16
Tadeusz Dominik | Pejzaż, lata 80. XX w.
Estymacja:
50,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
60,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Tadeusz Dominik (1928 - 2014)
Wymiary
60 x 80 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 60 x 80 cm, sygnowany l.d.: 'Dominik',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Śmiało możemy nazwać Dominika pejzażystą – ale jednocześnie twórcą malowanych przez siebie pejzaży. Obrazy jego zresztą w swym formacie, który prawie nigdy nie przyjmował proporcji pionowego prostokąta, są dla nas szerokoekranowym obrazem świata barw, gdzie żywa przestrzeń dynamicznych wibrujących elementów jest czasem silnie skontrastowana geometrycznym układem regularnych form o jednolitej powierzchni koloru”.
Jerzy Hryniewiecki
„ŚPIEW KOLOREM”
W kompozycjach Tadeusza Dominika można dostrzec wzajemne przenikanie się przestrzeni, krajobrazów, wizji prześwietlonych skał, pól, kwiatów czy całych ogrodów. Bez względu na podejmowany temat sugerowany tytułem, można w nich odczuć odbicie barwnego i przestrzennego świata, emanującego własnym życiem i światłem. W prezentowanym pejzażu Dominik zestawił w charakterystyczny sposób elementy geometryczne z dynamiką pozostałej przestrzeni. Kierunki barwnych pociągnięć pędzla równoważą się nawzajem, by finalnie zamknąć ramy narzucone przez formę. Wraz z kolejnymi fazami swojej twórczości można zaobserwować twórczą drogę Dominika wiodącą ku przełamaniu płaszczyzny. Jednocześnie w jego malarstwie nie ma skończonych etapów i okresów. Każdy z jego obrazów otwiera coraz szersze horyzonty i doskonalsze możliwości techniczne.
Tadeusz Dominik wypracował unikalną formę malarską, w której to właśnie pejzaż okazał się najlepszym środkiem abstrakcyjnego języka wyrazu. Szczególne przywiązanie do tematu oraz konsekwencja formalna uczyniły artystę klasyka polskiego malarstwa powojennego. Krajobraz będący od lat punktem wyjścia jego estetycznych poszukiwań poprzez kolor, kształt i eksperymenty z kompozycją, pomimo upływu czasu nieustannie zyskuje nową jakość w licznych opracowaniach i tekstach krytycznych poświęconych jego twórczości. Istotny wpływ na kształtowanie się postawy artystycznej Tadeusza Dominika miała pracownia Jana Cybisa, z której on sam się wywodził. Szczególnym odzwierciedleniem były stosowane przez artystę barwy, dominujące zarówno w obrazach powstających od połowy lat 50. (swoją ekspresją zbliżających się do sztuki informel), jak i powstających od lat 70. (syntetycznych, klarowanych i „kontrolowanych” kompozycji). Również od Cybisa Dominik przyjął zasadę, że obraz nie powinien kopiować natury, a jedynie stanowić niepowtarzalny kod wizualny odzwierciedlający osobistą wizję. Tym samym jego twórczość łączy w sobie tradycję koloryzmu z abstrakcją liryczną. Elementy te można dostrzec także w prezentowanej kompozycji, gdzie geometryczne i organicznie spowite formy przywodzą na myśl elementy natury takie jak drzewa, góry, źdźbła trawy, strumienie oraz tafle wody. W kontakcie z obrazem odbiorca staje się zaproszonym do podróży przez dobrze znany świat rodzimej przyrody doświadczanej przez Dominika: bujnych ogrodów, łąk oraz pól mazowieckich, ale także egzotycznej i niezrozumiałej przyrody dzikiej dżungli amazońskiej oraz ascetycznej Alaski.
W prezentowanym obrazie można wyczuć autentyczną radość z procesu przetwarzania i filtrowania przestrzeni przez umysł artysty. Efektem tychże doświadczeń jest pełna temperamentu abstrakcja cechująca się wysublimowaną dekoracyjnością, która jednak wybiega poza samą czystą ornamentykę. Każdy z widocznych w obrębie kompozycji elementów pomimo swej wielokrotności jest inny, tak samo jak w przyrodzie nigdy nie odnajdą się dwa identyczne drzewa czy kamienie. Natura rozumiana i obrazowana przez Dominika uspakaja i daje odbiorcom pogodę ducha. Można tu odczuć pewien „śpiew kolorem”, co było charakterystyczne dla reprezentantów środowiska artystycznego w powojennej awangardzie w Polsce. Wśród nich można wymienić Janinę Kraupe-Świderską, Aleksandrę Jachtomę czy też Marię Jaremę.
Malarz, grafik, zajmował się też tkaniną artystyczną, ceramiką, a także grafiką komputerową. W latach 1946-51 studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom uzyskał w 1953 roku w pracowni prof. Jana Cybisa. W 1951 roku rozpoczął pracę pedagogiczną na stołecznej uczelni i przeszedł przez wszystkie stopnie kariery akademickiej, od asystenta do profesora zwyczajnego (1988). Dwukrotnie był dziekanem Wydziału Malarstwa warszawskiej ASP. Był laureatem m.in. nagrody im. Jana Cybisa (1973) i stypendystą Ford Foundation (1962). Jego prace znajdują się w zbiorach muzealnych oraz prywatnych w Polsce i na świecie.
