307
Marian Wawrzeniecki (1863 - 1943) | Z podań słowiańskich, około 1914
Estymacja:
18,000 zł - 24,000 zł
Sprzedane
14,000 zł
Aukcja na żywo
Dekady. Wielcy Mistrzowie XX wieku
Wymiary
58 x 48 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno (dublowane), 58 x 48 cm, sygnowany p.śr.: ‘M. W.’, opisany na krośnie malarskim: 'M. WAWRZENIECKI | 1914'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Prezentowany obraz podejmuje tematykę słowiańskich baśni i legend, charaktery styczną dla artysty. Na swoich płótnach Wawrzeniecki ukazywał zarówno mity znane z literatury etnograficznej, jak i wizje oparte na własnej wyobraźni, jedynie luźno zakorzenione w źródłach historycznych. Niekiedy – tak jak w tej pracy – skupiał się na baśniowym klimacie i literackim ładunku dzieła, innym razem oscylował wokół obsceniczności i makabry. Ta ostatnia sfera jego twórczości sprawiła, że na długie lata przyklejono mu etykietę pornografa. „Z podań słowiańskich”, podobnie jak kilka innych obrazów z tego okresu, dowodzi jednak, że Wawrzeniecki to nie tylko prowokator, lecz także niezwykle zdolny malarz. W pracy uwagę przykuwają przede wszystkim nasycone, śmiało zestawione kolory, decydujące o jej dekoracyjnym charakterze. Jej autor był związany ze środowiskiem krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, ale kształcił się również w Paryżu i Monachium. W Polsce bardzo wcześnie zarówno jego poglądy, jak i dzieła stały się powodem kontrowersji. Malarz, ale również pisarz, naukowiec amator, archeolog, religioznawca, propagator słowiańszczyzny i rodzimowierstwa, miał opinię ekscentryka i indywidualisty. W okresie Młodej Polski oscylował wokół symbolizmu i tworzył liczne wizerunki torturowanych czarownic oraz sceny rodzajowe w średniowiecznym kostiumie. W okresie międzywojennym związał się ze Szczepem Rogate Serce – grupą artystyczną założoną przez Stanisława Szukalskiego. Przybrał imię Dąbrowid i swoje kompozycje sygnował lewoskrętną swastyką, znaną wtedy jako praindoeuropejski symbol szczęścia.
W latach 80. XIX w. studiował w Warszawie u Wojciecha Gersona, a następnie w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Jana Matejki, L. Loefflera, F. Cynka. Kształcił się ponadto w Monachium, Paryżu i we Włoszech. Wiele podróżował, w tym na Wschód. Mieszkał na stałe w Warszawie. Wykonywał ilustracje do pism m.in.: "Chimery". Był członkiem Stowarzyszenia Artystów "Odłam". Publikował artykuły z zakresu historii sztuki oraz pracował jako archeolog. Malarska twórczość Wawrzenieckiego charakteryzuje się upodobaniem do mistyczno - symbolicznych motywów. Artysta często podejmował alegoryczną tematykę zainspirowaną słowiańskimi mitami i legendami oraz przedchrześcijańskimi dziejami Polski.
Description:
From Slavic legends, circa 1914
oil/lined canvas, 58 x 48 cm; signed on the right, in the middle: ‘M. W.’, described on the stretcher: 'M. WAWRZENIECKI | 1914',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Prezentowany obraz podejmuje tematykę słowiańskich baśni i legend, charaktery styczną dla artysty. Na swoich płótnach Wawrzeniecki ukazywał zarówno mity znane z literatury etnograficznej, jak i wizje oparte na własnej wyobraźni, jedynie luźno zakorzenione w źródłach historycznych. Niekiedy – tak jak w tej pracy – skupiał się na baśniowym klimacie i literackim ładunku dzieła, innym razem oscylował wokół obsceniczności i makabry. Ta ostatnia sfera jego twórczości sprawiła, że na długie lata przyklejono mu etykietę pornografa. „Z podań słowiańskich”, podobnie jak kilka innych obrazów z tego okresu, dowodzi jednak, że Wawrzeniecki to nie tylko prowokator, lecz także niezwykle zdolny malarz. W pracy uwagę przykuwają przede wszystkim nasycone, śmiało zestawione kolory, decydujące o jej dekoracyjnym charakterze. Jej autor był związany ze środowiskiem krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, ale kształcił się również w Paryżu i Monachium. W Polsce bardzo wcześnie zarówno jego poglądy, jak i dzieła stały się powodem kontrowersji. Malarz, ale również pisarz, naukowiec amator, archeolog, religioznawca, propagator słowiańszczyzny i rodzimowierstwa, miał opinię ekscentryka i indywidualisty. W okresie Młodej Polski oscylował wokół symbolizmu i tworzył liczne wizerunki torturowanych czarownic oraz sceny rodzajowe w średniowiecznym kostiumie. W okresie międzywojennym związał się ze Szczepem Rogate Serce – grupą artystyczną założoną przez Stanisława Szukalskiego. Przybrał imię Dąbrowid i swoje kompozycje sygnował lewoskrętną swastyką, znaną wtedy jako praindoeuropejski symbol szczęścia.
W latach 80. XIX w. studiował w Warszawie u Wojciecha Gersona, a następnie w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Jana Matejki, L. Loefflera, F. Cynka. Kształcił się ponadto w Monachium, Paryżu i we Włoszech. Wiele podróżował, w tym na Wschód. Mieszkał na stałe w Warszawie. Wykonywał ilustracje do pism m.in.: "Chimery". Był członkiem Stowarzyszenia Artystów "Odłam". Publikował artykuły z zakresu historii sztuki oraz pracował jako archeolog. Malarska twórczość Wawrzenieckiego charakteryzuje się upodobaniem do mistyczno - symbolicznych motywów. Artysta często podejmował alegoryczną tematykę zainspirowaną słowiańskimi mitami i legendami oraz przedchrześcijańskimi dziejami Polski.
Description:
From Slavic legends, circa 1914
oil/lined canvas, 58 x 48 cm; signed on the right, in the middle: ‘M. W.’, described on the stretcher: 'M. WAWRZENIECKI | 1914',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno (dublowane)
Sygnatura
sygnowany p.śr.: ‘M. W.’
Proweniencja
DESA Unicum, grudzień 2009; kolekcja prywatna, Polska; DESA Unicum, grudzień 2015; kolekcja prywatna, Polska; DESA Unicum, marzec 2020; kolekcja prywatna, Polska