, w możliwość rozwoju poprzez sztukę i sens międzyludzkiej wymiany”.
Ryszard Woźniak

Poetycki tytuł pracy: „Śmierć – jedno z najskrytszych marzeń każdej żywej istoty” Woźniaka harmonijnie konweniuje z kompozycją opartą na zrozumiałej symbolice. Obraz dosłownie kipi kolorami. Z otoczonej nimbem postaci wyłania się antropomorficzny „duch”, czyli symbol gościa z zaświatów. Farba jest nakładana warstwowo, dzięki czemu artyście udało się uzyskać rozedrgany obraz o znamionach ruchu. Malarstwo jest podstawowym sposobem wypowiedzi Woźniaka. Używa go jako zbiór narzędzi umożliwiających wgląd w rzeczywistość. Obraz jest dla niego czymś więcej niż przedstawieniem określonego wizerunku. Stanowi zapis ładunku energetycznego. Zdaniem Woźniaka jakość obrazu jest zależna od zawartej w nim energii i od jej mocy działania na widza. Najważniejszy wydaje się obieg sił i wartości, ruch i zmiana. Dlatego Woźniak głosi tezę, że jednolity styl jest hamulcem dla sztuki. Artysta świadomie podjął próbę zastosowania tych założeń do własnej pracy twórczej. Wiązało się z odejściem od tradycyjnego podejścia do malowania wartości takiego jak: rozpoznawalność maniery czy tematyki. To dzięki tym założeniom Woźniak mógł realizować prace czerpiące wprost z jego własnej egzystencji, dostrzec możemy progres w jego malarstwie. Ten wysiłek, aby poprzez sztukę nawiązać kontakt z czasem i innymi ludźmi, Andrzej Szewczyk określił jako „wbijanie się w istnienie” (mosart.pl/galeriabwa-archiwum-2015/ detail,nID,5593). Jego celem było odwoływanie się do konkretów oraz poruszanie uniwersalnych tematów. Formalne aspekty swych dzieł Woźniak traktował jako element niezbędny, lecz zawsze współpracujący z jego tematem i treścią. Niebagatelny był też dla niego efekty zaskoczenia lub zdziwienia, wywołany u odbiorców jego prac. Aspekty te były tak samo ważne jak wybór kształtu i koloru.
Bez wątpienia spośród wszystkich członków Gruppy, to właśnie prace Woźniak wydają się najbardziej liryczne czy wręcz metafizyczne. W szczególności te namalowane w latach 80. przez krytyków opisywane były jako najbardziej ekspresyjne. Mimo że zakorzeniona w słynnej Pracowni Dziekanka grupa hołdowała postmodernistycznym wartościom absurdu i groteski i jednocześnie określana jako „pogańska”, to nie stroniła od popularnych wątków eschatologicznych i religijnych, a nawet brali udział w przykościelnych wystawach. Jak wynika z informacji napisanych na odwrociu prezentowanego obrazu, dzieło to zostało namalowane na przełomie 1985 i 1986, czyli w tak zwanym okresie ekspresjonistycznym artysty. Powstałe w tym czasie obrazy odznaczają się bogatą fakturą, wynikającą z pospiesznego i spontanicznego sposobu malowania oraz ostrą kolorystyką. Okres ten wieńczy dramatyczny „Dom dla nieuleczalnie chorych – pamięci Katarzyny Kobro”, nagrodzony na wystawie „Droga i Prawda” we Wrocławiu.
Podczas pobytu na stypendium w Berlinie Zachodnim (zrealizowanym w 2 połowie lat 80.) artysta rozwijał malarstwo symboliczno-metaforyczne. Wychodząc od symboliki chrześcijańskiej, namalował obrazy takie jak: „Bramy raju”, tryptyk „Przemiana” oraz cykl z Upadłym Aniołem. Woźniak nie stronił od indywidualnych ujęć kompozycyjnych, które zachowały jednak „sakralny” wysoki ton. Z kolei w nieco późniejszych kompozycjach z pustymi wnętrzami artysta odchodził od przedstawiania postaci. I tak oto możemy prześledzić poszczególne okresy twórczości tego wybitnego artysty. Kierując się własnym gustem i upodobaniami każdy z nas może wybrać swoje ulubione dzieła. Z pewnością prezentowany obraz zasługuje na uwagę.
Studiował w warszawskiej ASP w pracowni malarstwa S. Gierowskiego (dyplom w 1981). Od 1982 związany z Gruppą brał udział w niemal wszystkich jej wystawach i akcjach, współredagował jej pismo “Oj dobrze już”. W 1987 zdobył I nagrodę na II Biennale Młodych “Droga i Prawda” we Wrocławiu. W latach 1985-1989 (z przerwami) wraz z M. Sobczykiem pracował przy polichromii cerkwi neo-unickiej w Kostomłotach na Podlasiu. W 1986 wraz z Grzybem przebywał na stypendium w Berlinie Zachodnim. W 1991/92 wykładał w prywatnej Szkole Sztuki w Warszawie, założonej i prowadzonej przez J. Modzelewskiego i M. Sobczyka. Od 1992 prowadzi pracownię malarstwa w Instytucie Wychowania Plastycznego WSP w Zielonej Górze. W twórczości z lat 80. odnaleźć można komentarz do rzeczywistości PRL-u („Nowa fala popierdala”), tworzy też ekspresyjne prace w mocnej kolorystyce. Pod koniec lat 80-tych w jego malarstwie ujawnia się nurt symboliczny i metaforyczny. W latach 90-tych bierze udział w licznych performansach i instalacjach.

Description:
"Death - one of the innermost dreams of every living being", 1985-86
oil/canvas, 180 x 130 cm; signed, dated and described on the reverse: 'SMIERC - JEDNO | Z NAJSKRYTSZYCH MARZEN | KAZDEJ ZYWEJ ISTOTY | RYSZARD WOzNIAK | OLEJ, 1985/86 | 180 x 130 cm', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'ŚMIERĆ - JEDNO | Z NAJSKRYTSZYCH MARZEŃ | KAŻDEJ ŻYWEJ ISTOTY | RYSZARD WOŹNIAK | OLEJ, 1985/86 | 180 x 130 cm'
Proweniencja
kolekcja Andy Rottenberg; DESA Unicum, 2021; kolekcja prywatna, Warszawa
Literatura
Ryszard Woźniak, Wiara i praca, katalog wystawy, BWA, Zielona Góra 1998, nlb. (il.); Gruppa, red. Agnieszka Szewczyk, Recklinghausen 2023, s. 529 (il.)
Wystawiany
„Widzialne niewidzialne", Pracownia Dziekanka, Warszawa, 21-30.04.1986; „Avanguardia Polacca. Esposizione dell'arte independente polacca", Centro Direzionale Colleoni, Agrate Brianza, 28.05-16.06.1987; Ryszard Woźniak. „Wiara i praca". Malarstwo, BWA, Zielona Góra, 17.12.1998-10.01.1999;