Description:
Landscape, lata 80. XX w.
oil/canvas, 60 x 80 cm; signed lower left: 'Dominik', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Śmiało możemy nazwać Dominika pejzażystą – ale jednocześnie twórcą malowanych przez siebie pejzaży. Obrazy jego zresztą w swym formacie, który prawie nigdy nie przyjmował proporcji pionowego prostokąta, są dla nas szerokoekranowym obrazem świata barw, gdzie żywa przestrzeń dynamicznych wibrujących elementów jest czasem silnie skontrastowana geometrycznym układem regularnych form o jednolitej powierzchni koloru”.
Jerzy Hryniewiecki
„ŚPIEW KOLOREM”
W kompozycjach Tadeusza Dominika można dostrzec wzajemne przenikanie się przestrzeni, krajobrazów, wizji prześwietlonych skał, pól, kwiatów czy całych ogrodów. Bez względu na podejmowany temat sugerowany tytułem, można w nich odczuć odbicie barwnego i przestrzennego świata, emanującego własnym życiem i światłem. W prezentowanym pejzażu Dominik zestawił w charakterystyczny sposób elementy geometryczne z dynamiką pozostałej przestrzeni. Kierunki barwnych pociągnięć pędzla równoważą się nawzajem, by finalnie zamknąć ramy narzucone przez formę. Wraz z kolejnymi fazami swojej twórczości można zaobserwować twórczą drogę Dominika wiodącą ku przełamaniu płaszczyzny. Jednocześnie w jego malarstwie nie ma skończonych etapów i okresów. Każdy z jego obrazów otwiera coraz szersze horyzonty i doskonalsze możliwości techniczne.
Tadeusz Dominik wypracował unikalną formę malarską, w której to właśnie pejzaż okazał się najlepszym środkiem abstrakcyjnego języka wyrazu. Szczególne przywiązanie do tematu oraz konsekwencja formalna uczyniły artystę klasyka polskiego malarstwa powojennego. Krajobraz będący od lat punktem wyjścia jego estetycznych poszukiwań poprzez kolor, kształt i eksperymenty z kompozycją, pomimo upływu czasu nieustannie zyskuje nową jakość w licznych opracowaniach i tekstach krytycznych poświęconych jego twórczości. Istotny wpływ na kształtowanie się postawy artystycznej Tadeusza Dominika miała pracownia Jana Cybisa, z której on sam się wywodził. Szczególnym odzwierciedleniem były stosowane przez artystę barwy, dominujące zarówno w obrazach powstających od połowy lat 50. (swoją ekspresją zbliżających się do sztuki informel), jak i powstających od lat 70. (syntetycznych, klarowanych i „kontrolowanych” kompozycji). Również od Cybisa Dominik przyjął zasadę, że obraz nie powinien kopiować natury, a jedynie stanowić niepowtarzalny kod wizualny odzwierciedlający osobistą wizję. Tym samym jego twórczość łączy w sobie tradycję koloryzmu z abstrakcją liryczną. Elementy te można dostrzec także w prezentowanej kompozycji, gdzie geometryczne i organicznie spowite formy przywodzą na myśl elementy natury takie jak drzewa, góry, źdźbła trawy, strumienie oraz tafle wody. W kontakcie z obrazem odbiorca staje się zaproszonym do podróży przez dobrze znany świat rodzimej przyrody doświadczanej przez Dominika: bujnych ogrodów, łąk oraz pól mazowieckich, ale także egzotycznej i niezrozumiałej przyrody dzikiej dżungli amazońskiej oraz ascetycznej Alaski.
W prezentowanym obrazie można wyczuć autentyczną radość z procesu przetwarzania i filtrowania przestrzeni przez umysł artysty. Efektem tychże doświadczeń jest pełna temperamentu abstrakcja cechująca się wysublimowaną dekoracyjnością, która jednak wybiega poza samą czystą ornamentykę. Każdy z widocznych w obrębie kompozycji elementów pomimo swej wielokrotności jest inny, tak samo jak w przyrodzie nigdy nie odnajdą się dwa identyczne drzewa czy kamienie. Natura rozumiana i obrazowana przez Dominika uspakaja i daje odbiorcom pogodę ducha. Można tu odczuć pewien „śpiew kolorem”, co było charakterystyczne dla reprezentantów środowiska artystycznego w powojennej awangardzie w Polsce. Wśród nich można wymienić Janinę Kraupe-Świderską, Aleksandrę Jachtomę czy też Marię Jaremę.
Malarz, grafik, zajmował się też tkaniną artystyczną, ceramiką, a także grafiką komputerową. W latach 1946-51 studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom uzyskał w 1953 roku w pracowni prof. Jana Cybisa. W 1951 roku rozpoczął pracę pedagogiczną na stołecznej uczelni i przeszedł przez wszystkie stopnie kariery akademickiej, od asystenta do profesora zwyczajnego (1988). Dwukrotnie był dziekanem Wydziału Malarstwa warszawskiej ASP. Był laureatem m.in. nagrody im. Jana Cybisa (1973) i stypendystą Ford Foundation (1962). Jego prace znajdują się w zbiorach muzealnych oraz prywatnych w Polsce i na świecie.
Description:
Landscape, lata 80. XX w.
oil/canvas, 60 x 80 cm; signed lower left: 'Dominik', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'Dominik'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Wiedeń