35
Edward Dwurnik | "Żółte tulipany", 2017
Estymacja:
100,000 zł - 150,000 zł
Sprzedane
130,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Edward Dwurnik (1943 - 2018)
Wymiary
100 x 73 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 100 x 73 cm, sygnowany i datowany p.d.: '2017 | E.DWURNIK', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '2017 | E.DWURNIK | "ŻÓŁTE TULIPANY" | NR: XXIII - 1348 | - 7162'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
KREW, MIŁOŚĆ, SZCZĘŚCIE I BOGACTWO
Edward Dwurnik malował w porze dziennej, zaś wieczorny zmrok wykorzystywał do tworzenia rysunków. Obie techniki odnajdują swe najpełniejsze odzwierciedlenie w pracach na papierze o rysunkowych, graficznych, gwaszowych i kolażowych kompozycjach, a także obrazach na płótnach o niezwykle oryginalnej i różnorodnej tematyce. Każdemu z cykli towarzyszył oddzielny, odręczny spis. Również same dzieła artysta numerował oraz odpowiednio oznaczał na odwrociu, dzięki czemu wraz z możliwością identyfikacji łatwiejsze jest także prześledzenie ich losów.
Dorobek twórczy Edwarda Dwurnika liczy ponad 8 tysięcy obrazów na płótnie i 20 tysięcy prac na papierze. Pośród setek dzieł zdarzały się również kompozycje malowane dla rozrywki. Taką serią był z pewnością cykl nr XXIII z przedstawieniami tulipanów w różnorodnych konfiguracjach i kolorystykach. Należy jednak pamiętać, że kompozycje kwiatowe były tylko częścią większego zbioru „Dwudziesty trzeci”, w którym w latach 1998-2018 Dwurnik prezentował również motywy i historię kultury żydowskiej, tematy muzyczne oraz fantastyczne pejzaże. Wracając jednak do tematu tulipanów, szczególnie charakterystyczna jest tu multiplikacja ich form oraz najczęściej pojawiające się barwy pomarańczy, żółci, czerwieni i różu. Jak przyznawał sam artysta, niektóre z przedstawianych form w trakcie malowania były przekształcane w intymne części kobiecego ciała. Intensywna czerwień przechodząca w żółć niesie ze sobą w prezentowanym obrazie szeroki katalog skojarzeń – od ognia, przez krew i miłość, po szczęście i bogactwo. Barwy nadające kompozycji żywiołowego charakteru oraz uproszczone formy przywołujące różnorodne skojarzenia czynią dzieło odzwierciedleniem wyrazu intencjonalności artysty i gry z odbiorcą polegającej na zaburzaniu zdolności percepcyjnych. W prezentowanym obrazie można dostrzec charakterystyczne długie pasy tworzonych przez kwiatowe główki w równych rzędach, precyzyjnie ułożone jeden pod drugim. Jednak biorąc pod uwagę wyżej wskazany aspekt erotyczny, nie ograniczają się one do dekoracyjności, a stają się odzwierciedleniem oryginalnej koncepcji i myśli artysty.
Oprócz seksualności podejmowana przez Dwurnika tematyka wiązała się z towarzyszącą człowiekowi zabawą oraz ludzką przyjemnością. Florystyczne okazy artysta wiązał również w sposób metaforyczny z alkoholowym upojeniem. Przy tak szerokim wachlarzu symboliki Dwurnik zestawiał ze sobą dwa przeciwne światy – uporządkowaną i symetryczną rzeczywistość stawiał w kontrze z krainą żywiołowości i zmienności. Można stwierdzić, że pozornie prosty motyw tulipanów Dwurnik podniósł do rangi traktatu filozoficznego, w którym konfrontował ze sobą dwie postawy. Z jednej strony widoczne jest tu nawiązanie do założeń apollińskich widoczne w uosobionym artyzmie oraz harmonii kompozycji, a z drugiej sięganie po sferę dionizyjską poprzez kultywację natury oraz piękna, przywodzące zabawę, stan upojenia oraz erotyzm.
Studiował na wydziale malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom zdobył w pracowni prof. Eugeniusza Eibischa w 1970 roku. W 1966 roku stworzył najliczniejszy cykl jakim był "Podróże Autostopem". W latach 80. malarstwo Dwurnika stało się ekspresyjne i dramatyczne. W latach 90. tworzył kontynuację "Podróży Autostopem" czyli "Błękitne miasta", "Diagonalne", "Błękitne" i "Wyliczanka". W 1981 roku otrzymał nagrodę im. Cypriana Kamila Norwida, w 1983 Nagrodę Kulturalną Solidarności oraz nagrodę Coutts and Co International Private Banking w Zurychu. Brał udział w Documenta 7 w Kassel w 1982, Nouvelle Biennale de Paris w 1985 i w XIX Biennale Sztuki w Sao Paulo w 1987.
