Powrót do DESA.PL
54 of Liczba obiektów: 65
54
Hanna Zawa-Cywińska | "Gate to Haven", 1989
Estymacja:
35,000 zł - 50,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Hanna Zawa-Cywińska (1939)
Wymiary
76 x 101 cm
Opis
akryl, technika własna/płótno, 76 x 101 cm, sygnowany wewnątrz kompozycji: 'HZ', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'HANNA ZAWA | GATE TO HAVEN 1989 | ACRYL 30" x 40"'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Przyjechaliśmy do Stanów Zjednoczonych, mając ledwie 150 dolarów, nic więc dziwnego, że nasze maleńkie mieszkanie było puste i królował w nim rozkładany stolik turystyczny. Nie mogłam nawet marzyć o zdobyciu pracy dziennikarskiej, nie mieliśmy pieniędzy na kupowanie książek, a gdy syn poszedł do szkoły, zostawałam sama w pustym domu i nie miałam co robić. Zaczęłam więc malować. Obraz potrzebował wyobraźni, tak jak słowo, więc wydawał mi się bliski, zwłaszcza że od zawsze lubiłam rysować i malować”.

Hanna Zawa-Cywińska

DUALNOŚĆ ŚWIATA W SENSUALNYCH WALORACH

Artystka swoją karierę rozpoczęła jako dojrzała kobieta. Wyprowadziła się wówczas wraz z mężem – Józefem Cywińskim – do Nowego Jorku. W tamtych czasach wyjazd do Stanów nie był prosty. Józef Cywiński był naukowcem wysokiej klasy, który podczas pracy na Sorbonie zbudował pierwszy aparat do transmisji międzykontynentalnych komputerowych danych medycznych. To olbrzymie osiągnięcie zaowocowało tym, że pod koniec 1967 Cywiński otrzymał zaproszenie University of Pennsylvania. Kontynuował badania naukowe w Stanach Zjednoczonych w dziedzinie kardiologii, co przyniosło sławę w tej dziedzinie. Przez 12 lat był związany z Harvard Medical School w Bostonie, gdzie kierował Wydziałem Elektroniki medycznej. Dwudziestoletni okres pracy uwieńczony był ponad setką publikacji i dwiema książkami z dziedziny instrumentów medycznych. W tym czasie jego żona Hanna Zawa-Cywińska studiowała kolejne kierunki i odkryła w sobie pasję artystyczną. Pierwsze dzieła stworzyła na początku lat 80. ubiegłego wieku. Były to kompozycje budowane z kolorowych kabli rozciągniętych na barwnych tłach. Po pewnym czasie postanowiła skupić się na twórczości graficznej, którą chętnie prezentowała na międzynarodowej scenie. W swoich dziełach, zarówno malarskich, jak i graficznych, najchętniej zajmowała się zagadnieniem zderzenia dwóch odrębnych sobie światów. Wiesław Banach pisał: „To wielokrotnie wspominane przez Hannę Zawę i krytyków balansowanie pomiędzy ‘siłą porządku i nieładu’ stało się osnową jej całej twórczości. Z przemyśleń, odczuć, podświadomych reakcji rozpiętych na tych dwóch biegunach powstaje cała energia twórcza”. (Wiesław Banach, Twórczość, [w:] Hanna Zawa-Cywińska. Katalog zbiorów, Sanok 2008, s. 56).

Sztuka artystki, choć jest przepełniona emocjami i rozmaitymi symbolami, to jednak reprezentuje nurt abstrakcji geometrycznej. Zawa-Cywińska wiele uwagi poświęca czysto sensualnym walorom swoich prac. Szalenie ważne są dla niej zarówno kolorystyka, jak i faktura stosowanych materiałów. Często są one wielce oryginalne. Sztuka Hanny Zawy-Cywińskiej z przenikliwością wyraża dualność świata. Przy użyciu języka abstrakcji artystka ilustruje sprzeczności obecne w ludzkiej egzystencji: konflikt między spontanicznością a dyscypliną, między wolnością a porządkiem. Jej twórczość jest wyjątkową lekcją humanizmu. Pozostawia szerokie pole do interpretacji. Być może jej nietypowe podejście do sztuki i dialogu z odbiorcami jej dzieł wynika z jej przekrojowego wykształcenia. Studiowała na Wydziale Dziennikarstwa w Warszawie, po przeprowadzce do Stanów zaczęła studiować reklamę w Fashion Institute of Technology w Nowym Jorku oraz grafikę na Stanowym Uniwersytecie Nowego Jorku, gdzie w 1981 uzyskała dyplom w dziedzinie reklamy. Wystawiała od 1983 indywidualnie i na wielu pokazach zbiorowych w Stanach Zjednoczonych, Japonii oraz Brazylii. W 1987 miała swoją pierwszą wystawę w Warszawie. W 1991 wzięła udział w wystawie „Jesteśmy” w stolicy. Niestety później nastąpiła wieloletnia absencja artystki w polskim życiu artystycznym. Było to związane z kolejnymi przeprowadzkami artystki. Od 1994 mieszkała przez dekadę w Szwajcarii.

Prezentowana podczas aukcji praca o wdzięcznym tytule „Gate to Haven” (Brama do nieba) daje szerokie pole do interpretacji. Za bramą widnieje czarne tło, które zapewne symbolizuje wielką niewiadomą. Dzieło intryguje i skłania widzów do rozmaitych refleksji na temat ludzkiego jestestwa.
Studiowała dziennikarstwo na UW w latach 1963-1965. W 1967 wyjechała z Polski do USA. Studiowała reklamę w Fashion Institute of Technology w Nowym Jorku oraz grafikę na Stanowym Uniwersytecie Nowego Jorku w Purchase, gdzie w 1981 uzyskała dyplom w dziedzinie reklamy. Wystawiała od 1983 indywidualnie i na wielu pokazach zbiorowych w Stanach Zjednoczonych, Japonii, Brazylii i Europie. W 1987 miała pierwszą wystawę w Warszawie. W latach 80. związała się z kręgiem artystów eksplorujących problem geometrii w sztuce, skupionych wokół Bożeny Kowalskiej. Równolegle należała do kręgu artystów związanych z Gerardem Blumem-Kwiatkowskim, uczestniczyła w organizowanych przezeń wystawach zbiorowych. W 1991 wzięła udział w wystawie „Jesteśmy” w Warszawie i od tej pory datuje się jej stała obecność w polskim życiu artystycznym. W latach 1994-2004 przebywała w Szwajcarii, od 2004 mieszka w Warszawie. Jej sztuka reprezentuje nurt abstrakcji geometrycznej, którą artystka nasyca elementami symbolicznymi i swoistą emblematyką. Wiele uwagi poświęca walorom czysto sensualnym swych prac, ich kolorystyce, fakturze i stosowanym materiałom, często niestandardowym (jak piasek, różne podłoża, spoiwa itp.).

Description:
"Gate to Haven", 1989
acrylic, mixed media/canvas, 76 x 101 cm; signed, dated and described on the reverse: 'HANNA ZAWA | GATE TO HAVEN 1989 | ACRYL 30” x 40”', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
akryl, technika własna/płótno
Sygnatura
sygnowany wewnątrz kompozycji: 'HZ'