5
Louis (Ludwik Kazimierz) Marcoussis (Markus) (1878 - 1941) | "Stół" ("La table"), 1930
Estymacja:
35,000 zł - 45,000 zł
Sprzedane
32,000 zł
Aukcja na żywo
Grafika Artystyczna. Sztuka Dawna
Wymiary
24,7 x 18 (zadruk)
Kategoria
Opis
akwaforta/papier, 24,7 x 18 (zadruk), sygnowany ołówkiem p.d.:'marcoussis', opisany l.d.: '12/20', edycja na papierze Simili Japon wydana przez Jeanne Bucher, Paryż
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Obiekt importowany spoza terytorium UE na podstawie odprawy czasowej. Importowy podatek VAT w wysokości 8% kwoty wylicytowanej, będzie doliczony do ceny sprzedaży obiektu.
Louis Marcoussis (do 1912 roku Ludwik Kazimierz Markus) to jeden z najciekawszych i najoryginalniejszych artystów polskich początku XX wieku; przydomek Marcoussis zawdzięcza Apollinaire’owi. Porzucił w 1901 roku studia prawnicze w Warszawie i podjął naukę malarstwa w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Jana Stanisławskiego i Józefa Mehoffera. W 1903 roku wyjechał do Paryża, gdzie kontynuował studia w Académie Julian u Julesa Lefebvre'a. Związany był ze środowiskiem École de Paris, przede wszystkim z jego awangardowym odłamem reprezentowanym przez Apollinaire'a, Picassa, Grisa, Jacoba i Metzingera. W 1913 roku poślubił przybyłą z Krakowa na studia paryskie malarkę - Alicją Halicką. Uczestniczył w paryskich Salonach: Jesiennym (1905, 1907, 1912), Niezależnych (1906, 1907, 1913-14, 1920-21, 1923, 1925) i Tuileries (1923-29); w 1912 wziął udział w salonie Section d'Or w Galerie La Boëtie. Prezentował swą twórczość także w Berlinie, Brukseli, Genewie, Amsterdamie, Düsseldorfie, Wiedniu, Nowym Jorku, Chicago, Hamburgu, Los Angeles, Sztokholmie i Mediolanie. W 1920 roku Markus podjął współpracę z krakowskim pismem "Formiści" prezentującym koncepcje pierwszej polskiej awangardy - ugrupowania Formiści. Za pośrednictwem grupy a.r. ofiarował kilka swoich prac do Kolekcji Międzynarodowej Sztuki Nowoczesnej utworzonej w 1931 roku w Muzeum Miejskim w Łodzi. Na wczesną twórczość Marcoussis’a wpływ miało przede wszystkim malarstwo Stanisławskiego, później oddziaływały na niego nowatorskie nurty awangard kształtujących się w Paryżu w pierwszych latach XX w. W latach 1931 – 37 Markus uprawiał głównie grafikę, doskonaląc swe umiejętności w zakresie akwaforty, akwatinty i suchej igły; technik graficznych nauczał w Académie Schläepfer w Paryżu. Do najważniejszych dokonań artysty na polu grafiki należą cykle ilustracji do poematów T. Tzary (1926, 1928), "Aurélie" G. de Nervala i "Alcools" Apollinaire'a (1934). Markus zajmował się także projektowaniem dywanów. Indywidualne wystawy artysty odbyły się w paryskich galeriach Pierre Chareau (1925), Bernheim (1929) i Jeanne Bucher (1929). Monograficzne pokazy twórcy miały miejsce także w Nowym Jorku w Knoedler Gallery (1933, 1935) i w Brukseli w Palais des Beaux-Arts (1936, 1937). Markus brał udział w ekspozycjach polskiej sztuki w Paryżu urządzonych w Galerie du Musée Crillon (1922) i Galerie Bonaparte (1935). Pośmiertna prezentacja twórczości artysty została zorganizowana w 1964 w Musée d'Art Moderne w Paryżu. W 1985 roku prace Markusa włączono do wystawy "The Circle of Jewish Montparnasse Artists in Paris" w Nowym Jorku.