Description:
"Zolte tulipany", 2017
acrylic/canvas, 100 x 73 cm; sygnowany i datowany p.d.: '2017 | E.DWURNIK', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '2017 | E.DWURNIK | "ZOLTE TULIPANY" | NR: XXIII - 1348 | - 7162',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
KREW, MIŁOŚĆ, SZCZĘŚCIE I BOGACTWO
Edward Dwurnik malował w porze dziennej, zaś wieczorny zmrok wykorzystywał do tworzenia rysunków. Obie techniki odnajdują swe najpełniejsze odzwierciedlenie w pracach na papierze o rysunkowych, graficznych, gwaszowych i kolażowych kompozycjach, a także obrazach na płótnach o niezwykle oryginalnej i różnorodnej tematyce. Każdemu z cykli towarzyszył oddzielny, odręczny spis. Również same dzieła artysta numerował oraz odpowiednio oznaczał na odwrociu, dzięki czemu wraz z możliwością identyfikacji łatwiejsze jest także prześledzenie ich losów.
Dorobek twórczy Edwarda Dwurnika liczy ponad 8 tysięcy obrazów na płótnie i 20 tysięcy prac na papierze. Pośród setek dzieł zdarzały się również kompozycje malowane dla rozrywki. Taką serią był z pewnością cykl nr XXIII z przedstawieniami tulipanów w różnorodnych konfiguracjach i kolorystykach. Należy jednak pamiętać, że kompozycje kwiatowe były tylko częścią większego zbioru „Dwudziesty trzeci”, w którym w latach 1998-2018 Dwurnik prezentował również motywy i historię kultury żydowskiej, tematy muzyczne oraz fantastyczne pejzaże. Wracając jednak do tematu tulipanów, szczególnie charakterystyczna jest tu multiplikacja ich form oraz najczęściej pojawiające się barwy pomarańczy, żółci, czerwieni i różu. Jak przyznawał sam artysta, niektóre z przedstawianych form w trakcie malowania były przekształcane w intymne części kobiecego ciała. Intensywna czerwień przechodząca w żółć niesie ze sobą w prezentowanym obrazie szeroki katalog skojarzeń – od ognia, przez krew i miłość, po szczęście i bogactwo. Barwy nadające kompozycji żywiołowego charakteru oraz uproszczone formy przywołujące różnorodne skojarzenia czynią dzieło odzwierciedleniem wyrazu intencjonalności artysty i gry z odbiorcą polegającej na zaburzaniu zdolności percepcyjnych. W prezentowanym obrazie można dostrzec charakterystyczne długie pasy tworzonych przez kwiatowe główki w równych rzędach, precyzyjnie ułożone jeden pod drugim. Jednak biorąc pod uwagę wyżej wskazany aspekt erotyczny, nie ograniczają się one do dekoracyjności, a stają się odzwierciedleniem oryginalnej koncepcji i myśli artysty.
Oprócz seksualności podejmowana przez Dwurnika tematyka wiązała się z towarzyszącą człowiekowi zabawą oraz ludzką przyjemnością. Florystyczne okazy artysta wiązał również w sposób metaforyczny z alkoholowym upojeniem. Przy tak szerokim wachlarzu symboliki Dwurnik zestawiał ze sobą dwa przeciwne światy – uporządkowaną i symetryczną rzeczywistość stawiał w kontrze z krainą żywiołowości i zmienności. Można stwierdzić, że pozornie prosty motyw tulipanów Dwurnik podniósł do rangi traktatu filozoficznego, w którym konfrontował ze sobą dwie postawy. Z jednej strony widoczne jest tu nawiązanie do założeń apollińskich widoczne w uosobionym artyzmie oraz harmonii kompozycji, a z drugiej sięganie po sferę dionizyjską poprzez kultywację natury oraz piękna, przywodzące zabawę, stan upojenia oraz erotyzm.
Studiował na wydziale malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom zdobył w pracowni prof. Eugeniusza Eibischa w 1970 roku. W 1966 roku stworzył najliczniejszy cykl jakim był "Podróże Autostopem". W latach 80. malarstwo Dwurnika stało się ekspresyjne i dramatyczne. W latach 90. tworzył kontynuację "Podróży Autostopem" czyli "Błękitne miasta", "Diagonalne", "Błękitne" i "Wyliczanka". W 1981 roku otrzymał nagrodę im. Cypriana Kamila Norwida, w 1983 Nagrodę Kulturalną Solidarności oraz nagrodę Coutts and Co International Private Banking w Zurychu. Brał udział w Documenta 7 w Kassel w 1982, Nouvelle Biennale de Paris w 1985 i w XIX Biennale Sztuki w Sao Paulo w 1987.
Description:
"Zolte tulipany", 2017
acrylic/canvas, 100 x 73 cm; sygnowany i datowany p.d.: '2017 | E.DWURNIK', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '2017 | E.DWURNIK | "ZOLTE TULIPANY" | NR: XXIII - 1348 | - 7162',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: '2017 | E.DWURNIK'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Warszawa