Powrót do DESA.PL
65 of Liczba obiektów: 66
65
Rafał Olbiński | Leda, 2015
Estymacja:
25,000 zł - 30,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Fantastyczna. Surrealizm i Realizm Magiczny
Artysta
Rafał Olbiński (1943)
Wymiary
48 x 69 cm (w świetle passe-partout)
Opis
ołówek, węgiel/papier, 48 x 69 cm (w świetle passe-partout), sygnowany i datowany p.d.: 'Olbiński 2015',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


W jednym z wywiadów Rafał Olbińki zwrócił uwagę na to, że nasza kultura jest osadzona na dwóch filarach. Jednym jest chrześcijaństwo, drugim filarem jest zaś mitologia. Jak sam przyznał, on w swoich pracach nawiązuje do mitologii bowiem tam kobiety miały realną władzę. Boginie rządziły, decydowały nie tylko o sobie, ale i o losach świata. Dzięki czemu przedstawione tam historie są ciekawsze. Także tym razem Rafał Olbiński wziął na swój warsztat popularny mitologiczny motyw. Nie tylko dla Rafała Olbińskiego mitologia stanowiła róg obfitości tematów dla europejskich artystów. Przedstawienia Ledy z łabędziem pojawiały się w sztuce europejskiej wielokrotnie, od antyku po postmodernizm. Była znakomitym pretekstem, aby stworzyć przedstawienie o charakterze erotycznym i nie narazić się na ostracyzm ze strony pobożnych odbiorców sztuki. Wszak bogowie Greków i Rzymian posiadali bardzo różnorodne i bogate relacje erotyczne. Ich perypetie miłosne, nawet w dzisiejszych czasach, mogą wprawić w oniemienie i zakłopotanie. Naczelnym Don Juanem, seryjnym uwodzicielem był Zeus (Jowisz), który nieustannie polował na kolejne przedstawicielki płci przeciwnej. Na drodze jego szczęścia stała zazdrosna żona, Hera (Junona), skądinąd patronka małżeństwa i rodziny. Zeus musiał się wielce natrudzić, aby umknąć spod oka groźnej małżonki i wdać się w kolejny, wysublimowany romans. Nasz niestrudzony bohater o potężnym libido był bogiem, co sprawiało, że mógł on pozwolić sobie na większą kreatywność, niż zwykli śmiertelnicy. Znakomitym sposobem na uwodzenie dziewcząt było przybieranie rozmaitych postaci, także tych zwierzęcych. Zatem na czas pozamałżeńskich romansów przybierał odmienne formy swej cielesności. W przypadku tego mitu Zeus postanowił posiąść Ledę. Kim była ów przecudnej urody kobieta? Otóż Leda była królową Sparty, żoną króla Tyndareosa. Zeus uwiódł ją pod postacią łabędzia. W wyniku tego romansu Leda wydała na świat potomstwo. Zniosła ona jajo, a nawet dwa jaja. Z każdego z jaj wykluło się dwoje dzieci. Narodzone w ten surrealistyczny sposób czworaczki to: Kastor i Polideukes, oraz Kitajmestra i Helena. Owa mityczna historia była brana na warsztat przez rozmaitych artystów. Sam Michał Anioł podjął się tego tematu. Stworzył rzeźbę interpretującą mit. Była ona wyjątkowo dosłowna przede wszystkim z uwagi na pozę kochanków – łabędź znajduje się pomiędzy nogami swej leżącej kochanki. W większości przypadków w malarstwie renesansowym i barokowym Leda ukazywana była raczej w towarzystwie łabędzia, niż podczas samego aktu miłosnego. Podobnie jest w przypadku prezentowanego przez nas obrazu. Rafał Olbiński w prezentowanej pracy interpretuje mitologiczny motyw miłości boga Zeusa pod postacią łabędzia do spartańskiej królowej Ledy w sposób zdecydowanie bardziej subtelny, zaledwie z lekką nutką erotyki. Być może, dla osób nie znających mitu, byłaby to całkiem niewinna, wręcz baśniowa scenka rodzajowa?
W centralnej części dzieła widzimy nagą Ledę leżącą w hamaku. Jej ciało (pośladki i uda) jest delikatnie otulone skrzydłem łabędzia, które przybrało postać delikatnej, miękkiej tkaniny. Leda leży z przymkniętymi oczami i wyciągniętymi dłońmi. Poza, jaką przyjęła wskazuje na stan głębokiego rozluźnienia. U Olbińskiego kobietę i łabędzia pływającego u jej stóp, łączy zmysłowe uczucie. W ten subtelny, alegoryczny sposób została uchwycona scena tuż po zbliżeniu erotycznym. Rozgrywa się ona na tle jeziora otoczonego przez zagajnik. Jest cicho i spokojnie, wręcz sielsko. Niezmącona tafla wody jeszcze bardziej podkreśla moment wyciszenia i relaksacji. Ta urocza scena z pewnością trafi w gusta wielu miłośników sztuki. Zawiera bowiem niepowtarzalny urok i działa wielce relaksująco.

