28
Andrzej Gieraga | "Obraz LXVIII", 1983
Estymacja:
60,000 zł - 90,000 zł
Sprzedane
60,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Andrzej Gieraga (1934)
Wymiary
65 x 150 cm
Kategoria
Opis
akryl, grafit/płótno, płyta pilśniowa, 65 x 150 cm, na odwrociu nalepki z opisem pracy oraz wystawowa z Galerii Pryzmat ZPAP Okręg Krakowski
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Te najwcześniejsze jego, z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych – erupcje i skłębienia czarnej, smolistej masy, były ostentacyjnie dramatyczne. Budziły niepokój, poczucie zagrożenia. A światło, które już wówczas w twórczości Gieragi odgrywało ważną rolę, nie łagodziło tych odczuć, ale jeszcze je podsycało. I to niezależnie od tego, czy było tylko iluzyjną bielą papieru w litografiach i rysunkach twórcy, czy rzeczywistymi w obrazach ruchliwymi blikami odbić od grzbietów nacierających jakby fal gęstej spływającej lawy”.
Bożena Kowalska
PROSTOTA I JEDNOŚĆ
„Obraz LXVIII” powstał okresie „burzy i naporu” młodego Andrzeja Gieragi przypadającym na lata 70. i 80. Przez blisko dwa dziesięciolecia artysta stosował wyłącznie skontrastowane ze sobą achromatyczne barwy czerni i bieli. Od połowy lat 70. w jego twórczości pojawiły się pewne symptomy zmian, które okazały się znamienne dla późniejszych dzieł artysty. Były nimi próby geometrycznego podporządkowania kompozycji wraz ze wprowadzaniem w ich obszar kształtów prostokątnych, romboidalnych, a także wiązek równolegle przebiegających wypukłych wiązek. To właśnie te ostatnie elementy w prezentowanej pracy zostały wydobyte wraz z formami przypominającymi listewki, zakończonych eksplodującymi formami. Swoim uproszczeniem i ładem zapowiadały jednocześnie rezygnację artysty z nadto dramatycznej ekspresji. Wkrótce porzucona gwałtowna dynamika form wraz ze zderzanymi kontrastowo kolorami stanowiły drogę rozważań i eksperymentu prowadzące ku prostocie i jedności.
Niezwykle mięsiste wczesne reliefy z dynamicznymi elementami kompozycji wychodzącymi poza płaszczyznę, do których należy prezentowana praca, tworzą wraz z pozostałymi pracami Gieragi niezwykły porządek, powściągliwość, oszczędność, precyzję i równowagę. Każdy milimetr kompozycji artysty jest dokładnie zaplanowany i przemyślany. Na konsekwentną postawę twórczą miał wpływ jego udział w przełomowych dla polskiej sztuki wystawach i sympozjach, takich jak: „Złote Grono” w Zielonej Górze, „Spotkania artystów, naukowców i teoretyków sztuki” w Osiekach czy „Międzynarodowe plenery dla artystów posługujących się językiem geometrii” w Okunince i Radziejowicach. Gieraga wzbudzał uznanie także jako pomysłodawca i wieloletni kurator Konkursu im. Władysława Strzemińskiego dla studentów łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych oraz, już nieistniejącej w ASP, Galerii 261. Nieustannie jest inspiratorem dla wielu pokoleń twórców posługujących się językiem geometrii.
W 1971 roku uzyskał dyplom łódzkiej PWSSP, której w latach 1987-90 był prorektorem, a od 1990 roku jest profesorem. Dla jego twórczości najbardziej charakterystyczne są geometryczne kompozycje. Jest autorem cyklu "Czerń i Biel", "Uskrzydlenia", a także cyklu obrazów, oznaczonych cyframi rzymskimi, których numeracja doszła do CC.
