Powrót do DESA.PL
30 of Liczba obiektów: 65
30
Mieczysław Wiśniewski | "Obraz konkretny I", 2004
Estymacja:
12,000 zł - 18,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
41 x 40 cm
Opis
technika własna, akryl/płótno, 41 x 40 cm, sygnowany, datowany i opisany na krośnie malarskim: 'Mieczysław Wiśniewski - Toruń | "Obraz Konkretny I" - 2004 | 40 x 41, tech. własna',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Długa była jego droga poszukiwań własnego języka wypowiedzi twórczej. Od ukończenia studiów związany ze sztuką progresywną, poszukującą, tworzył mocne naówczas, ale swoiste malarstwo materii i strukturalizmu. Z upływem lat był jednym z już nielicznych artystów, którzy uczestniczyli w powojennych dziejach walki o wolność sztuki w naszym kraju”.
Bożena Kowalska

PYTANIE O PRABUDULEC I PRAELEMENT ŻYCIA

Mieczysław Wiśniewski swoje doświadczenia wyniósł ze sztuki strukturalnej zwróconej ku zagadnieniom przestrzeni budowanym z nakładanych na siebie płaszczyzn. Uzyskiwana w efekcie reliefowość pozwalała na odpowiednie operowanie światłem płynącym z zewnątrz i nadającym wrażenie ruchu. Prezentowany „Obraz konkretny I” wpisuje się w ostatni etap twórczości, przynoszący kompozycje bardziej oszczędne, ograniczone do prostych układów linii i punktów przekraczających zasady geometrii. W obrębie kompozycji została nałożona prosta figura prostokąta, która jest wykonana z innego materiału. Pozwala ona na uzyskanie odpowiedniego oświetlenia, które swoim ruchem po powierzchni pełnej wklęsłości i wypukłości tworzy w obrazie strefy aktywnych refleksów i cienia. Wraz ze zmianą miejsca i punktu widzenia odbiorcy obszary światłocienia modyfikują swoje położenie. W kolejnym kroku opozycje światła i cienia tworzą relację z otwartą i zamkniętą przestrzenią, będącą podstawową konstytutywną antynomią w kompozycjach Wiśniewskiego. Sama powierzchnia obrazu zyskuje na tym działaniu nieskończenie wiele możliwości modelunku. Idea światła kształtowana w działaniach artysty nawiązuje do symboliki stawiającej pytania o prabudulec i praelement życia. Ów uniwersalny element struktury świata artysta łączy z modelem kosmologicznym.

Monochromatyczne kolaże artysty również w początkowych latach jego twórczości swoją wyrazistą fakturą prezentowały różnorodne możliwości absorbowania światła. W ich przypadku szczególnie charakterystyczne było tworzenie geometrycznych kompozycji z użyciem płótna workowego i skóry, a także brezentu namiotowego połączonego na zasadzie asamblażu z elementami metalowymi. Drugi etap działań Wiśniewskiego obejmował płasko malowane kompozycje geometryczne. Na trzeci rodzaj dzieł, będących częścią wypracowanej od lat 70. metody twórczej, składały się geometryczne reliefy budowane z płyt i drewnianych listew klejonych do podłoża. Wszystkie te metody twórcze podejmowane przez Wiśniewskiego na przestrzeni lat współistniały i oddziaływały między sobą. Sam artysta, opisując swoje realizacje, zwracał uwagę na przestrzeń kreowaną światłem i uwarunkowania ekspozycyjne kontaktu odbiorcy z jego dziełami. Podejmowany tu porządek geometryczny ukierunkowywał wyobraźnię plastyczną zarówno twórcy, jak i odbiorcy. Różne układy figur i brył zgeometryzowanych Wiśniewskiego wytwarzały wizję świata kinetycznych struktur przestrzeni. W efekcie jego działania artystyczne tworzyły iluzję żywej, samoprzekształcającej się przestrzeni.
Studia artystyczne odbył na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu w latach 1949-1954. Dyplom artysty malarza uzyskał w Katedrze Malarstwa Figuralnego prof. Stanisława Borysowskiego. Pracę dydaktyczną rozpoczął w macierzystej Uczelni, stopień docenta po przewodzie w ASP w Gdańsku otrzymał w 1970 roku. Tytuł profesora sztuk plastycznych uzyskał w 1990 roku, a stanowisko profesora zwyczajnego w 1992 roku. Wykształcił na studiach stacjonarnych 132 absolwentów w pracowni malarstwa. Artysta stosuje różnorodne formy wypowiedzi artystycznej, takie jak malarstwo sztalugowe, malarstwo monumentalne, tworzenie obiektów i form przestrzennych, a także projektowanie i architektura wnętrz.

Description:
"Obraz konkretny I", 2004
mixed media, acrylic/canvas, 41 x 40 cm; sygnowany, datowany i opisany na krosnie malarskim: 'Mieczyslaw Wisniewski - Torun | "Obraz Konkretny I" - 2004 | 40 x 41, tech. wlasna', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
technika własna, akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na krośnie malarskim: 'Mieczysław Wiśniewski - Toruń | "Obraz Konkretny I" - 2004 | 40 x 41, tech. własna'
Proweniencja
Galerie K, Staufen, Niemcy; kolekcja prywatna, Niemcy