Rafał Olbiński urodził się i studiował w Polsce, gdzie ukończył Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej. W 1981 roku wyemigrował do Stanów Zjednoczonych i wkrótce stał się uznanym malarzem, ilustratorem, projektantem i scenografem. A w ostatnich latach również rzeźbiarzem.
Za swoje prace otrzymał ponad 150 nagród, w tym złote i srebrne medale przyznawane przez Klub Dyrektorów Artystycznych w Nowym Jorku oraz złote i srebrne medale od Towarzystwa Ilustratorów w Nowym Jorku i Los Angeles.
W latach 1983-1988 był wykładowcą na Uniwersytecie Temple w Filadelfii a w latach 1987-2001 wykładał w prestiżowej School of Visual Arts w Nowym Jorku.
W 1994 roku otrzymał międzynarodowego Oscara za Najbardziej Znaczący Plakat Roku, Prix Savignac w Paryżu. W tym samym roku otrzymał nagrodę czasopisma Creative Review w Londynie za najlepszą brytyjską ilustrację.
W 1995 roku jego plakat zwyciężył w konkursie "Nowy Jork stolicą świata" wybrany przez jury pod przewodnictwem burmistrza miasta Rudolfa Gulianiego. Rok później otrzymał nagrodę Stephana Dohanosa przyznawaną przez członków Stowarzyszenia Ilustratorów Nowojorskich za najlepszą pracę roku.
W 1996 Amerykańska Agencja Informacyjna zamówiła u Rafała Olbińskiego projekt plakatu upamiętniającego 25 rocznicę Dnia Ziemi, a w 2000 roku władze Nowego Jorku zwróciły się z propozycją stworzenia plakatu na trzydziestolecie Dnia Ziemi.
W 2002 roku miasto Fondi we Włoszech przyznało mu nagrodę "Premio Divina Guilia" za wybitny wkład do sztuki współczesnej.
Prace Olbińskiego znajdują się w kolekcjach tak prestiżowych instytucji jak, m.in.: The National Arts Club w Nowym Jorku, Smithsonian Institute and Library of Congres w Waszyngtonie, Suntory Museum w Osace oraz w wielu prywatnych i korporacyjnych zbiorach w USA, Japonii i Europie.
W 2002 roku wybrane obrazy Rafała Olbińskiego umieszczono w programie projekcji na Grand Central Station w Nowym Jorku, w panteonie Great Art jako jedną z atrakcji na cześć obchodzonego Dnia Ziemi. Inni artyści, których prace były również prezentowane to: Keith Haring, Roy Lichtenstein, Robert Rauschenberg i Andy Warchol.
W tym samym roku jego debiut scenoraficzny do opery "Don Giovani" w Filadelfii był bardzo wysoko oceniony przez krytyków New York Timesa i Philadelphia Inquirer.
Twórczości Rafała Olbińskiego poświęcono wiele artykułów w międzynarodowych czasopismach, jak New York Times, Der Spiegel, etc.
W Stanach Zjednoczonych do tej pory ukazało się pięć książek o sztuce Olbińskiego, z najnowszą "Olbinski's women" wydaną przez Hudson Hills Press w 2007 roku.
W 2006 roku Prezydent RP odznaczył artystę złotym medalem Gloria Artis oraz w 2012 roku Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski.
W konkursie Teraz Polska w 2013 roku Rafał Olbiński otrzymał odznaczenie Wybitny Polak.
W ostatnich latach twórczość Rafała Olbińskiego jest szeroko wystawiana na całym świecie. W roku 2019 w Muzeum Polskim w Rapperswil w Szwajcarii. W Monachium. W parlamencie Brytyjskim odbyła się prezentacji książki Ars Picturae. W 2018 Miała miejsce wystawa w Pałacu Sztuki w Krakowie prezentująca sto obrazów. W ostatnich latach odbyło się także wiele indywidualnych wystaw Rafała Olbińskiego w Stanach Zjednoczonych: w 2017 roku w Nowym Jorku w Kosciuszko Foundation, w 2016 w Gallery 444 w San Francisco, w 2014 w Gallery Studio Vendome w Nowym Jorku oraz w 2013 w Suzzallo Library University of Washington, Seattle. W 2015 prezentował swoje dzieła na EXPO w Mediolanie, a wcześniej w 2014 w Chinach na International Art Exhibition w Harbin i w 2013 Museu da Musica w Lizbonie. Jako jedyny artysta z Polski został zaproszony do wzięcia udziału w 9. Biennale Sztuki w Muzeum Narodowym w Pekinie, w 2022

Description:
Leda, 2015
pencil, charcoal/paper, 48 x 69 cm (dimensions in passe-partout window); signed and dated lower right: 'Olbinski 2015', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
ołówek, węgiel/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Olbiński 2015'