Description:
"Table" ("La table"), 1930
etching/paper, scheet; signed by a pencil lower right: 'marcoussis', described lower left: '12/20', akwaforta na papierze Simili Japon;
grafika wydana przez Jeanne Bucher, Paryz,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- This lot has been imported from outside the EU and placed under Temporary Admission regime. Import VAT is payable at 8% on the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Obiekt importowany spoza terytorium UE na podstawie odprawy czasowej. Importowy podatek VAT w wysokości 8% kwoty wylicytowanej, będzie doliczony do ceny sprzedaży obiektu.
Louis Marcoussis (do 1912 roku Ludwik Kazimierz Markus) to jeden z najciekawszych i najoryginalniejszych artystów polskich początku XX wieku; przydomek Marcoussis zawdzięcza Apollinaire’owi. Porzucił w 1901 roku studia prawnicze w Warszawie i podjął naukę malarstwa w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Jana Stanisławskiego i Józefa Mehoffera. W 1903 roku wyjechał do Paryża, gdzie kontynuował studia w Académie Julian u Julesa Lefebvre'a. Związany był ze środowiskiem École de Paris, przede wszystkim z jego awangardowym odłamem reprezentowanym przez Apollinaire'a, Picassa, Grisa, Jacoba i Metzingera. W 1913 roku poślubił przybyłą z Krakowa na studia paryskie malarkę - Alicją Halicką. Uczestniczył w paryskich Salonach: Jesiennym (1905, 1907, 1912), Niezależnych (1906, 1907, 1913-14, 1920-21, 1923, 1925) i Tuileries (1923-29); w 1912 wziął udział w salonie Section d'Or w Galerie La Boëtie. Prezentował swą twórczość także w Berlinie, Brukseli, Genewie, Amsterdamie, Düsseldorfie, Wiedniu, Nowym Jorku, Chicago, Hamburgu, Los Angeles, Sztokholmie i Mediolanie. W 1920 roku Markus podjął współpracę z krakowskim pismem "Formiści" prezentującym koncepcje pierwszej polskiej awangardy - ugrupowania Formiści. Za pośrednictwem grupy a.r. ofiarował kilka swoich prac do Kolekcji Międzynarodowej Sztuki Nowoczesnej utworzonej w 1931 roku w Muzeum Miejskim w Łodzi. Na wczesną twórczość Marcoussis’a wpływ miało przede wszystkim malarstwo Stanisławskiego, później oddziaływały na niego nowatorskie nurty awangard kształtujących się w Paryżu w pierwszych latach XX w. W latach 1931 – 37 Markus uprawiał głównie grafikę, doskonaląc swe umiejętności w zakresie akwaforty, akwatinty i suchej igły; technik graficznych nauczał w Académie Schläepfer w Paryżu. Do najważniejszych dokonań artysty na polu grafiki należą cykle ilustracji do poematów T. Tzary (1926, 1928), "Aurélie" G. de Nervala i "Alcools" Apollinaire'a (1934). Markus zajmował się także projektowaniem dywanów. Indywidualne wystawy artysty odbyły się w paryskich galeriach Pierre Chareau (1925), Bernheim (1929) i Jeanne Bucher (1929). Monograficzne pokazy twórcy miały miejsce także w Nowym Jorku w Knoedler Gallery (1933, 1935) i w Brukseli w Palais des Beaux-Arts (1936, 1937). Markus brał udział w ekspozycjach polskiej sztuki w Paryżu urządzonych w Galerie du Musée Crillon (1922) i Galerie Bonaparte (1935). Pośmiertna prezentacja twórczości artysty została zorganizowana w 1964 w Musée d'Art Moderne w Paryżu. W 1985 roku prace Markusa włączono do wystawy "The Circle of Jewish Montparnasse Artists in Paris" w Nowym Jorku.
Description:
"Table" ("La table"), 1930
etching/paper, scheet; signed by a pencil lower right: 'marcoussis', described lower left: '12/20', akwaforta na papierze Simili Japon;
grafika wydana przez Jeanne Bucher, Paryz,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- This lot has been imported from outside the EU and placed under Temporary Admission regime. Import VAT is payable at 8% on the hammer price.
Stan zachowania
Praca oprawiona
Technika
akwaforta/papier
Sygnatura
sygnowany ołówkiem p.d.:'marcoussis', opisany l.d.: '12/20'
Proweniencja
Christie's, Nowy Jork, kwiecień 2023; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Milet 52