Powrót do DESA.PL
7236 of Liczba obiektów: 60
Obiekt jest zamknięty Żaneta Chłostowska | "Lady Makbet", 2022
Żaneta Chłostowska | "Lady Makbet", 2022 - 1Żaneta Chłostowska | "Lady Makbet", 2022 - 2Żaneta Chłostowska | "Lady Makbet", 2022 - 3Żaneta Chłostowska | "Lady Makbet", 2022 - 4Żaneta Chłostowska | "Lady Makbet", 2022 - 5Żaneta Chłostowska | "Lady Makbet", 2022 - 6
7236
Żaneta Chłostowska | "Lady Makbet", 2022
Cena wywoławcza: 2,400 zł
Estymacja:
3,000 zł - 5,000 zł
Zakończone
Aukcja online
Mistrzowie Wyobraźni. "Biedne Istoty"
Artysta
Żaneta Chłostowska (1983)
Wymiary
100 x 70 cm
Opis
olej/płótno, 100 x 70 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'ŻCHS2022', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'ŻANETA CHŁOSTOWSKA | "LADY MAKBET" | AKRYL, PŁÓTNO, 100 X 70 cm | 2022 R'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Przepowiednia wiedźm przemówiła do Lady Makbet jeszcze silniej, niż do jej męża. Mimo że wróżba czarownic nie wiązała się z objęciem tronu przez nią, to we władzy swego małżonka dostrzegała szansę na poprawę własnego życia. Wizja ta wielce do niej przemawiała. Była to kobieta ambitna, sprytna i przebiegła. Postanowiła „dopomóc przeznaczeniu”, by objęcie tronu przez jej męża szybciej stało się faktem. Uknuła iście makiaweliczny plan. To wszakże Niccolò Machiavelli spopularyzował zasadę „cel uświęca środki” i zalecał jej stosowanie w świecie politycznym. Lady Makbet nie wahała się przed żadnym z rozwiązań. Za jej namową ginęły kolejne osoby…
W związku małżeńskim Makieta i Lady Makbet to ona była o wiele bardziej bezwzględna i potrafiła chłodno analizować sytuację. Gdy tylko dowiedziała się, że sprawujący władzę Duncan miał gościć u nich w domu, Lady Makbet od razu uznała to za i możliwość szybszego objęcia tronu przez Makbeta. Namówiła męża, posługując się swoim sprytem i odniesieniami do przepowiedni wiedźm, że najlepszym rozwiązaniem będzie zabicie króla. Makbet początkowo miał opory. W końcu uległ, gdy małżonka zdołała zasiać w nim poczucie bezgranicznej chęci władzy. Z racji tego, że Lady Makbet była głównym strategiem w planie objęcia tronu przez męża, za jej namową zginało wiele osób. Choć de facto nie popełniła zbrodni, a tylko do nich namawiała, z czasem i tak pojawiły się u niej ogromne wyrzuty sumienia. Popadła w obłęd. Na swych rękach ciągle widziała plamy krwi, których w żaden sposób nie mogła zmyć. Pod koniec dramatu Lady Makbet uświadomiła sobie ile niepotrzebnych śmierci było jej pomysłem. Dostrzegła również, że mentalnie bardzo oddaliła się od męża, straciła jego atencję na zawsze. Wiedziała, że to przez nią stał się tyranem i bezwzględnym człowiekiem. Ta gorzka autorefleksja odebrała Lady Makbet chęć do życia.
Na wystawionym podczas aukcji obrazie widnieje twarz kobiety, otuloną krwistoczerwoną kryzą. Wyłania się ona z mroku, na jej głowie dostrzegamy koronę – symbol władzy i bogactwa. Co znamienne, owa korona zasłania bohaterce oczy. Pomimo bogactwa i pozycji próżno szukać uśmiechu na twarzy Lady Makbet. Jest trupio blada, praktycznie nie różni się od dwóch czaszek, które znajdują się na wysokości jej klatki piersiowej. Obraz obfituje w wymowną symbolikę. Chciwość i zachłanność były złymi doradcami Lady Makbet i doprowadziły do jej upadku.

Edukację artystyczną rozpoczęła w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych w Zielonej Górze na kierunku wystawiennictwo. Po jego ukończeniu kontynuowała naukę w Instytucie Sztuk Wizualnych gdzie w 2009 obroniła dyplom magisterski z malarstwa na Uniwersytecie Zielonogórskim w pracowni prof. Jana Gawrona. Przez pewien czas mieszkała i tworzyła w Liverpoolu. Autorka prezentowała swoje prace na wystawach indywidualnych i zbiorowych m.in. West Lancashire Annual Open Exhibition" (Wielka Brytania), Tetlow (Niemcy), Jänschwalde (Niemcy), Dwór Artusa Toruń i wielu innych. Uprawia malarstwo, mozaikę oraz rzeźbę. Dominującym tematem jej prac są kobiety i ich kondycja we współczesnym świecie. Tematy te nie są przekazywane wprost, wymagają więc intelektualnego wysiłku i dojrzałości interpretacyjnej. Pojawiające się często kobiece twarze z pewną dozą melancholii, skupienia, wycofania i widocznego zdystansowania do świata a nawet te z nieukrywanymi atrybutami sprawczości prowokują do zastanowienia, intrygują zadając pytania o granice podległości lub … niezależności. Jest to poszukiwanie własnej tożsamości poprzez anektowanie przestrzeni w tożsamości społecznej. Problemy na jakie napotyka statystycznie większa część naszej populacji są natury mentalnej, która kształtowana od zarania naszego gatunku pozostawiła piętno społecznych ról i zależności. Pomimo wielu zmian oraz upływu czasu społeczna rola kobiet dla dużej części społeczeństwa nie uległa istotnemu przewartościowaniu.Jeśli zaś chodzi o warstwę warsztatową to używana przez malarkę mocno stonowana kolorystyka z rzadka tolerująca szerszą paletę barw i częste operowanie różnymi odcieniami czerni oraz szarości nadaje jej pracom bardzo specyficzny, oryginalny i pełen niuansów interpretacyjnych klimat. Bardzo istotna jest także „nieobecność tła” co mocno uwydatnia istotność podjętego tematu. Choć zabieg ten stosowało wielu malarzy to tutaj jest on zastosowany w sposób czysty i bezkompromisowy. Głębia, nicość, bezprzestrzeń, ulotność może nas zbliżyć do zrozumienia poprzez kontrast i uwypuklenie lub wszystko bezpowrotnie wchłonąć. Wieloznaczność, wielowarstwowość a przy tym … całkiem widowiskowe w odbiorze.

Description:
"Lady Makbet", 2022
oil/canvas, 100 x 70 cm; signed and dated lower right.: 'ZCHS2022', signed, dated and described on the reverse: 'ZANETA CHLOSTOWSKA | "LADY MAKBET" | AKRYL, PLOTNO, 100 X 70 cm | 2022 R',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'ŻCHS2022'