Description:
"Obraz LXVIII", 1983
acrylic, black lead/canvas, fiberboard, 65 x 150 cm; , na odwrociu nalepki z opisem pracy oraz wystawowa z Galerii Pryzmat ZPAP Okreg Krakowski,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Te najwcześniejsze jego, z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych – erupcje i skłębienia czarnej, smolistej masy, były ostentacyjnie dramatyczne. Budziły niepokój, poczucie zagrożenia. A światło, które już wówczas w twórczości Gieragi odgrywało ważną rolę, nie łagodziło tych odczuć, ale jeszcze je podsycało. I to niezależnie od tego, czy było tylko iluzyjną bielą papieru w litografiach i rysunkach twórcy, czy rzeczywistymi w obrazach ruchliwymi blikami odbić od grzbietów nacierających jakby fal gęstej spływającej lawy”.
Bożena Kowalska
PROSTOTA I JEDNOŚĆ
„Obraz LXVIII” powstał okresie „burzy i naporu” młodego Andrzeja Gieragi przypadającym na lata 70. i 80. Przez blisko dwa dziesięciolecia artysta stosował wyłącznie skontrastowane ze sobą achromatyczne barwy czerni i bieli. Od połowy lat 70. w jego twórczości pojawiły się pewne symptomy zmian, które okazały się znamienne dla późniejszych dzieł artysty. Były nimi próby geometrycznego podporządkowania kompozycji wraz ze wprowadzaniem w ich obszar kształtów prostokątnych, romboidalnych, a także wiązek równolegle przebiegających wypukłych wiązek. To właśnie te ostatnie elementy w prezentowanej pracy zostały wydobyte wraz z formami przypominającymi listewki, zakończonych eksplodującymi formami. Swoim uproszczeniem i ładem zapowiadały jednocześnie rezygnację artysty z nadto dramatycznej ekspresji. Wkrótce porzucona gwałtowna dynamika form wraz ze zderzanymi kontrastowo kolorami stanowiły drogę rozważań i eksperymentu prowadzące ku prostocie i jedności.
Niezwykle mięsiste wczesne reliefy z dynamicznymi elementami kompozycji wychodzącymi poza płaszczyznę, do których należy prezentowana praca, tworzą wraz z pozostałymi pracami Gieragi niezwykły porządek, powściągliwość, oszczędność, precyzję i równowagę. Każdy milimetr kompozycji artysty jest dokładnie zaplanowany i przemyślany. Na konsekwentną postawę twórczą miał wpływ jego udział w przełomowych dla polskiej sztuki wystawach i sympozjach, takich jak: „Złote Grono” w Zielonej Górze, „Spotkania artystów, naukowców i teoretyków sztuki” w Osiekach czy „Międzynarodowe plenery dla artystów posługujących się językiem geometrii” w Okunince i Radziejowicach. Gieraga wzbudzał uznanie także jako pomysłodawca i wieloletni kurator Konkursu im. Władysława Strzemińskiego dla studentów łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych oraz, już nieistniejącej w ASP, Galerii 261. Nieustannie jest inspiratorem dla wielu pokoleń twórców posługujących się językiem geometrii.
W 1971 roku uzyskał dyplom łódzkiej PWSSP, której w latach 1987-90 był prorektorem, a od 1990 roku jest profesorem. Dla jego twórczości najbardziej charakterystyczne są geometryczne kompozycje. Jest autorem cyklu "Czerń i Biel", "Uskrzydlenia", a także cyklu obrazów, oznaczonych cyframi rzymskimi, których numeracja doszła do CC.
Description:
"Obraz LXVIII", 1983
acrylic, black lead/canvas, fiberboard, 65 x 150 cm; , na odwrociu nalepki z opisem pracy oraz wystawowa z Galerii Pryzmat ZPAP Okreg Krakowski,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl, grafit/płótno, płyta pilśniowa
Proweniencja
Galeria Pryzmat ZPAP Okręg Krakowski, Kraków; Galeria Artissima, Kraków, 2016; kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany
„W kręgu Strzemińskiego”, Galeria Pryzmat ZPAP Okręg Krakowski, Kraków, 13.06-4.07.2014