Powrót do DESA.PL
4 of Liczba obiektów: 85
4
Maria Melania Mutermilch Mela Muter (1876 - 1967) | "Grupa dzieci przy starym moście w Ondarroa (Kraj Basków)", 1913-14
Estymacja:
15,000 zł - 25,000 zł
Sprzedane
15,000 zł
Aukcja na żywo
Grafika Artystyczna. Sztuka Dawna
Wymiary
20 x 18 cm
Kategoria
Opis
akwaforta/papier, 20 x 18 cm, sygnowany tuszem p.d.: 'Muter',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Mela Muter zajmowała się grafiką artystyczną jedynie do okresu I wojny światowej, a jej oeuvre graficzne jest bardzo wąskie. W 1905 roku artystka spędzała wakacje w Concarneau w Bretanii, gdzie artysta grafik Victor Roux-Champion namawiał ją do uprawiania technik graficznych. Od tego momentu właśnie zaczęła eksperymentować z akwafortą, akwatintą i suchą igła. Wydaje się, że jej prace graficzne to unikaty, gdyż w kolekcji Nawrockich znajduje się jedynie 12 grafik o różnych tematach, datowanych na lata 1900-1914, a na rynku aukcyjnym historycznie ujawniona została tylko jedna jej grafika (akwatinta „Femme au verre d'absinthe”, 1905). Prezentowana akwaforta „Grupa dzieci przy starym moście w Ondarroa” jest pracą zupełnie unikalną, a drugi jej, niesygnowany egzemplarz znajduje się właśnie w kolekcji Nawrockich. Muter przedstawiła tutaj ulubiony temat grupy dziecięcej w scenerii małego portu rybackiego w Ondarroa, gdzie spędzała wakacje 1913 i 1914 roku. Z tego okresu pochodzą także prace malarskie o podobnej tematyce i przy tym uznawane z jej najlepsze obrazy, takie jak „Taniec hiszpański” (1913, kolekcja prywatna).
Urodziła się w żydowskiej rodzinie kupieckiej w Warszawie jako Maria Melania Klingsland. W 1899 roku wyszła za mąż za pisarza i działacza socjalistycznego Michała Mutermilcha. Z tego związku przyszedł na świat jej jedyny syn, Andrzej. Już pod koniec XIX stulecia uczęszczała do Prywatnej Szkoły Malarstwa i Rysunku Miłosza Kotarbińskiego. W 1901 cała rodzina wyjechała do Paryża, gdzie Muter otworzyła własną pracownię i kontynuowała naukę w Académie de la Grande Chaumiere i Académie Colarossi. Do wybuchu I wojny światowej artystka intensywnie malowała, brała udział w licznych wystawach i podróżowała, szczególnie chętnie do Bretanii, a także do Hiszpanii. Nawiązała także romans z Leopoldem Staffem. Wojnę spędziła właśnie na północy Francji. Po jej zakończeniu powróciła do Paryża. W późniejszym czasie towarzyszyła synowi chorującemu na gruźlicę kości podczas pobytów w sanatoriach, gdzie poznała Raymonda Lefebvre’a, z którym połączyło ją silne uczucie. Koniec drugiej dekady XX wieku to traumatyczne dla Muter wydarzenia – rozwód z mężem oraz śmierć kochanka.

Okres międzywojenny to czas największego rozwoju jej kariery. Muter stała się wówczas wziętą portrecistką tworzącą na zamówienia artystów, pisarzy, polityków i paryskiej arystokracji. Na początku lat 20. uległa na krótki moment wpływom kubizmu, po raz pierwszy wyjechała na Lazurowe Wybrzeże, przeszła na katolicyzm i przeżyła niespodziewaną śmierć syna. Malowała nie tylko portrety, ale także pejzaże i martwe natury. Stworzyła własny, oryginalny styl, operując charakterystyczną, impastową fakturą i właściwą sobie ekspresyjną stylistyką. Podczas II wojny światowej ukrywała się na południu Francji, początkowo w Villeneuve-les-Avignon, a następnie już w samym Awinionie. Z tego czasu pochodzą liczne krajobrazy i symboliczne sceny religijne rozgrywające się na tle doliny Rodanu. Po powrocie do Paryża Muter stopniowo zaczęła popadać w zapomnienie. Jej spuścizna została na nowo odkryta w latach 60. przez Linę i Bolesława Nawrockich, a spopularyzowana przez głośne wystawy w kolońskiej Galerie Gmurzyńska, a także dzięki prezentacji w warszawskim Muzeum Narodowym w 1994 roku.

Description:
"Group of kids near the old bridge in Ondarroa (Basque's Country)", 1913-14
etching/paper, 20 x 18 cm; signed by an ink lower right: 'Muter', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Stan zachowania
Praca oprawiona
Technika
akwaforta/papier
Sygnatura
sygnowany tuszem p.d.: 'Muter'
Proweniencja
spuścizna po artystce; Galerie Gmurzynska, Kolonia; kolekcja prywatna, Europa
Literatura
porównaj: Mela Muter. Kolekcja Bolesława i Liny Nawrockich, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1994, nr kat. 191 (tam druga znana odbitka)