Powrót do DESA.PL
48 of Liczba obiektów: 59
48
Marek Dariusz Kamieński | "Apollo z Bellac", 1993
Estymacja:
7,000 zł - 10,000 zł
Sprzedane
6,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
110 x 90 cm
Opis
akryl, olej/płótno, 110 x 90 cm, sygnowany p.d.: 'mKamieński',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


„Obraz ‘Apollo z Bellac’ nawiązuje do trzech etapów w twórczości Picassa: cyrkowego, neoklasycznego i śródziemnomorskiego, oraz twórczości Ingresa. Kompozycja oparta jest na przenikaniu się dwóch przeciwnie skierowanych trójkątów, w układzie góra-dół, zgodnie z zasadami kompozycji sformułowanymi przez Berta Sterna”. Marek Dariusz Kamieński

DIALOG Z KLASYKĄ

Marek Kamieński to jeden z głównych przedstawicieli malarstwa „nowej ekspresji” lat 80. Od początku swojej kariery angażował się w ówczesny ruch artystyczny, na tle którego wyróżniał się wielkoformatowym malarstwem łączącym ironię i silnie zarysowane motywy erotyczne z fotografią.

Kamieński czerpał inspiracje z różnych źródeł, w tym z pism ilustrowanych i pornograficznych, które łączył z popartowską stylistyką. Jego malarstwo charakteryzowało się dynamicznym, wręcz „dzikim” sposobem nakładania farby na płótno, co można było dostrzec w pracach, przykładowo „Motorhead” (1982). Artysta nie unikał również żartobliwych i fantastycznych wizji, takich jak w przypadku monstrualnie powiększonych pluszowych zabawek czy cytatów z obrazów Jana Matejki. W kolejnych latach Kamieński gromadził i łączył różnorodne motywy, mieszając elementy kultury wysokiej i niskiej z ikonami europejskiej sztuki. Pod koniec lat 80. przeszedł od „dzikiego” malarstwa do postmodernistycznej zabawy z różnymi konwencjami, sięgając po stylistykę futurystyczną i trawestując klasyczne malarstwo. Narracyjny, wieloaspektowy i wieloplanowy sposób kreacji motywów na płótnie kontynuuje do dziś. Współczesne prace artysty są solidnie dopracowane, wręcz dekoracyjne, i charakteryzują się feerią ostrych barw, płasko skonstruowaną przestrzenią obrazu oraz zagęszczoną narracją.

Obraz „Apollo z Bellac” z 1993 jest znakomitym przykładem dojrzałej twórczości Marka Kamieńskiego, ukazującym jego zdolność do łączenia różnych wpływów artystycznych i konwencji. Dzieło to nawiązuje do trzech etapów w twórczości Pabla Picassa: cyrkowego, neoklasycznego i śródziemnomorskiego, a także do twórczości Jeana-Auguste-Dominique’a Ingresa. Artysta umiejętnie łączy w nim różnorodne stylistyki, tworząc dzieło pełne ekspresji i dynamiki, które jest jednocześnie hołdem dla klasyki i twórczą reinterpretacją tradycji malarskiej. Obraz „Apollo z Bellac” wpisuje się w charakterystyczny dla Kamieńskiego sposób kreacji, gdzie złożona narracja, bogata symbolika i intensywna kolorystyka współtworzą unikalny, wielowarstwowy język artystyczny.

Kamieński, jak mało który artysta, potrafi w swoich pracach ukazać złożoność współczesnej kultury, odwołując się jednocześnie do jej klasycznych korzeni. Przez lata swojej twórczości udowodnił, że jest artystą, który nie tylko podąża za trendami, ale także współtworzy i redefiniuje, pozostawiając trwały ślad w historii polskiej sztuki współczesnej. W obrazie „Apollo z Bellac” widzimy wszystkie te cechy twórczości Kamieńskiego – odważne eksperymenty z kolorem, głęboką narracyjność oraz umiejętność łączenia różnych tradycji artystycznych. Jest to dzieło, które z pewnością zajmuje szczególne miejsce w jego bogatym dorobku artystycznym.
Marek Kamieński (ur. 1953) Malarz, rysownik, autor filmów, instalacji i performance, jeden z głównych przedstawicieli malarstwa „nowej ekspresji” lat 80, wokalista i producent zespołu Zilch (Jarocin 1984-1985), urodził się w Katowicach. W latach 1972-1979 studiował w tamtejszej filii krakowskiej ASP na Wydziale Grafiki, po czym włączył się w nurt sztuki lat 80, ze swoim podszytym ironią i mocno epatującym erotyką wielkoformatowym malarstwem połączonym z fotografią. Pierwsza indywidualna wystawa artysty miała miejsce w 1983 roku w katowickim BWA. Wykorzystując zdjęcia z pism ilustrowanych i pornograficznych, łączył popartowską stylistykę z wręcz “dziko” nakładaną na płótno farbą (Motorhead, 1982). Nie stronił również od żartobliwych, fantastycznych wizji, jak choćby silnie naładowanych ekspresją, monstrualnie powiększonych pluszowych zabawek, cytatów z obrazów Jana Matejki czy fantazyjnych stworzeń (Dinozaury, 1985). Od tego czasu gromadzi i łączy motywy dowolnie, mieszając elementy kultury wysokiej i plebejskiej z ikonami europejskiej sztuki. Pod koniec lat 80 odchodzi od „dzikiego” malarstwa na rzecz postmodernistycznej zabawy z różnymi konwencjami. Nawiązuje do stylistyki futurystycznej (Sokrates tańczący, Śniadanie na trawie, 1991), a w następnych latach do klasyki malarstwa trawestując i cytując, mieszając i parafrazując różne znane wątki malarskie. Narracyjny, wieloaspektowy i wieloplanowy sposób kreacji motywów na płótnie kontynuuje do dziś. Jego obecne prace (Vincent i Paul idą na motyw, 2009), solidnie dopracowane, wręcz dekoracyjne, emanują feerią ostrych barw, płasko konstruowaną przestrzenią obrazu, zagęszczoną narracją ale też niekonwencjonalnymi zbitkami myślowymi, niestroniącymi od pastiszu.

Wielka encyklopedia malarstwa polskiego, słowo wstępne, Jan. K. Ostrowski, Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków 2011

Description:
"Apollo from Bellac", 1993
acrylic, oil/canvas, 110 x 90 cm; signed lower right: 'mKamienski', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
akryl, olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'mKamieński'